Gå til innhold

anti turbo lagg?


Bmw323i
 Share

Anbefalte innlegg

for det første, dette er ikke noe jeg skal gjøre med bilen min, jeg bare lurer. mange snakker om turbo lagg osv, men det forstår jeg ikke. jeg forstår det at det tar tid før turboen spoler seg opp osv, sammenlignet med en sugemotor, men turbolaggen er vell ikke så voldsom? hvordan bygger man en turbomaskin der den begynner å lade tidelig? å treffe på riktig størrelse på turboen har jo litt si, men hvilke andre faktorer spiller inn her? har lest litt om en volvo 240(dr dre sin) som lader 1.6 bar allerede fra 2500 omdr. dette er da ikke så mye lagg?

har også fått meg meg at noen datasprut (f.eks autronic) har antilagg, er det noen andre måter en kan gjøre dette på? tenker mest mekanisk eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt jeg også. Ikke på turbolagg, men dette med chiptrimming av trubomotorer. Hvordan vet turboen at den skal gi høyere trykk?? er det en elektrisk styrt overtrykksventil eller no??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg vet så kan du justere det med feks, dumpventilen... jo lengere den holder før den slipper ut luften, jo høyere trykk..

Turboen derimot vet ikke en dritt :P

den er bare drevet mekanisk av eksosen som komm ut av motoren, gjennom grenrøra og til turboen. Så turbo trykket er ikke konstant, men når folk sier at de har den på 1 bar eller hva søren. Så er det toppen, trykk over det blir bare sluppet ut, eller dumpa om du vil.

Ja du får elektrisk utstyr for dette, og jeg ville tro det er det som er normal, men det erikke noe i veien for at dette også kan være rent mekanisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt jeg også. Ikke på turbolagg, men dette med chiptrimming av trubomotorer. Hvordan vet turboen at den skal gi høyere trykk?? er det en elektrisk styrt overtrykksventil eller no??

trodde den var vakumstyrt på en eller annen måte, men vet det ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at overtrykksventiler er vertfall vakum styrt, men regner med det finnes andre metoder. Men skjønner ikke hvordan man klarer å øke trykket kun ved chipping. Kan selvfølgeli skru på justeringen til overtrykket, men det er farli å få for stort trykk uten å øke bensin eller dieselmengden=stempler borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som styrer trykket på en turbo motor er wastegaten. Noen turboer har intern wg, og andre har eksterne. En del av disse kan justeres med en stramme skrue som stiller presset på en fjæret ventil. Disse kan igjen overstyres med diverse anretninger som magnetventiler, bleedventiler osv. Du kan ikke justere trykket lavere en det wg er innstilt på med disse sistnevnte ventilene.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tilpasse turboen til motoren har vel mest å si angående lag, men her spiller en del faktorer inn. Det kommer veldig an på hva bilen skal brukes til. Du kan ha tilnærmet null lag i en liten turbo, men turboen er ikke i stand til å levere luftmengden som skal til for å utvikle hk. På høyere turtall vil denne turboen bare være en hindring i eksosen og systemet vil være veldig ineffektivt. En stor turbo virker motsatt der du må tåle litt lag for å kunne få høy toppeffekt. Noen faktorer som hjelper mot lag:

* Best mulig tilpassning av turbo

* VATN turbo med variabel eksosgeometri (nevnt tidligere)

* Responssytem med dyse i eksoshuset

* Kulelagret turbo

* Pulssplitt grenrør i rustfritt stål

* Kortest mulig trykkrør

* Tilpasset IC

Alt i alt er det vel snakk om harmoni mellom alle komponentene i systemet. Er det lagt vekt på dette under designen vil ikke lag være noe probem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...