mowz Skrevet Mai 27, 2005 Share Skrevet Mai 27, 2005 du mister komfort når du senker... bilen blir stivere og du kjenner veien bedre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaggEn Skrevet Mai 27, 2005 Share Skrevet Mai 27, 2005 Ja det hadde gjort seg me senking på bilen din. Jeg har senket min 40/30 og merker at den er mye mindre behagelig å kjøre i humper og små ugjevnheter i bakken men syns det er helt greit for den ligger jo mye bedre på veien viss du kjører litt sportslig av og til.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mai 27, 2005 Share Skrevet Mai 27, 2005 Jeg har alltid skiftet dempere i.f.m senking og mener det skal være en fordel også for komforten sin del. En bil med harde senkefjærer og orginale (myke) dempere kan visstnok ha en lei tendens til å få litt sprettballeffekt og da vil jeg heller foretrekke noe fastere demping. Man får heller lite eller ingen problemer over fartshumper o.l med skikkelige dempere. En annen ting å ta med seg er at etter senking får demperen et annet område å jobbe på og de kan i mange tilfeller ikke tåle forandringen. Dette kommer jo mye an på tilstanden til demperen. Er de nesten nye skulle det ikke være noe stort problem. Skulle jeg senket en bil uten å skifte dempere ville jeg iallefall gått for de mykeste fjærene på markedet. På en annen side så har jo de fleste seriøse tunerene fjærpakker uten dempere i utvalget sitt så det er sikkert ikke helt feil å kjøre med bare senkefjærer heller så lenge demperene er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Mai 27, 2005 Share Skrevet Mai 27, 2005 Det er jo ikke bare et penere yttre og økt sportslighet en får ved senkning. Stivere fjærer og dempere vil sørge for at bilen vil "dykke" mindre når du bremser, og legge seg mindre bakpå når du akselerer. Dette vil nesten utelukkende ha en positiv innvirkning på kjøreegenskapene. Når bilen "dykker" -- altså setter snuta ned mot asfalten under nedbremsing -- er mindre av bremsekraften overført til bakhjulene. Stiver du opp bilen, vil du dermed kunne få kortere bremselengde Stivere fjærer og støtdempere vil sørge for at bilen din vil "rulle" mindre sideveis i svinger, dette har stor betydning for hvor godt grep bilen har i sideretning. Men bilens originale oppsett tar hensyn til at ikke alle er verdensmestere -- bilen gir deg mer spillerom ved å tidlig gi deg varsel om over/understyring. Bruker du svært stive fjærer og dempere vil bilen holde grepet i svingen bedre, men når grepet først slipper, slipper bilen taket svært mye raskere enn med originale fjærer/dempere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå