Gå til innhold

Howto: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 520i/525i M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hello, garantert noe som vet noe av dette..

Trenger man tømme blokka for kjøleveske for å skifte termostat?

Byttet termostat på min for liten stund siden. Jeg byttet først termostat men tømte ikke ut all kjøleveske. Da jeg etter vært fant ut at det var vannpumpa som var feilen tømte jeg ut alt og spylte systemet. Tror det er viktig med pakninger som et tips på m50.

Her er en link http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=50217&highlight=

ellers så er det mange linker på fora her om dette om du søker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg skiftet termostat og luftet ut, men allikevel kryper nåla mot rødt. Jeg har masse varmluft. Nåla går litt ned når jeg ruser på turtall..

Hva er det sikreste tegnet på at vannpumpa er gåen? Og er det vanskelig å skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det renner noen liter ut ja. Jeg ville nok tappet ut og spylt igjennom på nytt, viss du ser at skovlene på vannpumpen din f,eks mangler deler. Jeg spylte alle slanger og inn i termostat åpning. (tror det rundt 7 liter veske det står i haynes?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa.. Drar på mekonomen i morgen, satser da på at alt er i orden.

Bilen skal på verksted på mandag, og da må det være i orden (verkstedet er 100km unna).. Girkassa lekker, fikk det "fiksa" for 9000, men det lekker mer nå enn før.. :(

Bare sorgen med bimmern min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpa er skifta

Termostaten er skifta

Men motoren blir fortsatt alt for varm. Har lufta ut slik jeg har forstått at det skal gjøres.

Det kommer masse varme fra varmeanlegget, men det blir adskillig varmere når jeg drar på turtall.. Tempnåla går også ned når jeg drar på turtall på tomgang.. (men over midten allikevel)

Hva er galt? trenger råd..

Edit: Kan også legge til at vifta går ganske sakte. Endrer ikke fart når motoren blir for varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
Vannpumpa er skifta

Termostaten er skifta

Men motoren blir fortsatt alt for varm. Har lufta ut slik jeg har forstått at det skal gjøres.

Det kommer masse varme fra varmeanlegget, men det blir adskillig varmere når jeg drar på turtall.. Tempnåla går også ned når jeg drar på turtall på tomgang.. (men over midten allikevel)

Hva er galt? trenger råd..

Edit: Kan også legge til at vifta går ganske sakte. Endrer ikke fart når motoren blir for varm..

Sier seg litt selv at viskosekoblingen må byttes da.

Samme problem hadde jeg og det var mens jeg var blakk så derfor har jeg ESAB viskosekobling, med strek over viskose. midlertidig da ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at ymse diverse røk i går, vannslangen sprakk, luft-spjeldet var frosset av kondens(?), bilen kokte over en to-tre-femten ganger etc. ble jeg fortalt, som en midlertidig løsning, at jeg kanskje skulle koble fra termostaten.

Dette slik at motoren fikk trukket gjennom alt vannet fra radiatoren fortløpende, slik at den ikke bare sirkulerer vannet i motoren, frem til det gløder, for så å blåse det ut igjen i damp.

Er dette lurt, og hvordan gjør jeg dette?

(Dette er min førstegangs-bil, og jeg skrur med andre ord for første gang).

Ny slange er bestilt, håper det bare er den som er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frem til det gløder, for så å blåse det ut igjen i damp.

Skjønte ikke alt du sa, men du tar fra hverandre termostathuset og tar ut termostaten. 15min jobb. Trenger ikke tappe kjøleveska hvis du ikke er redd for litt gris.. Vannet sirkulerer hele tida, noe som gjør at motoren går kald når du har litt fart. På tomgang vil temperaturen være normal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var vel at det skjer ingenting (ingen utvendig sirkulasjon?) så lenge motoren er kald, fordi den sirkulerer vel bare vannet innad i motoren, frem til den er varm - og når den blir varm, kommer alt vannet ut i form av damp, gjennom hullet jeg desperat forsøkte å teipe med duckttape..

Angående redd for søl og gris, så kan det vel ikke bli så mye værre enn det det ble igår, da hullet oppsto .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...