Gå til innhold

Oktanvalg + probl. med høy temperatur


emilst
 Share

Anbefalte innlegg

Har en BMW 318i (86 modell). Skal denne gå på 95 eller 98 oktan blyfri? (originalt skal den gå på 98 bly). Har blitt anbefalt Millenium tilsetning for smøring av ventiler. Noen andre anbefalinger?

Har problemer med at motoren blir for varm. Må etterfylle kjøleveske av og til. Kan det være termostaten? - hvordan sjekker man om denne er gåen? Har lest at det også kan være "viskosekoblingen" til vifta. Er dette noe man kan sjekke selv? - noen som kan fortelle meg hvordan jeg sjekker denne og termostat selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med at motoren blir for varm. Må etterfylle kjøleveske av og til. Kan det være termostaten? - hvordan sjekker man om denne er gåen? Har lest at det også kan være "viskosekoblingen" til vifta. Er dette noe man kan sjekke selv? - noen som kan fortelle meg hvordan jeg sjekker denne og termostat selv?

Hvis du må etterfylle kjølevæske bør du finne ut hvor den tar veien. Enten lekker den eller så koker det over. Hvis viskosekoblingen til vifta er gåen vil du ha problemer med for varm motor på stillestående tomgang, men ikke under kjøring.

Er termostaten gåen vil du kunne kjenne at utslangen fra termostathuset er kald mens de andre er varme (når motoren er varm). Da åpner den ikke.

Har vel igrunnen mest tro på at det lekker litt i systemet ditt, slik at mangel på kjølevæske og masse luft i systemet er årsaken til at den går varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket først i går at temperaturen ble svært høy. Har etterfylt kjøleveske i dag. Det var når vi sto stille i køen at man kunne se at temperaturmåleren steg faretruende. Er det mye jobb/kostbart å evt. bytte viskosekoblingen. Hvor sitter den forresten? Takker for svar! Hilsen "amatøren!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på bensin, når jeg bruker statoils 95 ultra bensin får jeg lett ventilpekking, ikke noe problem på vanlig blyfri 95 eller 98...

Og jeg må nesten kjøre 2 tanker ultra på rad før den begynner å småtikke. fyller seff aldri ultra lenger

Er ultraen full av fan? jeg hadde for meg at den stort sett bare var vanlig 95 med litt injectionrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også å fylle 95 okt på min 86` 325 for noen år siden. Men jeg synes den brukte mer bensin, så jeg fortsatte på 98 okt. Problemet med de første M20B25 motorene var jo at de kunne få litt tenningsbank ved fylling av 95 okt. Det var jo også en av grunnene til at kompen ble senket og kammen forandret på de siste av disse motorene.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

74.gif

B på tegning er viskosekoblingen..

Koster vel ca 1200,- tror jeg..

Takk for gode svar og deskriptiv tegning! Du har vel ikke en url adresse til tegninger av flere komponenter. Greit å se oppbygging visuelt også av andre deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikking pga bensin høres veldig merkelig ut!

Min E30 1985 325i skulle da ha 98 oktan blyfri. Regner med at det gjelder de andre modellen også!

Fant senere ut at den også kunne kjøres på 95 oktan like greit.

Har bilen din katalysator skal du ikke under noen omstendigheter bruke bensin med kalium (Super 98, tidl blybensin). De aller fleste biler uten katalysator kan også gå på vanlig blyfri bensin. Men sjekk instruksjonsboka. En del eldre motorer kan likevel ha godt av litt ekstra smøring som kommer fra Super 98.

Den tradisjonelle blyholdige bensinen er i dag også blyfri! I den tidligere Super 98 bensinen er nå blyet erstattet med stoffet kalium. Kalium har de samme smøreegenskapene som bly, men det forurenser mindre. Fra 1. januar 2000 ble det lagt ned et totalforbud mot blybensin i hele EU-regionen.

Hva slags oktantall som passer for bilen din står i instruksjonsboka di. Denne er det viktig å følge siden motoren er konstruert for en bestemt oktanverdi, så du bør følge bilprodusentens råd når du velger oktan. Da er du sikker på at motoren din får riktig drivstoff.

Enkelte biler med ekstreme motorer (som for eksempel R-motorene til Honda, M-motorene til BMW, de kraftigste turbomotorene til Saab) er imidlertid så vidt følsomme at bilprodusentene anbefaler deg å bruke minimum 98 oktan blyfri -- dette er i første rekke for å unngå tenningsbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...