Gå til innhold

Howto: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 520i/525i M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Det jeg mente var vel at det skjer ingenting (ingen utvendig sirkulasjon?) så lenge motoren er kald, fordi den sirkulerer vel bare vannet innad i motoren, frem til den er varm - og når den blir varm, kommer alt vannet ut i form av damp, gjennom hullet jeg desperat forsøkte å teipe med duckttape..

Angående redd for søl og gris, så kan det vel ikke bli så mye værre enn det det ble igår, da hullet oppsto .. :D

Det er ingen fare med å kjøre uten termostat. Men du trenger jo ikke dra den til turtallsperra på kald motor ;)

Fjerner du termostaten går vannet gjennom motor og radiator hele tida, og det er ingen termostat som regulerer motorens temperatur..

Men du må finne ut hvorfor vannet koker. Er ikke sikkert dette kommer til å "fikse" noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm. Får prøve å ta den ut i morgen. Nå har skyggen tatt over for solen her, så det ble brått bikkjekaldt.

Vært ute og luftet den ca. 3 mil nå, brukte 4-5 liter første 15 km, og etterfyllte ca. 5 liter nå når jeg kom hjem.

Litt rart at man klarer å koke bort 5 liter vann på under 15 minutter :shock:

Men, noe rart skjedde da jeg skulle rygge opp til huset. Under 1000 rpm begynte oljelyset å lyse, og motoren døde hen.

Startet opp igjen og holdt jevnt over 1500 til 2500 rpm, så fungerte den helt fint, men med en gang den sank ned på tomgangsnivå, begynte lyset å lyse igjen.

Har ikke brukt noe mer olje enn normalt, så ble litt forundret.

Er dette toppakningen som kan være gåen?

Etter å forhørt meg litt rundt, har jeg sjekket om det er:

1) Vann i oljen - nei

2) Ekstra mye røyk - nei

3) Om den bruker ekstra mye olje - nei

Noen som har flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Hei. Har bytta termostat og vannpumpe. vannpumpa var gåen men ikke termostaten. virka en stund, men så begynte den slik: når bilen står på tomgang blir "varmeapparatet" kaldt og motoren varm. Når jeg ruser bilen blir det omvendt.

Kan det ha noe å si om termostaten står feil veg? fant ut etter jeg hadde bytta at det var en pil som skulle peke opp, men jeg bare satte den i termostathuset og skrudde det på. aner ikke om den står rett veg.

men som sagt, kan problemet vere at den står feil veg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nei, men husk at mutteren som fester den har links gjenger. Altså du må skru andre veien enn hva som er normalt. Slå har på en lang fastnøkkel for at vifta skal løsne. Så deler du vifta fra viskosekoblinga og setter på en ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Hva: Bytte termostat (og kjølevæske) på E34 M20 (520i/525i) - og kanskje også andre modeller med M20-motor, som E30.

Hvorfor: Oppnår aldri driftstemp (for kald termostat, typisk etter bruktimport fra varmere strøk), overoppheter/koker (kjenn på slangene inn og ut av termostathuset, åpner ikke termostaten riktig er utgående slange "kald"), ingen varme i varmeapparat (kan også være luft i systemet eller gåent varmeapparatregister).

Vanskelighetsgrad: Ganske enkelt.

Trenger:

- Kar/bøtte til uttapping av kjølevæske

- Skralle med forlenger og 8 og 13mm pipe (eller tilsvarende utstyr)

- 80C termostat og termostatpakning. Begge deler fås hos GS/OS bildeler, BMW-forhandlere, m.fl. til 150ish, eller Biltema til 100ish.

- Kjølevæske/vann (10.5 liter på min, men det vil ligge igjen gammel væske i varmeapparatregisteret mm.)

- En mynt (evt. et skikkelig mandig skrujern)

Tid: Avtapping og termostatbytte går kjapt (halvtime-time?). Påfylling/lufting varierer...

Prosedyre:

Først bør/må kjølevannet tappes av, ellers får du et fint griseri nedover blokka/dynamoen/servoen, mm. Det gjøres ved å sette et kar under radiatoren og skru opp avtappingsskruen (må kanskje jekke bilen opp i front). Deretter gjøres det samme under avtappingsskruen på blokka (har desverre ikke bilder av dette).

Deretter er det bare å finne termostathuset mellom radiator og motor:

IMAG0034.jpg

Så er det bare å finne frem skralla med 14mm pipe og skru ut skruene (den oppe til høyre sitter bak slangene):

IMAG0035.jpg

Når skruene er ute er det bare å åpne huset, notere seg hvordan termostaten sitter i og plukke den ut:

IMAG0036.jpg

Etterpå skal det da se slik ut (gjerne litt renere - har hatt på slik brun gørre av en radiatortetning, så det ser litt shabby ut):

IMAG0037.jpg

Finn så frem den nye termostaten, og legg på den nye pakningen slik det satt på den gamle (rundt kanten):

IMAG0039.jpg

Så er det bare å putte den inn i termostathuset (pil eller hull opp, alt etter type):

IMAG0040.jpg

Klemm så på den løse delen av termostathuset og skru igjen de tre skruene.

Nå er det klart for å fylle på ny kjølevæske.

Først og fremst kan man selvfølgelig fylle opp ekspansjonstanken til max (og vel så det er), men for å slippe å kjøre gjennom 10.5 liter væske via den lille ekspansjonstanken kan man begynne å tenke kreativt. F.eks kan man ta av en (eller flere) av slangene på termostathuset:

IMAG0044.jpg

Her kan man bruke en flaske/trakt og helle inn i slangen med pil på slik at man får fyllt opp radiatoren. Man kan i tillegg fylle rett i blokka ved å helle ned i hullet som er ringet rundt. Dette er det verdt å gjøre, for man tjener en god del tid på det i forhold til lufting/etterfylling som er et stress!

Husk å skru opp lufteskruene når du fyller på, slik at luften kommer seg ut (det er på radiatorlufteskrua at mynten kommer til nytte! - evt. et veldig stort skrujern, de små ødelegger bare plasten):

IMAG0043.jpg

IMAG0042.jpg

(den siste skal ikke skrus helt ut, kun litt opp - 8mm bolthode)

Andre triks kan være å fylle ekspansjonstanken helt opp, skru igjen eller holde over luftehullet i radiatoren, og blåse i fyllehullet til ekspansjonstanken helt til kjølevannet kommer ut gjennom luftehullet på termostathuset - skru igjen lufteskruen.

Når du ikke tror du får på mer på vanlig vis kan du sette bilen i en oppoverbakke, la den bli varm og begynne å lufte med lufteskruene. La de være åpne til det kommer kun kjølevann ut. Sett varmeapparatet i bilen på fullt. Pass på å etterfylle i ekspansjonstanken.

Det kan også være effektivt å klemme på slangene for å få ut luft (med lufteskruene åpne).

Kjøler bilen allerede tilstrekkelig og varmer bra innvendig kan du egentlig bare bruke bilen (følg med på tempen), la den så kjøle seg etter bruk og sjekk nivået i ekspansjonstanken neste gang du skal bruke den (når den er kald). Etterfyll om nødvendig - den vil nok trekke til seg litt når den er varm.

Det ble mye om og men her, men det er fordi det er mye om og men med luftingen!

Ønsker du forøvrig å rense systemet litt kan du etter avtapping kjøre en vannslange ned i ekspansjonstanken (sett varmeapparatet på fullt/åpent) og la det renne til det meste av driten er ute av dreneringshullene under.

Velvel, da håper jeg noen får nytte av dette her, og så håper jeg at flere følger opp og lager howtos når dere gjør noe med bilene deres. :)

Bra forklart men æ får itj opp bildan dine så det blir litt vanskelig kan du kanskje send hele oppskirfta med bilda på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 10 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...