Gå til innhold

Montering av senkesett


hagenisse
 Share

Anbefalte innlegg

Driver og monterer senkesettet nå, men det er to ting jeg lurer på;

1) Hva er grunnen til at slangene/ledningene er trukket rundt fjærbeinet? Er det noen tanke bak det eller er det bare for å gjøre det verre å få greia av/på?

2) Bolten på toppen av dempere, hvordan stramme den? Nå går bare hele demperen rundt, skal den det?

For øvrig foran på en e36 dette gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke med ledningen. Men skruen strammer du så langt du kan med med skralle og koppnøkler uten at demperen går rundt.

Etter på bruker du en skiftnøkkel til å holde fast demperen i toppen ( skal være et spor der, over gjengene) , mens du strammer mutteren med en fastnøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Ledningene (og bremseslangen) går slik for at de ikke skal kunne henge seg opp i noe - uansett hvordan du humper avgårde med eller uten rattutslag.

2)Jeg bruker luftskralle når jeg fester toppmutteren. Da sviver ikke demperen noe særlig rundt, og mutteren blir skikkelig fast. Det skal visst ikke være så bra at demperen sviver for mye rundt. Men om det gjelder alle, eller bare noen typer dempere er jeg ikke sikker på. I monteringsanvisningen til Sachs demperne mine står det at man ikke skal bruke luftskralle, fordi det kan forårsake at demperen snurrer for mye rundt, men jeg tok rennefart og dre.. i det, for det var alt for mye verktøytilpasning for å få de på plass med fastnøkkel (les: jeg manglet den størrelsen med vinkel i enden :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi tenkte, men ser ikke helt at det hjelper noe, men kanskje best å gjøre slik det var orginalt. Bremseslangen var forøvrig ikke tredd rundt på min bil, men den står veldig stramt.

Mangle verktøy ja.. hvorfor i huleste er alle boltene 18mm? Er jo ikke i noen normale sett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseslangen blir stående stramt når fjærbenet er helt uten belastning, men ikke så stramt når du setter bilen nedpå.

18mm er nokså vanlig nå, men før i tiden ble det brukt 19mm hode på 12mm bolter. Derfor har de gamle settene gjerne heller 19mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bolter blir jeg aldri helt klok på. Men det er jo ikke egentlig noe problem, så lenge jeg har piper i de rette størrelsene.

Hvis det er veldig vanskelig å få på plass fjærbenet, så kan du skru løs kalipperen, og dermed få bort problemet med bremseslangen. Det hender at jeg gjør det, bare for å være sikker på at jeg ikke skal ødelegge noe. Kan være lurt dersom man skrur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt på! :D

Men, burde man kutte demperstopperen bak? Jeg gjorde ikke, men uansett gjør det ikke så mye for de var så ødelagt at jeg nesten må kjøpe nye etter påske.

Ellers, foran var det en drittjobb! Bak mye lettere, men litt stress å komme til skruene på toppen av demperne (jeg dro bare interiøret til sida) og litt jobb å få ut / inn fjærene.

Edit: Veeeel, alt er riktignok på, men det er en dunkelyd fra foran venstre i dumper, så da er den parkert igjen. Vi sliter veldig med å få strammet den toppbolten (fant ikke noe spor, så vanskelig å holde igjen) så er sikkert ikke helt fast her. Ellers var ikke foringa under fjæra helt god heller, men tvilsomt at det lager dunkelyder vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se så! Nå er det på og jeg har trillet noen meter i den :-D

Venter med å trekke for mange slutninger om hvordan det er å kjøre med til jeg har fått på sommerdekk og tatt hjulstillingskontroll, men den er iallefall betydelig stivere. Merker små ujevnheter mye bedre og over fartsdempere og andre teite ting som ligger i veiene er det kun små "rykk" i bilen mot duving tidligere.

Blir spennende å se hvordan den ser ut høydemessig blir med 17". Med 195/65/15 er det litt vanskelig å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...