Gå til innhold

E34 520 med høy avgass...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på EU-kontroll i dag, og det ble... dødsdom! :shock:

Neida, fullt så ille var det ikke. ;) Skjemaet viser:

1: 1, 2: 3, 3: 0

Hvilket betyr at den må inn på etterkontroll. Det var forsåvidt noe jeg visste allerede før jeg leverte den inn, siden håndbrekket ikke fungerte, og det er en 2er. De to andre 2erne var oljelekkasje motor og for høy avgass. 1eren var slakk i høyre støtdemper foran, noe jeg også vet om.

Oljelekkasjen antar jeg at ordnes med en motorvask, for toppakningen gikk jo for noen uker siden, og er nå byttet. Toppen er helt renvasket, men blokka har jeg ikke tatt. En vask rett før etterkontroll burde vel ordne det...

Så var det avgassen da, 804%... Med andre ord en "smule" for høy. Hvor bør jeg begynne? Tomgangsmotoren/regulatoren fungerer ikke (jager på tomgang), kan det ha noe med saken å gjøre? Hva er andre syndere? Luftmengdemåler? Bilen har nye plugger og nyjusterte ventiler (i forbindelse med toppakningbyttet). Har en stund også mistenkt den for å bruke en god del bensin, selv om jeg ikke har målt. Tror nok vi lå på literen på mila på 50-milstur i påsken.. Til daglig bruker den nok en del uansett, for da er det så mye småkjøring.. LMM kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nåkk LMM ja. Som regel vil bilen gå inn i "nødmodus" om hjernen registrerer feil på blanding. Er ikke helt sikker på om dette gjelder 95 og nedover. Er katalysatoren fjernet? Ta ut tomgangsregulatoren, gjør den skikkelig ren, og fyll den med startgass. Muligens den kommer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nødløsning kan være å tilsette litt vidundermiddel i bensinen. En kamerat har hatt litt problemer med å få sin trimmede RS2 igjennom EU-kontroll p.g.a høy avgass. Han pleier å helle på 2 bokser med ProTec bensintilsetting (rensestoff for innsprut o.l) og da er avgass en saga blott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Interessant. 2 bokser på full tank, eller hvor mye bensin?

Kan det klare å fikse selv 804%-en min?

Men uansett er det jo noe jeg burde få fikset. Har god tid med EU-kontrollen (juni, men får jo utsettelse til juli også om nødvendig), så jeg trenger ikke haste meg gjennom. Nå kan jeg jo egentlig gjøre hva jeg vil med den også.. i forhold til senking og slikt. Er jo bare de tre toerne de sjekker neste gang.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Billige" måten:

Rens LMM, skift luftfilter og olje, samt plugger.

Har du åpent filter av noe sort? Min avgass sank fra 2 til 0.8 når jeg fjernet filteret, og satt inn org boks md K&N innsatsfilter.

Funker ingenting, så prøv å skift lambda. Evt fåtaki en brukt en, da disse koster litt hos BMW.

Siste option er da LMM...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har 3-4 uker gammel olje og plugger, så de har jeg nok ikke tenkt å bytte med det første..

Snakket med verkstedet igjen i dag, og det som visstnok er problemet med avgassen er at det er masse uforbrent bensin i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det bare gjelder 1-2 cylindre(uforbrent bensin), så er det nok dysene.

Hvis det gjelder alle sylindrene, er det nok lmm.

Leste noe her inne om at viss lmm ryker, så gjekk hjernen i "nødmodus", og brukte da gamle verdier for å reg. luft/bensin tilførsel.

Ny topp-pakning=nye verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har 3-4 uker gammel olje og plugger, så de har jeg nok ikke tenkt å bytte med det første..

Snakket med verkstedet igjen i dag, og det som visstnok er problemet med avgassen er at det er masse uforbrent bensin i den.

Hadde akkurat samme problemet som deg gunnar.

Møtt opp til kontroll med god og varm motor, rett inn og sjekke avgassene. Alt lå skyhøyt over grensen.

Han på veistasjonen sa at jeg måtte ta meg en tur og gi på skikkelig så katalysatoren blir god og varm.

Kjørte en hard tur ca 5 min, så rett inn å sjekke avgassen igjen...

Alt perfekt!! Ingen uforbrent bensin, bare fryd og gammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det tipset på Chrysleren også, men da hadde jeg kjørt den hardt allerede, og den gikk allikevel ikke gjennom. :P

Det som er med BMWen er at jeg mistenker tomgangsregulatoren. Justerer ikke den luft/bensinmengde på tomgang? Kan ikke skjønne annet enn at bilen går som den skal ellers, men på tomgang lukter det uforbrent bensin, og målingene taler jo for seg. Verdien det hadde slått ut på tyder visst på uforbrent bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...