Svendis Skrevet Juni 4, 2005 Share Skrevet Juni 4, 2005 Hello bimmers! Vurderer å heise nedi en 320d motor i min 318TDS. Noen som har tips eller kanskje fakta som stopper alt? Jeg vet lite om forskjellene på E36 og E46 sånn karosseri messig. Jeg ser for meg at det skal gå greit hvis jeg har en "hel" bil. Smellte biler finnes jo i bøtter og spann på mobile.de, til smilepriser! Har mest lyst på en M47N.. 150hk Bilen er jeg alt for fornøyd med til å bytte ut.. Sjelden sak. Exclusive utgave med alt utstyr. Bare litt for lite makt på lave turtall. Chipet er den allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 4, 2005 Share Skrevet Juni 4, 2005 Jeg vet ikke hva som skal til for å kunne kjøre med en M47 motor i en E36, men alt kan selvfølgelig la seg gjøre bare man er villig til å betale (ofte mye) for det. Hvorfor ikke heller vurdere en M51D25 motor med 143 HK og evt. chippe den (les: E36 325tds er en av de mindre kjente E36 modellene) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet Juni 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2005 325 er vel en sekser? Hvis dette skal bli noe av så blir det nok 320d firer med common rail. Disse motorene er jo en ny verden innen diesel teknologi. Har ikke sjekket opp i noe avgifter etc angående godkjenning med M47, men regner med det skulle bli billigere også med godkjenning av M47. Det gåt vel på motorvolum og hk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 4, 2005 Share Skrevet Juni 4, 2005 325 er vel en sekser?Hvis dette skal bli noe av så blir det nok 320d firer med common rail. Disse motorene er jo en ny verden innen diesel teknologi. Har ikke sjekket opp i noe avgifter etc angående godkjenning med M47, men regner med det skulle bli billigere også med godkjenning av M47. Det gåt vel på motorvolum og hk? Det er korrekt at M51D25 motoren er en rekkesekser, men den er også et godt utgangspunkt for "chiptrimming". Originalt har denne motoren 143 HK ved 4800 rpm og 280 Nm ved 2200 rpm...det er faktisk en relativt bra ytelse selvom motoren er litt "spiss" i karakteren sammenlignet med moderne dieselmotorer. Med f.eks en enkel KCR-box gir denne motoren 173 HK og 340 Nm og det er nok til å holde følge med en E46 320d med 150 HK + at man får seksergodlyden med på kjøpet. Jeg har forøvrig også en M47 motor i min E46 318d Touring. Det er en M47 motor uten Common-rail og den yter originalt 115 HK ved 4000 rpm samt 265 Nm ved 1750 rpm. Dagens 318d med M47N motoren (med Common-rail) yter også 115 HK ved 4000 rpm, men den har 280 Nm ved 1750 rpm. Fidusen med Common-rail påvirker først og fremst motorens mulighet for større ytelser uten tilsvarende endringer i negativ retning når det gjelder avgasser. Dette vises tydelig ved å sammenligne E46 318d, E46 320d og E90 320d der CO2 utslippet er hhv. 151 g/Km, 148 g/Km og 153 g/Km. Ergo klarer M47N motoren hele 48 HK mer uten å øke CO2 utslippet med mer enn 2 gram pr. kilometer og dette var ikke mulig med dieseldyseteknologien før Common-rail. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå