mhane Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Sikkert et veldebatert tema men.. Synes det går alt for lang tid mellom hver gang bilen kommer opp med at det er tid for oljeskift.. Hvor ofte skifter dere? Etter et visst antall km, etter faste tidsintervall, eller følger dere bilens anmodning om oil inspection? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 8000km ca jeg vertfall og jeg bytter filter hvær gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Prøver å holde meg fra 3-5000km mellom hvert oljeskift. Men jeg kjører også på bane ved en hver anledning, og det hender at jeg skifter etter 2 dager på bane, selv om det bare blir etter 1000km. Jeg skifter også filter hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 oshit. d hadde ikke jeg hadt råa til. oljen jeg bruker koster 900 spenn + filter til vær oljeskift da. trodde oljen skulle være på motoren en viss lengde for og funke optilmalt og jeg da enkli.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Jeg bruker nok unødvendig mye penger på olje, men synes det er bedre enn å være usikker på om oljen har de egenskapene den skal. Men hvis man ikke driver med banekjøring eller annen "tyning" av motoren, mener jeg det er helt OK med oljeskift etter bilens anvisning, eller minimum èn gang per år. Grunnen til at jeg skifter så ofte, er at jeg kjører motoren en hardere på bane enn man klarer å gjøre på veien. Da blir det veldig varmt, og jeg vil bare være på den sikre siden - med god margin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 ikke domt ikke domt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 oshit. d hadde ikke jeg hadt råa til. oljen jeg bruker koster 900 spenn + filter til vær oljeskift da. trodde oljen skulle være på motoren en viss lengde for og funke optilmalt og jeg da enkli.. har hørt noe om det der eg og men husker ikkje helt kossen det var! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Vil tro at oljen må være på motoren helt til den er varm før den begynner å virke skikkelig. Tviler litt på at ny olje ikke smører slik den skal. Det hadde vært ganske ille. Den endrer nok egenskaper i løpet av levetiden, men jeg har mine tvil til at den blir noe særlig bedre etter en dag med meg på banekjøring...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Om du ikke kjører på bane er det helt bortkastet å skifte oftere enn det bilen ber deg om. Vet at enkelte gamle mekanikere (som er gått ut på dato) mener man bør skifte hver 5000 km, men det var før, dagens oljer holder mye mye lenger.. Bilene blir testet under ekstreme forhold, motorene blir testkjørt i lang tid med harde påkjenninger, BMW vet når oljen bør skiftes, mens alt for mange mekanikere synser og tror om ting de overhodet ikke har noen forutsetning for å synse noe om. Men selvsagt, kjører man på bane sier det seg selv at man bør bytte oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Pleier å bytte mellom 8-10.000km, men ser det gjerne an litt. Er ikke verre enn å dra opp peilepinnen og studere olja litt, så ser man fort om den ser helt bedriten ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Om du ikke kjører på bane er det helt bortkastet å skifte oftere enn det bilen ber deg om. Vet at enkelte gamle mekanikere (som er gått ut på dato) mener man bør skifte hver 5000 km, men det var før, dagens oljer holder mye mye lenger.. Bilene blir testet under ekstreme forhold, motorene blir testkjørt i lang tid med harde påkjenninger, BMW vet når oljen bør skiftes, mens alt for mange mekanikere synser og tror om ting de overhodet ikke har noen forutsetning for å synse noe om. Men selvsagt, kjører man på bane sier det seg selv at man bør bytte oftere. Det er jeg faktisk enig i. Men jeg har ikke hørt så mange gamle mekanikere si noe slikt om oljeskift. I så tilfelle snakker de om mineralske billigoljer. Men jeg har derimot hørt mange "ikke-mekanikere" si at man bør skifte olje etter så-og-så mange kilometer. Det hele kommer også litt an på hvilken type olje man bruker. Det er jo viktig å bruke olje som BMW anbefaler dersom man skal følge bilens serviceindikator for oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Bytter på mellom 8-10000km, å bytter selfølgeligt filter vær gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Mye bykjøring på meg....(til og fra Rema 1000 ) Så jeg skifter vel rundt ca 6000km... Bedre å skifte en gang for mye, enn en gang for lite spør du meg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Snakket med en som heter Tan nå om oljeskift. Ingen i Noge vil jeg påstå vet mer enn BMW enn han. Han mener det ikke er bra å bytte olje for ofte. Selv bytter jeg ved ca hver 15.000km. Kjører på med bra olje selvsagt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Gaute, vil det ikke bli billigere å bare kjøre til motoren tar kvelden for å så kjøpe ny motor fremfor å bytte så ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå