Gå til innhold

Chip og 525D 2001 mod.


Diezelpower
 Share

Anbefalte innlegg

Mja.....

Jeg lurer på om det er problemer med chip og 525D automatkasse.

Har hørt litt forskjellig rundtom...

Har sendt mail til Normantic, til og med ringt ham, men har ikke fått tilbakemelding. Han skulle ringe meg... Utrolig useriøs butikk! Ikke tenk på å bruke ham folkens!!! Jeg har hørt fra forskjellige kanter at min motor (163hk/350Nm) er mulig å chippe til overkant av 200hk/450Nm.

Er veldig usikker på om girkassen tåler dette. BMW Norge sier selvsagt at dette ikke går bra. Snakket med Jæger i Bergen, og de sa at de har ikke hatt tilbakemeldinger vedr kasse som de kan sitte fingeren på at det er pga chip den røk. Plz gi meg tilbakemeldinger!! Jeg viiillllllllll ha mer POWER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht. ETK har du enten en A5S360R gearkasse eller en A5S390R gearkasse og modellene E39 525d/530d, E46 330d/330xd og X5 3.0d bruker disse gearkassene. Om dette betyr at du kan chippe din bil uten risiko for et havari vet jeg imidlertid ikke. Jeg har dog hørt at enkelte 530d eiere (Taxi) har hatt problemer med gearkassen...og det er vel og merke originale biler som ikke er chippet...så du bør etter min mening egentlig finne kvalifisert hjelp før du evt. chipper. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! :)

Ja jeg har vurdert virkelig om kvalifisert hjelp....

Har blitt frarådet det av en del mekanikere, men tenkte å høre andres erfaringer herfra først for å slå chippingen helt fra meg.... Dere vet alle hvordan det er... Mye vil ha mer, og når det er snakk om 100Nm så er det en del!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at KCR effektboks øker effekten til 193hk og 400Nm og er av plugg in typen...alså, gjør selv.

Vet min far har gode erfaringer med KCR (Volvo V70 D5 195 hk 390Nm) noe som i hans tilfelle senket forbruket på landeveien, men forbruket i byen økte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har vært og lusket på nettet....

Ser G-Power sin løsning gir meg 445Nm... Har veldig lyst til å gå for denne... Noen som har erfaringer??

100.0410.10 G-POWER performance module D-Tronic BMW E39 525d

Consisting of: Self-learning electronic control unit in module format, insulated and screened adapator cable. Assembly time: max. 15 minutes, without any intervention into the boost pressure regulation.

Standard output: 119kW/163hp/350Nm - resulting in 141kW/193hp/445Nm.

Application: Saloon/Touring

Package additionally containing: G-POWER assembly instructions, G-POWER parts approval, G-POWER guarantee certificate (for vehicles up to 60.000 km`s / 2 years up to 100.000 km ), G-POWER sticker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har vært og lusket på nettet....

Ser G-Power sin løsning gir meg 445Nm... Har veldig lyst til å gå for denne... Noen som har erfaringer??

100.0410.10 G-POWER performance module D-Tronic BMW E39 525d

Consisting of: Self-learning electronic control unit in module format, insulated and screened adapator cable. Assembly time: max. 15 minutes, without any intervention into the boost pressure regulation.

Standard output: 119kW/163hp/350Nm - resulting in 141kW/193hp/445Nm.

Application: Saloon/Touring

Package additionally containing: G-POWER assembly instructions, G-POWER parts approval, G-POWER guarantee certificate (for vehicles up to 60.000 km`s / 2 years up to 100.000 km ), G-POWER sticker

Ikke for å være en gledesdreper, men den garantien ville jeg ha studert meget nøye og forsøkt å få verifisert ned til det som står skrevet med liten skrift. Slike "generelle" garantier er nesten aldri verdt papiret de er skrevet på. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien gjelder ikke likevel... Bilen min er kjørt 134.000....

Men det jeg trenger å vite er om girkassen min tåler det...

Min 530d har tålt det en stund i hvertfall.

Har byttet olje en gang på automatkassen og den gamle oljen så helt fin ut sa mekanikeren som bytta den, hva nå enn det betyr.

Dette kommer da vel uansett an på bruken, kjører du hardt hele tiden og gjerne drar tunge hengere osv tror jeg personlig at du vil få problemer med automatgirkassen. Etter hva jeg har hørt er den allerede underdimensjonert fra før, men hva girkassen er dimensjonert for må vel et BMW verksted kunne svare på...regner med at man tenker på slikt når man putter en girkasse på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det alltid kan sees... Først kan du begynne med å kjøre inn til ett bmw verksted og få lest ut programvaren, se om de ser noen endring.

De fleste bmw kan programmeres via diagnoseplugg, men sånn jeg har forstått det, er den beste løsningen for Diesel tuningbox....

Det er i alle fall dette som muligens er løsningen for meg... Men gidder ikke begynne med dette om jeg ender opp med reparasjoner på 20-30.000 pga at jeg "BARE MÅTTE HA LITT MER SPRUT"

Derfor vil jeg spørre folk som har gjort dette med sine egne maskiner først og spørre etter erfaringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja.....

Jeg lurer på om det er problemer med chip og 525D automatkasse.

Har hørt litt forskjellig rundtom...

Har sendt mail til Normantic, til og med ringt ham, men har ikke fått tilbakemelding. Han skulle ringe meg... Utrolig useriøs butikk! Ikke tenk på å bruke ham folkens!!! Jeg har hørt fra forskjellige kanter at min motor (163hk/350Nm) er mulig å chippe til overkant av 200hk/450Nm.

Er veldig usikker på om girkassen tåler dette. BMW Norge sier selvsagt at dette ikke går bra. Snakket med Jæger i Bergen, og de sa at de har ikke hatt tilbakemeldinger vedr kasse som de kan sitte fingeren på at det er pga chip den røk. Plz gi meg tilbakemeldinger!! Jeg viiillllllllll ha mer POWER!!!

Automatkassa er ikke noe problem på 525 med chip,men VARSKO har sett flere 525 med sprekt topp :cry: trolig pga chipping.For har ikke sett noen som har vært sprekt på orginale motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er problemer med chip og 525D automatkasse.

Har vel ikke noe erfaring med chip på en 525D A, men ut i fra type bil du har syns jeg dette egentlig ikke burde vært noe problem. Men da går jeg ut i fra at en kar med 5-serie Bmw og automat har en litt mer avslappet kjøre stil. Men kanskje liker å dra på litt nå og da, er jo etter min mening litt av komforen det å merke at du har litt kraft under panseret.

Det som sliter mest på drivverk er jo først og fremst flekking / hard kjøring på lave gir pluss det å legge litt gummi her og der.

Hvis du ikke er av denne typen sjåfør, men heller har en litt mer normal kjørestil, så burde dette gå bra.

Hvis da ikke denne girkassa det snakkes om her virkelig er noe dritt da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inku: Hadde en 328 e46 før, så litt "flekking" må du regne med....

Det bor en liten råkjører i meg fortsatt.... derfor må jeg ha litt mer sprut i pedalen.... Det er momentet som teller vet du.... adrenalinen som pumper i årene når klampen er i bånn... Denne går som den er bedre enn 328'en... Ikke fra null til hundre, men i bakker som man har nok av på vestlandet... Kjøremaskin!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...