Gå til innhold

Går det ann å få solfilm godkjent?


316I
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke lov å ha noe klistret i side- og frontvindu. Står svart på hvitt i kjøretøyforskriften...

Er lov å ha en toppstripe i frontruta, men inntil en viss % av ruta..husker ikkje hvor mye nå da men..

nope der tar du nokk feil. d er ikke lov og klistre noe som helst i frontruta uansett om d er 1cm. jeg hadde en gang noen tuv pappirer på solfilm stripe på 10cm på topp av frontrute. disse gjaldt ikke i norge. dette var til og med uthevet på tuv pappirene. jeg spurte også når jeg hadde oppkjøring for noen år siden og jeg husker godt enda når kjøreskole læreren min leste rett fra boka att frontrute og sideruter foand kan bare ha sort stripe i topp vist d var orginalt på det bilmerket og siderutene kunne være orginal tonede og ike no klister på. :) so di..

Hmm..det var det kompisen min fikk beskjed om av biltilsynet på en sjekk de hadde..han hadde for stor og kjøpte en mindre, var på biltilsynet med den etterpå og fikk det godkjent??dette er en manta uten noe som helst stripe i ruta fra før av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er noe fakta om solfilm...

Det skal være mulig å se gjennom alle vinduer fra begge sider. (hmmm!)

Tildekking av ruter og folie som gir speileffekt fra utsiden er ikke lov.

Som solfilter godtas svakt farget glass som leveres fra produsent.

Andre former for solfilter f. eks påsprøytet eller påklebet film tillates kun på bakrute og sidevinduer bak.

Frontrute og sidevinduer, som fører skal har fri sikt igjennom, kan ikke påføres denne type solfilm.

Bakruten kan ikke være så farget at ikke blålysene til utrykningskjøretøyer kan ses.

Lykter...

og for å ødelegge alle illusjoner kan jeg legge til at stylinglister/øyelokk ikke er tillatt i Norge :-( ...men who cares!! Norway sucks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo biler uten bakrute og da.

Kall meg gjerne en kverrulant, men vist rett skal være rett i hennhold til det jeg mener, så burde det ikke være forskjell fra en kassabil uten bakrute til en bil med bakrute. Skal være tynn i blekket for at blå lysene skal skimte igjennom da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo biler uten bakrute og da.

Kall meg gjerne en kverrulant, men vist rett skal være rett i hennhold til det jeg mener, så burde det ikke være forskjell fra en kassabil uten bakrute til en bil med bakrute. Skal være tynn i blekket for at blå lysene skal skimte igjennom da :P

Sikkert minst like vanskelig å se igjennom noen tånn med varer!! ka farsken skal de med vindu da :-)

De helv.... reglene er der bare fordi eneller annen skulle ha lønn den dagen de ble laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo biler uten bakrute og da.

Kall meg gjerne en kverrulant, men vist rett skal være rett i hennhold til det jeg mener, så burde det ikke være forskjell fra en kassabil uten bakrute til en bil med bakrute. Skal være tynn i blekket for at blå lysene skal skimte igjennom da :P

Det er faktisk som pmkweb sier. Ordrett fra kjøretøyforskriften §31-1 pkt. 3: Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Hva som gjør at det skal være forskjellsbehandling på det området sier ikke loven noe om, men logikk har vel dagens norske lover og normer i stor grad mangel på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være tynn i blekket for at blå lysene skal skimte igjennom da :P

Hehehe, skal være ganske tynn ja :D

da har han vært sinnsykt heldig.

Ja var sikkert heldige, det er vel som dere sier..fyfy front - og sideruter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører til jeg blir taua inn på biltilsynet, de kan få lov til å pirke den av selv, og de kan lete lenge etter en kant å rive i... eventuelt å kjøpe et sett til med framruter som en setter inn når den skal på biltilsynet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe fakta om solfilm...

Det skal være mulig å se gjennom alle vinduer fra begge sider. (hmmm!)

Tildekking av ruter og folie som gir speileffekt fra utsiden er ikke lov.

Som solfilter godtas svakt farget glass som leveres fra produsent.

Andre former for solfilter f. eks påsprøytet eller påklebet film tillates kun på bakrute og sidevinduer bak.

Frontrute og sidevinduer, som fører skal har fri sikt igjennom, kan ikke påføres denne type solfilm.

Bakruten kan ikke være så farget at ikke blålysene til utrykningskjøretøyer kan ses.

Lykter...

og for å ødelegge alle illusjoner kan jeg legge til at stylinglister/øyelokk ikke er tillatt i Norge :-( ...men who cares!! Norway sucks...

stemmer det... som Kjell Rune sa: det er ikke noe å diskutere engang... det står jo svart på hvitt...

men... det me øyelokkene... det har jeg fått høre at er lov så lenge det ikke dekker noe særlig av lyset...

Bmw11.jpg

dette var greit i følge en nær slekting som arbeider i vegvesenet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører til jeg blir taua inn på biltilsynet, de kan få lov til å pirke den av selv, og de kan lete lenge etter en kant å rive i... eventuelt å kjøpe et sett til med framruter som en setter inn når den skal på biltilsynet..

hehe..ja gjør det :)

tar sikkert ei stund før du blir stoppa lell..her er bare biltilsynidiotene helt ville for tia..men gjør det enkelt..bare kjør fra purken hvis de prøver og stoppe deg :lol: Kjører jo ikke bmw uten grunn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en sinnsyk bad look list over lyktan og grillen på golfen til dama... vi var og fikk det skrevet inn i vognkortet sammen med lyktene, felgene, speila, rattet, justerbart senkesett når vi var på biltilsynet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...