Kenneth BMW Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Jeg ser det har vert oppe før, men jeg blir ikke klok på dette. Hvilken motorolje skal jeg bruke?? jeg har hørt at BMW er litt kresen på det. jeg har også hørt at det var en som hadde tikking fra ventilene, og så skiftet han olje merke og tikkingen ble borte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Tikkingen har med viscositet å gjøre ikke hvilke merke det er på den! Omtrent alle oljer er helt identiske uansett hva slags merke det står på den. Det viktigste er at den har API SL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjalle Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Har du god råd Castrol longlife olje eller mobil 1 som er merket med bmw LL ,bytter du olje etter 500 til 1000 mil holder det med hvilken som helst fullsyntetisk olje og husk at orginalt filter er like viktig.Castrol SLX er vel den oljen som er mest brukt av bmw eiere,kjørte selv 2000 mil med den uten å bruke en dråpe har prøvd billigere oljer men kvaliteten er dårligere så det ble oftere oljeskift.Sjekk før du bytter at ikke motoren svetter olje under,da kan det lønne seg å ha litt fetere olje for eksempel 10-40.På din bil vil jeg anbefale Esso Ultron 5-40 bmw LL98 godkjent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmkweb Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Tikkingen har med viscositet å gjøre ikke hvilke merke det er på den! Omtrent alle oljer er helt identiske uansett hva slags merke det står på den. Det viktigste er at den har API SL. Viskositet har med hvor flytende(tykk eller tynn) en væske er! f.eks. olje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Rune Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 jeg bruker mobil1 jeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenisse Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Hvilken motorolje skal jeg bruke?? Her vil du få mange svar, alt fra bimmerdude og hans biltema-propaganda til de som ikke kan slenge på noe som koster under 200,- literen... Min brukte litt olje med castrol slx, så jeg prøvde valvoline maxlife. Forbruket gikk ned og ellers merket jeg ingenting, så da er jeg fornøyd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desloch Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Byttet til Esso Ultron 5w-40. Bruker nesten ikke olje lengre, og tikkinga er så og si vekk. Kommer ei gang i uka kanskje Spørs jo litt på kjøringa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Custom Edition Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Valvoline MaxLife 10w40 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 For meg som har en e30 86 mod da? skal jeg bruke syntetisk olje.. er plaget med endel ventil tikking.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M6 Bjørn Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Kanskje du kan prøve denne? http://pennzoil.com/products/motor_oil/hi_mileage.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
bimmerdude Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Er vel SmartClub som er billigst på olje akkurat nå så blir ikke noe Biltema propaganda denne gangen. Jeg mener det er uvesentlig hvilke merke det er på oljen så lenge du ikke skal kjøre mer enn 15 000 pr. oljeskift. All olje med API SL er sinnsykt god olje. Det de fleste oljer er merket med i dag. Den er en million ganger bedre enn den API SG oljen BMW anbefalte da bilen min var ny. Konklusjon: Kjøp olje der den er billigst (så lenge den er API SL). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Hva slags olje er det SmartClub har for tiden? Og pris? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten318 Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Jeg bruker castrol 0-30w den bitte lille tikken som var der forsvant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth BMW Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 ok takker for svar å respons, Nå har det seg sånn at svigers jobber på esso rafeneriet, og han får oljen BILLIG så da skal jeg prøve den esso oljen... så snart jeg har skiftet olje, kommer jeg med tilbake mld .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Rune Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 husk att vist bmw motorene ikke får rett olje kan d smører røret som skal smøre ventil løfterne gå tett og kam og løfter blir utslitt. så d er skat liksom. vet dette har skjedd med en del forskjellige oljer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts