Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hvis sonden er i orden skal du kunne ta av ledingene på den og måle med et voltmeter/multimeter en vekslende spenning mellom 0 og 0.9V (etter hva jeg husker) da er sonde i orden.Får du ingen spenning er sonde mest sannsynlig ødelagt.

Skønte ikke dette jeg... :oops: Hvor skal jeg måle? Fungerer lamda som en kondensator som holder på spenning?

Skrevet
Hvis sonden er i orden skal du kunne ta av ledingene på den og måle med et voltmeter/multimeter en vekslende spenning mellom 0 og 0.9V (etter hva jeg husker) da er sonde i orden.Får du ingen spenning er sonde mest sannsynlig ødelagt.

Skønte ikke dette jeg... :oops: Hvor skal jeg måle? Fungerer lamda som en kondensator som holder på spenning?

Akkruatt på hvem av punktene du skal måle er jeg ikke sikker på. Det varierer sikkert litt fra merke til merke. Du må måle mens motoren er igang, sonden produserer nemlig en liten spenning når den måler lufta (dvs det skjer en kjemisk reaksjon) om jeg ikke husker feil. Dette er no fryktlige avanserte greier. Men selve målingen og bytte burde gå greit. :wink:

Skrevet

forklaringa jeg gikk ut ifra var at man skulle dra ut den ene av to kontakter og måle mellom pinnene der, der skulle man måle en viss verdi, 0,2-0,7, dette skulle man gjøre mens motoren gikk og hadde arbeidstemperatur! Jeg målte ingenting, prøvde flere ganger, da jeg syntes dette var veldig rart så lagde jeg to sår i isolasjonen på ledningene og stak målepinnene der, målte heller ingenting der! Gikk da ut fra at den var gåen, kjøpte ny, skjøta og satt i den nye, starta opp og bilen fusket litt, men blei raskt bra, og da var den helt bra! Fungerer enda, men glemte å måle på den nye sonden for å virkelig sjekke hvordan dette fungerer.! :wink:

Skrevet

lamdasonden min er gåen men bilen min jager ikke på tomgang.. den napper bare litt når jeg jir full gass noen plasser oppover registeret.. iriterende.... har ikke gidda og skifta enda...

Skrevet

hei mister:)

for og måle en lamdasond eller en oksygen sensor som det egentlig heter for det edet den gjør, måler oksygen.....

du tar den utav og ohmer den.... Okay

  • 1 year later...
Skrevet

Gjenopptar denna tråden da jeg ikke fatter hvordan jeg skal måle på lambdasonden...

Er det bare å ta av koblingspunktet, den runde koblinga å måle spenninga mellom to poler på kontakten mens motoren er i gang?

Skrevet

Kan egentlig ikke huske at jeg verken startet denne tråden eller at jeg prøvde å måle, men det hørtes riktig ut det du tenker.

Skrevet

Hei. Man skal ikke ta ut pluggen, men man skal koble seg inn på ledningene mens motor er igang. Man skal måle mellom de to ledningene som ikke er til varmeelementet, dvs de to som ikke er like(det er to hvite, og to andre, ?) mål på de to andre. Husker ikke fargene nå..

Skrevet
lamdasonden min er gåen men bilen min jager ikke på tomgang.. den napper bare litt når jeg jir full gass noen plasser oppover registeret.. iriterende.... har ikke gidda og skifta enda...

Jeg har det samme på min en gang i blant. Er det andre ting, bortsett fra denne lille "nappingen" som gjør at jeg bør bytte den ut? Har det noe å si på performancen ellers? Bensinforbruk?

Tomgangen er helt perfekt.

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...