Gå til innhold

Vaske rutene

BMW_JP
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte bilen min var rutene helt sinnsykt fine. Men så fikk jeg en liten flekk der og jeg tenkte jeg skulle vaske hele ruta, men nå er den jo bare helt flekkete, og når jeg pusser og gnir så blir den bare verre og verre nesten. Den er helt strøken i skyggen, men så fort sola skinner så ser jeg streker og spor etter pusseskinnet..... hvordan i huleste får man de helt reine da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vaskemiddel for glass på sprayflaske, altså disse blå greiene fra Jif eller Rimax. Sprut på, gni ut/tørk av for så til slutt å bruke tørr klut/tørkepapir for å gnikke det helt tørt/rent. Blir helt krystallklart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet for å få krystallklare ruter er å blande litt Zalo og Salmiaksprit i en bøtte med vann og vaske rutene med en fuktig klut først (ikke dryppende). Husk at solen ikke må skinne direkte på ruten når du holder på. Før ruten når å tørke spruter man på litt Ajax "double-action" vinduesvask og tørker etter/over med alminnelig kjøkkenpapir. Gir et perfekt resultat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt flere som bruker avispapir, men har ikke testet selv. Jif/Rimax funker som f... for meg, så da er jeg fornøyd. Men det er viktig å være nøye, eller så blir det bare dratt utover alt, så ser det bare enda verre ut enn før. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med det meste man tørker av er at det loer litt og legger igjen små bilter.. De fleste ting legger også igjen ett lite fettlag.

Problemet er at det ser perfekt ut før man kjører i mørket og får lysene fra den møtenede bilen i ruta da ser man raskt om det er rent eller ikke.

Noen som vet om det kan bli riper med dopapir? Tørket vinduene med det og fikk riper i plasten i instrument panel glasset:-( Mulig det var noe rusk i papiret som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt Zalo i vannet og tørker med Torky (tror det heter det) som ikke loer noe særlig.

Har prøvd slike vinduskluter på boks men det var noe skikkelig dritt. Disse tørker også ut når de lagres. Kastet nettopp 2 bokser med slike dyre og flotte engangskluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vanlig kjøkkenrull (tørkerull) da jeg tok rutene på lørdag. Loet ikke, og tror neppe de ripa opp noe. Er uansett ikke mye gnikking som skal til om man gjør det riktig med disse blå greiene. Plasten i instrumentpanelet er nok desverre skjørere enn glassrutene.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...