Gå til innhold

Død over svenskene! eller?


Chris
 Share

Anbefalte innlegg

han kan ikke kjøre med svensk bil i norge da. ikke i all evighet hvertfal. Naboen min flyttet til norge fra sverige for to uker siden og de har en saab 95 aero med alt utstyr osv osv. Han må betale avgifter og alt for den. Bil er ikke flyttegods lenger. Han skal selge den i sverige igjen da han må betale noen 100tusen i avgifter for den her så kjøper han seg noe nytt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan ikke kjøre med svensk bil i norge da. ikke i all evighet hvertfal. Naboen min flyttet til norge fra sverige for to uker siden og de har en saab 95 aero med alt utstyr osv osv. Han må betale avgifter og alt for den. Bil er ikke flyttegods lenger. Han skal selge den i sverige igjen da han må betale noen 100tusen i avgifter for den her så kjøper han seg noe nytt her

er d ikke lov og ha med seg 1 bil som flyttegods da?? mener d jeg ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mente jeg også.. En kompis som tok en 98 BMW 535 fra latvia som flyttegods.. det gikk jo fint..

Hvor lenge kan man kjøre rundt i norge på svenske skilter da? hehe, er jo "bare" å selge/kjøpe ny.. :twisted:

Må si jeg ikke hadde hatt noe imot å bo i Gøteborg f.eks.. Genial by, geniale folk, geniale priser og geniale biler!! oj, glemte jo smellheite damer da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn før at, si at du bodde i Sverige og hadde kjøpt deg en bil og hadde den i 2 år, også vis du skulle flytte til Norge så kunne du bare sette på Norske skilter med 0 avgift :) Men nå er den Regel OVER :D hehe

Jeg vurderer å flytte til Sverige og ha en jobb i Norge, sånn i grensen. Det blir toppers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det ihvertfall slik at en måtte ha bodd i utlandet i mer enn 5 år, før en kunne "flytte" en bil inn til landet...

En venn av meg har bil med britiske skilter... Han tar med seg bilen ut av landet hver 6 måned for å så ta den inn igjen, for da får han fornyet den med 6 måneder.. Det jeg mener er at han kan ha bilen i Norge i 6 måneder i strekk, før han kjører ulovlig.. Men lurer på om det ikke var snakk om noen endringer der, men har ikke hørt noe ifra han, så det går kanskje fremdeles!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Deloitte DA - Norge:

Flytting til Norge og import av bil.

Stortinget vedtok 28.11.2001 at ordningen med "flyttebiler" vil være opphevet fra 01.01.2002.Det er gitt overgangsordning for personer som flytter til Norge før 01.06.2003 dersom kjøretøyet er anskaffet før 11.10.2001. Med anskaffet menes de som har anskaffet seg bindende kjøpekontakt før denne datoen.

En forutsetning for å få flyttebil inn til Norge, er at bilen har vært registrert på deg eller din ektefelle i til sammen ett år før innreise.

* Vilkår for import av avgiftsfrie biler

I tillegg må du oppfylle følgende hovedregler som vilkår for å ta med en flyttebil til Norge:

* Ha en sammenhengende periode på 5 år med faktisk bosetting i utlandet. Denne botiden anses som brutt hvis du oppholder deg fysisk i Norge i forbindelse med arbeid. Dette bostedsbegrepet er ikke det samme som er tatt inn i skatteloven og folkeregisterloven. Har du tidligere bodd i Norge skal du være utmeldt fra norsk folkeregister i den aktuelle periode.

* Ha gyldig førerkort i minst ett år før innreisen

* Bilen må ha kjørt minst 5000 km på innreisetidspunktet

* I tillegg bør du være oppmerksom på at tollvesenet krever at du må dokumentere at du faktisk har oppnådd nødvendig botid utenfor Norge. De kan for eksempel kreve at du legger ved innreisebilletter på deg og bilen. Annen dokumentasjon kan være bankutskrifter, husleiekontrakt og arbeidskontrakt som viser at du har oppholdt deg i utlandet før innreise.

Midlertidig opphold i Norge

Det er tillatt å bruke utenlandsk registrert kjøretøy i Norge hvis du skal arbeide og oppholde deg i Norge i mindre enn 2 år. Hvis oppholdet er under ett år, er det ikke nødvendig å henvende deg til tollvesenet om dette. Hvis du skal bli i landet midlertidig inntil 2 år, bør du søke om å få slik tillatelse fra tollvesenet innen utgangen av det første året. I begge tilfeller bør du ha en arbeidskontrakt for en begrenset periode som viser at oppholdet i Norge er av midlertidig karakter.

Spesielle regler for pendlere

Det er i tillegg gitt egne regler for bruk av utenlandskregistrert kjøretøy for pendlere som har familie i utlandet. På visse vilkår vil pendlere også kunne bruke utenlandske kjøretøy i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...