Gå til innhold

Howto: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 520i/525i M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Min BMW 318i har et helt annet opplegg enn skissert. Termostaten er bare tilsluttet slanger med slangeklemmer. Har heller ikke utluftningsventil. På radiator er det slange for overflødig væske. Noen jeg likevel bør være obs på ved bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan klarer du å skru bil uten å bli skitten på fingrene Gunnar?

Første jeg reagerte på når jeg så bildene. hehe

Haha.. :D

Bare å ha rent motorrom det.. ;) Neida.. men er jo forskjell på hva man skrur på. Bremser er jo f.eks. veldig moro..

Men veldig detaljerte DIY du lager fortsett med det. :clap:

Ja, håper bare jeg blir rettet om noe er feil. Det jeg skriver er jo ingen fasit. Håper også at flere begynner å lage DIYs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha..

Bare å ha rent motorrom det.. Neida.. men er jo forskjell på hva man skrur på. Bremser er jo f.eks. veldig moro..

Bruk gummi davel, slipper unna mye drit da. I mange sammenhenger egentlig.:shock:

edit: hansker koster 9,90 på biltema og litt bedre hansker koster 19.90 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansker er ofte et h..... å bruke når en jobber. Ofte er det trangt nok å komme til som det er.

Gummihansker ryker så fort det ser antydning til bremsevæske, bensin eller trang plass.

Arbeidshansker på små deler og småskruer er vel som å "runke med våtter" eller noe sånt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidshansker på små deler og småskruer er vel som å "runke med våtter" eller noe sånt.

Det har jeg ikke prøvd, er det noe godt da?

Ang hanskene, de selger også skikkelige arbeidshansker på Jernia og lignende butikker. Tettsittende i bomull og noe gummigreier. Når du er vant med de merker du ikke at dem er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

jeg plagdes som sagt med luftingen, fikk ikke sirkulert gjennom varmeregisteret til varmeapparatet. så fikk ikke ut luften av systemet.

det løste jeg (eller, egentlig min mekaniker kompis) med å ta av slangene til registeret og fylle vann på der. dette er visst et vanlig problem (når man bytter kjølevann) på biler som har varmeregisteret montert langt nede.

klødde oss lenge i hodet før vi fant ut vi skulle prøve det.

så håper dette kan hindre andre i å måtte finne på nye stygge ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Aner ikke hvor viktig det egentlig er, men har du tilgang på BMW-forhandler, så er det ikke noe særlig mer stress å bruke BMW kjølevæske enn noe annet. Den er ikke spesielt dyr.

Men må jo innrømme at jeg for tiden som regel bruker noe tilfeldig vanlig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger noen nøykatige tips til bytte av termostat på m50 i en e34.. Det virker jo som om det er dårlig med plass å få termostathuset av. Man må ikke av med vifta nei?

Det som skjer er at temp måleren viser at motoren blir for varm. I går under pådrag i lang oppoverbakke gikk nåla helt til rødt og noe tilbake i nedoverbakken like etter.

Det er varme i varmeapparatet. Men, slange som går i bunn av radiatoren er kald, mens den som kommer ut på toppen av radiatoren er veldig varm. Hva betyr det?

Går det an å bytte termostat uten å bytte all kjøleveska? (dermed slippe å lufte ut, for det høres noe vanskelig ut)..

Mange spørsmål, men trenger virkelig hjelp her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...