Jump to content

Risting i ratt / balansering av felg

Recommended Posts

Posted

Hei.

Når jeg gikk over til 225/40-18" så har rattet begynt å riste littegran når jeg kjører i 70 km/t, men også bare i 70 km/t. Jeg merker ikke det rister når jeg holder i rattet, men når jeg slipper det så ser jeg rattet rister litt frem og tilbake. Dette gjør det ikke i under og over 70 km/t. Er dekkene feil avbalansert? Eller er det slik at det ikke går an å fikse? for jeg hadde en annen bil hvor rattet ristet mer, som også var avbalansert.

Posted

Hvis felgene ikke er avbalansert får du gjort det på steder hvor de setter på dekk. Der jeg gjorde det kostet det 150kr eller 250kr felgen tror jeg...

Posted

Jo de er avbalanserte. Skal være det i hvertfall, men det rister som sagt bittelitt i rattet ved 70 km/t, kjenner det ikke, men ser det når jeg slipper rattet.

Posted

Samme gjør min, akkurat i 70. Men så har jo ikke sharif peiling på avbalansering heller.

Få dem avbalansert på nytt, og sjekk at de gjør det skikkelig (holder på til maskina sier 0).

Posted

Bilen skal ikke riste i rattet,en standardfeil på din bil er slitte endeledd kan være dette som er feilen hvis ikke balansering hjelper eller at du trenger sentrumsringer hvis felgene ikke passer 100% på navet.

Posted

Har hatt samme problem i flere uker nå. BMW'er er veldig følsomme for høydekast i dekk/felger. Dette kan du se veldig lett med det blotte øye på en avbalanseringsmaskin når det ruller. Er det høydekast er det nødvendigvis ikke dekket som må kastes, men at det må "vris" til på maskinen. På dekkpartner/holmen dekksenter på Bryn i Oslo har de profft utstyr og det er også de som tar alle slike oppdrag for Autozentrum/Oslo