hagenisse Skrevet Mars 23, 2005 Share Skrevet Mars 23, 2005 Driver og monterer senkesettet nå, men det er to ting jeg lurer på; 1) Hva er grunnen til at slangene/ledningene er trukket rundt fjærbeinet? Er det noen tanke bak det eller er det bare for å gjøre det verre å få greia av/på? 2) Bolten på toppen av dempere, hvordan stramme den? Nå går bare hele demperen rundt, skal den det? For øvrig foran på en e36 dette gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
butch Skrevet Mars 23, 2005 Share Skrevet Mars 23, 2005 vet ikke med ledningen. Men skruen strammer du så langt du kan med med skralle og koppnøkler uten at demperen går rundt. Etter på bruker du en skiftnøkkel til å holde fast demperen i toppen ( skal være et spor der, over gjengene) , mens du strammer mutteren med en fastnøkkel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 23, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2005 Okei, takker. Var som vi trodde da, da blir det kanskje ordnings på det i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Mars 24, 2005 Share Skrevet Mars 24, 2005 1)Ledningene (og bremseslangen) går slik for at de ikke skal kunne henge seg opp i noe - uansett hvordan du humper avgårde med eller uten rattutslag. 2)Jeg bruker luftskralle når jeg fester toppmutteren. Da sviver ikke demperen noe særlig rundt, og mutteren blir skikkelig fast. Det skal visst ikke være så bra at demperen sviver for mye rundt. Men om det gjelder alle, eller bare noen typer dempere er jeg ikke sikker på. I monteringsanvisningen til Sachs demperne mine står det at man ikke skal bruke luftskralle, fordi det kan forårsake at demperen snurrer for mye rundt, men jeg tok rennefart og dre.. i det, for det var alt for mye verktøytilpasning for å få de på plass med fastnøkkel (les: jeg manglet den størrelsen med vinkel i enden ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 24, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2005 Det vi tenkte, men ser ikke helt at det hjelper noe, men kanskje best å gjøre slik det var orginalt. Bremseslangen var forøvrig ikke tredd rundt på min bil, men den står veldig stramt. Mangle verktøy ja.. hvorfor i huleste er alle boltene 18mm? Er jo ikke i noen normale sett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Mars 24, 2005 Share Skrevet Mars 24, 2005 Bremseslangen blir stående stramt når fjærbenet er helt uten belastning, men ikke så stramt når du setter bilen nedpå. 18mm er nokså vanlig nå, men før i tiden ble det brukt 19mm hode på 12mm bolter. Derfor har de gamle settene gjerne heller 19mm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 24, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2005 Mm, 19mm hadde vi nok av Fant kun ett sett som hadde 18mm på torshov (jammen godt vi startet før butikkene stengte!) Det er forresten noe møl å få fjærbeinet på plass igjen hvis ledningene skal være slik de var orginalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 24, 2005 Share Skrevet Mars 24, 2005 Når det gjelder bolter er 17 og 19mm hoder på vei tilbake igjen. 16 og 18mm var visst den nye "standarden" for noen år siden men nå er det en salig blanding hele greiene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Mars 24, 2005 Share Skrevet Mars 24, 2005 Dette med bolter blir jeg aldri helt klok på. Men det er jo ikke egentlig noe problem, så lenge jeg har piper i de rette størrelsene. Hvis det er veldig vanskelig å få på plass fjærbenet, så kan du skru løs kalipperen, og dermed få bort problemet med bremseslangen. Det hender at jeg gjør det, bare for å være sikker på at jeg ikke skal ødelegge noe. Kan være lurt dersom man skrur alene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 24, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2005 Da er alt på! Men, burde man kutte demperstopperen bak? Jeg gjorde ikke, men uansett gjør det ikke så mye for de var så ødelagt at jeg nesten må kjøpe nye etter påske. Ellers, foran var det en drittjobb! Bak mye lettere, men litt stress å komme til skruene på toppen av demperne (jeg dro bare interiøret til sida) og litt jobb å få ut / inn fjærene. Edit: Veeeel, alt er riktignok på, men det er en dunkelyd fra foran venstre i dumper, så da er den parkert igjen. Vi sliter veldig med å få strammet den toppbolten (fant ikke noe spor, så vanskelig å holde igjen) så er sikkert ikke helt fast her. Ellers var ikke foringa under fjæra helt god heller, men tvilsomt at det lager dunkelyder vel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 25, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2005 Se så! Nå er det på og jeg har trillet noen meter i den Venter med å trekke for mange slutninger om hvordan det er å kjøre med til jeg har fått på sommerdekk og tatt hjulstillingskontroll, men den er iallefall betydelig stivere. Merker små ujevnheter mye bedre og over fartsdempere og andre teite ting som ligger i veiene er det kun små "rykk" i bilen mot duving tidligere. Blir spennende å se hvordan den ser ut høydemessig blir med 17". Med 195/65/15 er det litt vanskelig å si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andy-k Skrevet Mars 31, 2005 Share Skrevet Mars 31, 2005 Du har senket 40/15?? Bilder!??! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonas Skrevet Mars 31, 2005 Share Skrevet Mars 31, 2005 hvordan går den bilen? har en kompis som har en, men det er noe gale tror jeg! som en 320? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 31, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 31, 2005 Jeg har aldri kjørt en 320 og heller ikke en 318 så vanskelig å si. Gunnar har kjørt både min og sin egen 320ia... ka du trur? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå