Gunnar Skrevet Mai 12, 2005 Share Skrevet Mai 12, 2005 Hadde bilen på EU-kontroll i dag, og det ble... dødsdom! Neida, fullt så ille var det ikke. Skjemaet viser: 1: 1, 2: 3, 3: 0 Hvilket betyr at den må inn på etterkontroll. Det var forsåvidt noe jeg visste allerede før jeg leverte den inn, siden håndbrekket ikke fungerte, og det er en 2er. De to andre 2erne var oljelekkasje motor og for høy avgass. 1eren var slakk i høyre støtdemper foran, noe jeg også vet om. Oljelekkasjen antar jeg at ordnes med en motorvask, for toppakningen gikk jo for noen uker siden, og er nå byttet. Toppen er helt renvasket, men blokka har jeg ikke tatt. En vask rett før etterkontroll burde vel ordne det... Så var det avgassen da, 804%... Med andre ord en "smule" for høy. Hvor bør jeg begynne? Tomgangsmotoren/regulatoren fungerer ikke (jager på tomgang), kan det ha noe med saken å gjøre? Hva er andre syndere? Luftmengdemåler? Bilen har nye plugger og nyjusterte ventiler (i forbindelse med toppakningbyttet). Har en stund også mistenkt den for å bruke en god del bensin, selv om jeg ikke har målt. Tror nok vi lå på literen på mila på 50-milstur i påsken.. Til daglig bruker den nok en del uansett, for da er det så mye småkjøring.. LMM kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mai 12, 2005 Share Skrevet Mai 12, 2005 lmm måler og eventuelt lambda soundet som ikkje får gode nok målinger eller er ødelagt! Tett luft filter fører også til høgt forbruk og mye avgasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espenlis Skrevet Mai 12, 2005 Share Skrevet Mai 12, 2005 Er nåkk LMM ja. Som regel vil bilen gå inn i "nødmodus" om hjernen registrerer feil på blanding. Er ikke helt sikker på om dette gjelder 95 og nedover. Er katalysatoren fjernet? Ta ut tomgangsregulatoren, gjør den skikkelig ren, og fyll den med startgass. Muligens den kommer seg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Mai 12, 2005 Share Skrevet Mai 12, 2005 lamdasonden ble skiftet her ved for høy avgass + at den jaget på turtall..etter det var alt fint igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mai 12, 2005 Share Skrevet Mai 12, 2005 En nødløsning kan være å tilsette litt vidundermiddel i bensinen. En kamerat har hatt litt problemer med å få sin trimmede RS2 igjennom EU-kontroll p.g.a høy avgass. Han pleier å helle på 2 bokser med ProTec bensintilsetting (rensestoff for innsprut o.l) og da er avgass en saga blott. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 12, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2005 Hmm. Interessant. 2 bokser på full tank, eller hvor mye bensin? Kan det klare å fikse selv 804%-en min? Men uansett er det jo noe jeg burde få fikset. Har god tid med EU-kontrollen (juni, men får jo utsettelse til juli også om nødvendig), så jeg trenger ikke haste meg gjennom. Nå kan jeg jo egentlig gjøre hva jeg vil med den også.. i forhold til senking og slikt. Er jo bare de tre toerne de sjekker neste gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 "Billige" måten: Rens LMM, skift luftfilter og olje, samt plugger. Har du åpent filter av noe sort? Min avgass sank fra 2 til 0.8 når jeg fjernet filteret, og satt inn org boks md K&N innsatsfilter. Funker ingenting, så prøv å skift lambda. Evt fåtaki en brukt en, da disse koster litt hos BMW. Siste option er da LMM... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 rense lmm er det samme som og ødelegge den! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2005 Bilen har 3-4 uker gammel olje og plugger, så de har jeg nok ikke tenkt å bytte med det første.. Snakket med verkstedet igjen i dag, og det som visstnok er problemet med avgassen er at det er masse uforbrent bensin i den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 Fyll på dyserens, masse!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 har også hørt at det skal hjelpe å helle på kondensfjerner. noen fler som har hørt om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 Viss det bare gjelder 1-2 cylindre(uforbrent bensin), så er det nok dysene. Hvis det gjelder alle sylindrene, er det nok lmm. Leste noe her inne om at viss lmm ryker, så gjekk hjernen i "nødmodus", og brukte da gamle verdier for å reg. luft/bensin tilførsel. Ny topp-pakning=nye verdier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianosthus Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 Bilen har 3-4 uker gammel olje og plugger, så de har jeg nok ikke tenkt å bytte med det første..Snakket med verkstedet igjen i dag, og det som visstnok er problemet med avgassen er at det er masse uforbrent bensin i den. Hadde akkurat samme problemet som deg gunnar. Møtt opp til kontroll med god og varm motor, rett inn og sjekke avgassene. Alt lå skyhøyt over grensen. Han på veistasjonen sa at jeg måtte ta meg en tur og gi på skikkelig så katalysatoren blir god og varm. Kjørte en hard tur ca 5 min, så rett inn å sjekke avgassen igjen... Alt perfekt!! Ingen uforbrent bensin, bare fryd og gammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Mai 13, 2005 Share Skrevet Mai 13, 2005 hørtes ut som en kjekk måte å fikse problem på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2005 Fikk det tipset på Chrysleren også, men da hadde jeg kjørt den hardt allerede, og den gikk allikevel ikke gjennom. Det som er med BMWen er at jeg mistenker tomgangsregulatoren. Justerer ikke den luft/bensinmengde på tomgang? Kan ikke skjønne annet enn at bilen går som den skal ellers, men på tomgang lukter det uforbrent bensin, og målingene taler jo for seg. Verdien det hadde slått ut på tyder visst på uforbrent bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå