Ole@Automote Skrevet Juni 2, 2005 Share Skrevet Juni 2, 2005 Det funker helt sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet Juni 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2005 Hvis sonden er i orden skal du kunne ta av ledingene på den og måle med et voltmeter/multimeter en vekslende spenning mellom 0 og 0.9V (etter hva jeg husker) da er sonde i orden.Får du ingen spenning er sonde mest sannsynlig ødelagt. Skønte ikke dette jeg... Hvor skal jeg måle? Fungerer lamda som en kondensator som holder på spenning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PsYcHo Skrevet Juni 2, 2005 Share Skrevet Juni 2, 2005 Hvis sonden er i orden skal du kunne ta av ledingene på den og måle med et voltmeter/multimeter en vekslende spenning mellom 0 og 0.9V (etter hva jeg husker) da er sonde i orden.Får du ingen spenning er sonde mest sannsynlig ødelagt. Skønte ikke dette jeg... Hvor skal jeg måle? Fungerer lamda som en kondensator som holder på spenning? Akkruatt på hvem av punktene du skal måle er jeg ikke sikker på. Det varierer sikkert litt fra merke til merke. Du må måle mens motoren er igang, sonden produserer nemlig en liten spenning når den måler lufta (dvs det skjer en kjemisk reaksjon) om jeg ikke husker feil. Dette er no fryktlige avanserte greier. Men selve målingen og bytte burde gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Juni 3, 2005 Share Skrevet Juni 3, 2005 forklaringa jeg gikk ut ifra var at man skulle dra ut den ene av to kontakter og måle mellom pinnene der, der skulle man måle en viss verdi, 0,2-0,7, dette skulle man gjøre mens motoren gikk og hadde arbeidstemperatur! Jeg målte ingenting, prøvde flere ganger, da jeg syntes dette var veldig rart så lagde jeg to sår i isolasjonen på ledningene og stak målepinnene der, målte heller ingenting der! Gikk da ut fra at den var gåen, kjøpte ny, skjøta og satt i den nye, starta opp og bilen fusket litt, men blei raskt bra, og da var den helt bra! Fungerer enda, men glemte å måle på den nye sonden for å virkelig sjekke hvordan dette fungerer.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Juni 3, 2005 Share Skrevet Juni 3, 2005 lamdasonden min er gåen men bilen min jager ikke på tomgang.. den napper bare litt når jeg jir full gass noen plasser oppover registeret.. iriterende.... har ikke gidda og skifta enda... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remote Skrevet Juni 3, 2005 Share Skrevet Juni 3, 2005 hei mister:) for og måle en lamdasond eller en oksygen sensor som det egentlig heter for det edet den gjør, måler oksygen..... du tar den utav og ohmer den.... Okay Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet Juni 3, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2005 Fikk målt spenning mellom 2 av de 4 ledningene. Fra 0 til 0.8. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Juni 3, 2005 Share Skrevet Juni 3, 2005 funker nok da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 24, 2007 Share Skrevet Mai 24, 2007 Gjenopptar denna tråden da jeg ikke fatter hvordan jeg skal måle på lambdasonden... Er det bare å ta av koblingspunktet, den runde koblinga å måle spenninga mellom to poler på kontakten mens motoren er i gang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE34 Skrevet Mai 24, 2007 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2007 Kan egentlig ikke huske at jeg verken startet denne tråden eller at jeg prøvde å måle, men det hørtes riktig ut det du tenker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mai 25, 2007 Share Skrevet Mai 25, 2007 Hei. Man skal ikke ta ut pluggen, men man skal koble seg inn på ledningene mens motor er igang. Man skal måle mellom de to ledningene som ikke er til varmeelementet, dvs de to som ikke er like(det er to hvite, og to andre, ?) mål på de to andre. Husker ikke fargene nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mai 25, 2007 Share Skrevet Mai 25, 2007 Og "Mister" som sier man skal ohme den; Ikke smart!! Da kjører du strøm gjennom den, og ødelegger den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sevenord Skrevet Mai 25, 2007 Share Skrevet Mai 25, 2007 lamdasonden min er gåen men bilen min jager ikke på tomgang.. den napper bare litt når jeg jir full gass noen plasser oppover registeret.. iriterende.... har ikke gidda og skifta enda... Jeg har det samme på min en gang i blant. Er det andre ting, bortsett fra denne lille "nappingen" som gjør at jeg bør bytte den ut? Har det noe å si på performancen ellers? Bensinforbruk? Tomgangen er helt perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Mai 25, 2007 Share Skrevet Mai 25, 2007 Høres meget bra ut! Hadde vært helt konge å slippe unna med 398,- i stedet for 1700,- som ny original koster..Hvordan er passformen inn i hullet til den gamle? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=50834 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWtotti Skrevet Juni 2, 2007 Share Skrevet Juni 2, 2007 Mulig jeg spør veldig dumt, men hva er lamda-sonden? Hva gjør den, hvor sitter den, hvordan vet man om den funker/ikke funker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå