Gå til innhold

Klima

BMW_JP
 Share

Anbefalte innlegg

Er det dyrt å ettermontere klimanalegg? Aircondition.

Her i Danmark koster det ca. dkr. 10000,- for å ettermontere digital klima (BMW i Århus). Jeg undersøkte prisen i forbindelse med min tidligere 1997 E36 323i, men droppet saken fordi man aldri får pengene igjen når man skal selge bilen. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes alt for billig ut. Må jo ut med hele dashbordet. Bare delene koster vel over 20 000 nytt.

Å ettermontere klimanlegg, gir skader etterhvert ;) det er kjekt å vite :)

Er bare nysjerrig. Hva vil skader si?

Hmm... En kamerat av meg har Rover et lannet, husker ikke 99modell i allefall, og han haddde tenkt å montere det...og merkeforhandleren hadde sagt, jeg råder deg ikke til å gjøre det, fordi den gir skader etterhvert, motorhavari og sånnt tror jeg, hvis jeg husker riktig, begynner å svette og, bilen drar dårlig osv når du har på klimaen.....det var noe sånnt....husker ikke så godt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes alt for billig ut. Må jo ut med hele dashbordet. Bare delene koster vel over 20 000 nytt.

Å ettermontere klimanlegg, gir skader etterhvert ;) det er kjekt å vite :)

Nei...å ettermontere et originalt BMW klimaanlegg til E36 kostet ca. dkr. 10000,- for godt og vel tre år siden. Det medfølger ingen potensielle skader på hverken bil eller motor hvis man kjøper et originalt anlegg...at så klimaanlegget på E36 alltid har vært av en tvilsom kvalitet er en annen sak. Ettermonterer man derimot et uoriginalt "kit" ber man om problemer. Jeg gjorde det på en tidligere Mercedes-Benz 230E...og bl.a kjølevnen var alt annet enn imponerende. Ellers er det korrekt at et moderne klimaanlegg "stjeler" mellom 5-10 HK når kompressoren går på max, men det gjelder alle klimanlegg...ikke kun ettermonterte. :wink: Moderne BMW´er har forøvrig en funksjon som "bremser" kompressoren når man gir "kickdown"...så alle hestekreftene kan brukes til aksellerasjonen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

BMW her i Danmark har hatt et par tilbudskampanjer det siste året der det har kostet ca. dkr. 6000,- inkl. moms å få bygget om kontrolldelen fra manuell betjening til automatisk/digital betjening. Disse kampanjene kommer og går...litt avhengig av verkstedskapasiteten. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få kondensert vann rundt om i dsahbord og motorrom, selve kompressoren stjeler 3-7 hk.

Når jeg har på klimaen så merker jeg ikke en dritt forskjell på aks osv.. går like bra :)

Det er vel fordi den ikke går så imponerenes bra i utgangspunktet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...