emilst Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 Har en BMW 318i (86 modell). Skal denne gå på 95 eller 98 oktan blyfri? (originalt skal den gå på 98 bly). Har blitt anbefalt Millenium tilsetning for smøring av ventiler. Noen andre anbefalinger? Har problemer med at motoren blir for varm. Må etterfylle kjøleveske av og til. Kan det være termostaten? - hvordan sjekker man om denne er gåen? Har lest at det også kan være "viskosekoblingen" til vifta. Er dette noe man kan sjekke selv? - noen som kan fortelle meg hvordan jeg sjekker denne og termostat selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 318 86 mod på 98 bly... Aprilsnar eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilst Skrevet April 1, 2005 Forfatter Share Skrevet April 1, 2005 318 86 mod på 98 bly... Aprilsnar eller? I originalmanualen anbefales 98 bly. Det var vel det som var å få tak i på den tiden? Men ingen vits i dag! Men hvilken oktan? 95 blyfri/98 blyfri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 jaha.. det var snodig fordi du fkk blyfri på den tia ja. Uansett så burde det funke på 98 hvert fall, egentlig 95 også, men viss du ikek har lyst til å ta sjansen så kjør 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 En 86 mod skal ha Super 98 (bly) , men blybensin er vel en utryddet ting nå snart, så jeg ville fylt 98 blyfri og brukt blyerstattning/tilsettning som du får kjøpt på Statoil/Shell...Den er vel for å smøre ventilsetene el no sånt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 Har problemer med at motoren blir for varm. Må etterfylle kjøleveske av og til. Kan det være termostaten? - hvordan sjekker man om denne er gåen? Har lest at det også kan være "viskosekoblingen" til vifta. Er dette noe man kan sjekke selv? - noen som kan fortelle meg hvordan jeg sjekker denne og termostat selv? Hvis du må etterfylle kjølevæske bør du finne ut hvor den tar veien. Enten lekker den eller så koker det over. Hvis viskosekoblingen til vifta er gåen vil du ha problemer med for varm motor på stillestående tomgang, men ikke under kjøring. Er termostaten gåen vil du kunne kjenne at utslangen fra termostathuset er kald mens de andre er varme (når motoren er varm). Da åpner den ikke. Har vel igrunnen mest tro på at det lekker litt i systemet ditt, slik at mangel på kjølevæske og masse luft i systemet er årsaken til at den går varm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilst Skrevet April 1, 2005 Forfatter Share Skrevet April 1, 2005 Merket først i går at temperaturen ble svært høy. Har etterfylt kjøleveske i dag. Det var når vi sto stille i køen at man kunne se at temperaturmåleren steg faretruende. Er det mye jobb/kostbart å evt. bytte viskosekoblingen. Hvor sitter den forresten? Takker for svar! Hilsen "amatøren!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 B på tegning er viskosekoblingen.. Koster vel ca 1200,- tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WilliamsF1 Skrevet April 1, 2005 Share Skrevet April 1, 2005 Når vi er inne på bensin, når jeg bruker statoils 95 ultra bensin får jeg lett ventilpekking, ikke noe problem på vanlig blyfri 95 eller 98... Og jeg må nesten kjøre 2 tanker ultra på rad før den begynner å småtikke. fyller seff aldri ultra lenger Er ultraen full av fan? jeg hadde for meg at den stort sett bare var vanlig 95 med litt injectionrens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 2, 2005 Share Skrevet April 2, 2005 Tikking pga bensin høres veldig merkelig ut! Min E30 1985 325i skulle da ha 98 oktan blyfri. Regner med at det gjelder de andre modellen også! Fant senere ut at den også kunne kjøres på 95 oktan like greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet April 2, 2005 Share Skrevet April 2, 2005 Prøvde også å fylle 95 okt på min 86` 325 for noen år siden. Men jeg synes den brukte mer bensin, så jeg fortsatte på 98 okt. Problemet med de første M20B25 motorene var jo at de kunne få litt tenningsbank ved fylling av 95 okt. Det var jo også en av grunnene til at kompen ble senket og kammen forandret på de siste av disse motorene. - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilst Skrevet April 2, 2005 Forfatter Share Skrevet April 2, 2005 B på tegning er viskosekoblingen.. Koster vel ca 1200,- tror jeg.. Takk for gode svar og deskriptiv tegning! Du har vel ikke en url adresse til tegninger av flere komponenter. Greit å se oppbygging visuelt også av andre deler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 2, 2005 Share Skrevet April 2, 2005 Hvis du går på www.gsbildeler.no så har du tegninger/bilder av det meste.. Bare å taste inn ditt bil nr eller velge akkurat din modell.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 2, 2005 Share Skrevet April 2, 2005 Tikking pga bensin høres veldig merkelig ut!Min E30 1985 325i skulle da ha 98 oktan blyfri. Regner med at det gjelder de andre modellen også! Fant senere ut at den også kunne kjøres på 95 oktan like greit. Har bilen din katalysator skal du ikke under noen omstendigheter bruke bensin med kalium (Super 98, tidl blybensin). De aller fleste biler uten katalysator kan også gå på vanlig blyfri bensin. Men sjekk instruksjonsboka. En del eldre motorer kan likevel ha godt av litt ekstra smøring som kommer fra Super 98. Den tradisjonelle blyholdige bensinen er i dag også blyfri! I den tidligere Super 98 bensinen er nå blyet erstattet med stoffet kalium. Kalium har de samme smøreegenskapene som bly, men det forurenser mindre. Fra 1. januar 2000 ble det lagt ned et totalforbud mot blybensin i hele EU-regionen. Hva slags oktantall som passer for bilen din står i instruksjonsboka di. Denne er det viktig å følge siden motoren er konstruert for en bestemt oktanverdi, så du bør følge bilprodusentens råd når du velger oktan. Da er du sikker på at motoren din får riktig drivstoff. Enkelte biler med ekstreme motorer (som for eksempel R-motorene til Honda, M-motorene til BMW, de kraftigste turbomotorene til Saab) er imidlertid så vidt følsomme at bilprodusentene anbefaler deg å bruke minimum 98 oktan blyfri -- dette er i første rekke for å unngå tenningsbank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
emilst Skrevet April 2, 2005 Forfatter Share Skrevet April 2, 2005 Anbefales det å bruke eks. Shell Millenium når man fyller 98 oktan blyfri? Millenium har som oppgave å smøre ventiler oa. Bilen min er fra 1986. Fikk dette tipset fra Shell sin smøreavd. Bilde av Shell Millenium: http://tinyurl.com/6afqm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå