Gå til innhold

Narkorazzia på Sogn vidregående skole i Oslo


///M
 Share

Anbefalte innlegg

so1.jpg

Over 50 politifolk, tollvesen og trafikketaten kontrollerte i dag alle elevene og forbipasserende for narkotika på Sogn videregående skole i Oslo.

OSLO (Dagbladet.no): Minst 11 elever skal være pågrepet.

Det var skolen selv som hadde bedt om bistand fra politiet, etter lengre tids mistanke om at det foregikk omsetning av narkotika på og ved skolen.

- Vi har planlagt aksjonen i flere uker, opplyser stasjonssjef Øystein Berger ved Majorstua politistasjon til Dagbladet.no.

Han forteller at over 50 polititjenestemenn, tollvesen og trafikketaten deltar i aksjonen. Barneombudet og barnevernet var også tilstede.

- Jeg har vært her for å se hvordan politiet oppfører seg mot ungdom. Men jeg slapp ikke innenfor sperringene, så jeg fikk ikke sett pågripelsene. Men jeg kunne se at flere elever ble ransaket i full offentlighet i skolegården, det kunne muligens vært gjort smidigere, sier barneombud Reidar Hjermann til Dagbladet.no.

Alle ble sjekket

I lunsjpausen i dag ble hele skoleområdet sperret av og mange av de rundt 1700 elevene måtte forlate skolen en og en mens de ble sjekket av en narkohund.

- Vi har ikke mistanke mot noen navngitte personer, men aksjonerer etter lengre tids problem med omsetning og salg av narkotika fra skolen, sier Berger.

Han opplyser til Dagbladet.no at det stadig er gjort funn av narkotika på skolen. Nå gjennomsøkes alle klasserom og skap på jakt etter narkotika.

- Trafikketaten sjekker også biler som kjører til og fra skolen fordi det det skal ha vært kjøring til og fra skolen i forbindelse med omsetning av stoff, sier Berger.

Fant 1 kilo hasj

Aksjonen er planlagt i samarbeid med bydelen og skolen.

Ingen av elevene fikk forlate skolen mens razziaen pågår uten å først bli sjekket av politihunder.

Minst 11 elever ved Sogn videregående skole er kjørt vekk fra skolen i politets biler. Like før påske ble det funnet et parti hasj på skolen, og Berger bekrefter at aksjonen har sammenheng med en rekke funn på skolen.

Hverken lærere eller elever var varslet om aksjonen på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig måtte noen synes at dette her var helt grusomt - altså unge venstre og evt. andre. Hold kjeft og la nå politiet gjøre jobben sin sier bare jeg. Skolen hadde jo bedt om hjelp. Og selv om 50 politifolk virker drastisk, så har det helt sikkert en prevantiv effekt både der og på andre skoler i form av eksempelsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å bli ransaket i full offentlighet er vel litt i strid med personvernet da? :-k Men når det er sagt så er det vel ikke så nøye hvis du ikke har drugs på deg, eller i tilknytning til din person... :| Jeg hadde personlig gitt f... og latt dem ransake meg frivillig for å få vekk narko'n.... :applause: Det er ikke få som har fått ødelagt livet sitt med den dritten, men alikevel vil noen legalisere det????? :shock: Her hvor jeg bor hadde vi en razzia for noen uker siden, og 11 personer ble innbrakt og BETYDELIGE mengder narko ble beslaglagt. Alt fra hasj til tabeletter og tunge drugs.... Bra sier jeg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møtte en kompis idag som går på den skolen, han fortalte meg at en lærer på skolen der ble også tatt av politiet, gutter ble tatt på fersken da de drev å røyker hasj, en annen ble tatt med en pose full av gress og masse kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe til overs for narkotika i det hele tatt, det er noe jævla drit rett og slett ! Bruk heller pengene på bil :P

Ja...man kan jo bli rusa av fete biler også. :D Jeg er en stor motstander av alle former for narkotika...det er bare så utrolig unødvendig. 0-toleranse (også for hash, khat, gress etc.) er veien frem. Gjør narkotika skikkelig sosialt uakseptabelt på linje med sigaretter. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe til overs for narkotika i det hele tatt, det er noe jævla drit rett og slett ! Bruk heller pengene på bil :P

Ja...man kan jo bli rusa av fete biler også. :D Jeg er en stor motstander av alle former for narkotika...det er bare så utrolig unødvendig. 0-toleranse (også for hash, khat, gress etc.) er veien frem. Gjør narkotika skikkelig sosialt uakseptabelt på linje med sigaretter. :wink:

Hør hør..... :!: Det er jeg 100 % enig med deg i... 0-toleranse er absolutt veien å gå, men hvordan gjør man det så med straffer? All den tid vi har strafferabatter o.l. som vi har i dag, så driter de jo i om de blir tatt :shock: ? Det er mange eksempler på akkurat dette i denne bygda og nabobygdene. De som blir tatt har en vanskelig barndom/vanskelig situasjon i hjemmet, og derfor er de uskikket til å sone en straff. Jaja, vel er det trist at de ikke har hatt/har det lett, MEN, det er ikke dermed sagt at de kan gjøre hva %¤#& de vil. Det følger jo andre lovbrudd i kjølvannet av narkoen også, men det får de heller ikke straff for.... Dette er min mening. Jeg har en sønn som snart kommer i siktet til disse "narkobaronene", og går de etter ham, så kommer ikke jeg til å sitte på gjerdet for å si det sånn. :evil::angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe til overs for narkotika i det hele tatt, det er noe jævla drit rett og slett ! Bruk heller pengene på bil :P

Ja...man kan jo bli rusa av fete biler også. :D Jeg er en stor motstander av alle former for narkotika...det er bare så utrolig unødvendig. 0-toleranse (også for hash, khat, gress etc.) er veien frem. Gjør narkotika skikkelig sosialt uakseptabelt på linje med sigaretter. :wink:

Hør hør..... :!: Det er jeg 100 % enig med deg i... 0-toleranse er absolutt veien å gå, men hvordan gjør man det så med straffer? All den tid vi har strafferabatter o.l. som vi har i dag, så driter de jo i om de blir tatt :shock: ? Det er mange eksempler på akkurat dette i denne bygda og nabobygdene. De som blir tatt har en vanskelig barndom/vanskelig situasjon i hjemmet, og derfor er de uskikket til å sone en straff. Jaja, vel er det trist at de ikke har hatt/har det lett, MEN, det er ikke dermed sagt at de kan gjøre hva %¤#& de vil. Det følger jo andre lovbrudd i kjølvannet av narkoen også, men det får de heller ikke straff for.... Dette er min mening. Jeg har en sønn som snart kommer i siktet til disse "narkobaronene", og går de etter ham, så kommer ikke jeg til å sitte på gjerdet for å si det sånn. :evil::angry:

Jeg har ikke svaret på hvordan man løser narkotikaproblemet, men jeg ser noen fenomener i denne sammenhengen som jeg tror jeg vet svaret på. Først og fremst handler det om opplysning/kunnskap og dermed holdninger. Folk må få opplyst ikke bare hva narkotika gjør med den enkelte, men også det samfunnet de lever i. Hvis folk ikke lærer å kjenne igjen problemene og/eller symptomene på når en tenåring begynner å eksperimentere med stoffer får vi aldri løst problemet. Skolene, SFO, klubber etc. må få bedre opplæring i problemets kompleksitet og hva de skal gjøre for å motvirke de ulike tendensene. Det må også kunne bli en alminnelig kultur der det er lov for ansvarlige voksne (lærere, klubbledere, naboer, butikkledere, det lokale politi, tannleger, leger etc.) å si fra til foreldrene at de har observert deres barn i utrygge omgivelser...uten at forldrene dermed stigmatiserer vedkommende automatisk. Vi mangler et "lim" som gjør det mulig å kommunisere direkte med hverandre i den beste hensikt. Ellers har jeg mer enn én høne å plukke med dagens såkalte ungdomskultur...ofte representert via MTV. Hvordan kan det ha seg at ofte kriminelle rappere fra slummen i USA´s store byer ble forbilder for vestlig ungdom ? Hvordan kan det ha seg at mote/musikkindustrien klarer å selge konsepter der vesentlige elementer i eksponeringen er direkte ødeleggende for unge kvinner...og menn ? Dette har mest av alt med holdninger å gjøre, men også med hva vi aksepterer som alminnelig og normalt. Som alltid...det handler om å isolere problemene og nå inn til problemets kjerne. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...