Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brukte den olja på en tidligere bil en gang selv (10W-40 delsyntetisk CD Cardic, 4-5 liter til hundrelappen), siden jeg bare skulle ha et kort "olje-stint". Merket null negativ forskjell i forhold til Castrol RS 0W-40 til 170,-/literen, faktisk tikket den muligens en liten smule mindre. I følge daglig leder i en BilXtra-sjappe er det Esso-olje på disse kannene.

Det er forskjell på en M20 og en S38 Gunnar.... Castrol TWS er riktig valg som Henrik sa.

• Svar 558
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Castrol kommer.... Nå ligger pluggene på bordet her, sammen med en sikringsholder og noen meter med ledninger... Holder på å flytter på batteriet og da må kablene skjøtes... Får for all del håpe at det funker når det blir ferdig...:)

Har og fått en ny pakning til oljeretur røret som skal på...:P

Skrevet
Det er forskjell på en M20 og en S38 Gunnar.... Castrol TWS er riktig valg som Henrik sa.

Det var da ingen M20 det gjaldt, men det var ikke poenget heller. Skal han kjøre 50 mil med den betyr det neppe stort. Er vel en innkjøringsfase det handler om, så da skal han jo verken ha noe turtall eller full belastning.

Men ville vel kjørt med helsyntetisk fra dag 1 om jeg hadde tenkt å fortsette med det. Den CD Cardic-olja er delsyntetisk..

Skrevet

Sagt det 1000 ganger før og sier det igjen. Betyr ikke en dritt om det står Castrol, Mobil, CD Cardic, Biltema eller Drittolje DeLuxe på kanna så lenge den er API SL godkjent. Er den det så er det snakk om olje av 1. klasse.

Eller 1. klasses olje finnes ikke enda. Er ingen oljer som klarer høyeste API standard enda (API SM). Når den M5 motoren var ny så var beste oljen som eksisterte API SG. DVS. at den CD Cardic oljen din er kanskje 1000 ganger bedre enn det motoren er konstruert for. Det sier litt egentlig. Drittolje? Tror ikke det nei.

BTW så klarer ikke Castrol TWS 10W-60 API SL så vidt jeg husker. Det vil si at den er dårligere enn den CD Cardic og Biltema selger. :P

Uansett utrolig fin bil og bra prosjekt. Men jeg synes de andre felgene (de uten kant) var penere enn RH felgene. De blir litt for harry for bilen.

Skrevet
Sagt det 1000 ganger før og sier det igjen. Betyr ikke en dritt om det står Castrol, Mobil, CD Cardic, Biltema eller Drittolje DeLuxe på kanna så lenge den er API SL godkjent. Er den det så er det snakk om olje av 1. klasse.

Eller 1. klasses olje finnes ikke enda. Er ingen oljer som klarer høyeste API standard enda (API SM). Når den M5 motoren var ny så var beste oljen som eksisterte API SG. DVS. at den CD Cardic oljen din er kanskje 1000 ganger bedre enn det motoren er konstruert for. Det sier litt egentlig. Drittolje? Tror ikke det nei.

BTW så klarer ikke Castrol TWS 10W-60 API SL så vidt jeg husker. Det vil si at den er dårligere enn den CD Cardic og Biltema selger. :P

Uansett utrolig fin bil og bra prosjekt. Men jeg synes de andre felgene (de uten kant) var penere enn RH felgene. De blir litt for harry for bilen.

Heh, prøv å overbevise meg og resten av Norges S14 kjørere om det da! Ja, du kan vel godt slenge med Tyskerne også.. Om den "drittoljen" i dine teoretiske øyne hadde vært 1000000 ganger bedre enn oljen som var anbefalt til S motorene i 87 så hadde den fortsatt ALDRI kommet ned i motoren min. Folk opparbeider seg jo erfaring opp gjennom tiden, og TWS har vist seg å være en av de få oljene som virkeliger passer S motorer godt. Men for all del, du skal få helle på akkurat det du ønsker på din bil. Men kom ikke å si at bilextraolje er like bra for en S motor som en castrololje som er utviklet for racing. Og selvfølgelig så er oljen bedre nå enn for 20år siden. Det er da ikke uten grunn at bmw anbefaler en annen olje nå enn da.. Utvikling heter det. Men bilextraolje. Niks!!

Skrevet

Hva bilfabrikanter anbefaler styres mest av avtaler mellom dem og oljeselskapene, tror nå jeg. De får sikkert god pris på den oljen de fyller på bilene på fabrikken mot at de anbefaler oljen offentlig.

Sintef testet Biltema og Mobil1 olje mot hverandre og fant ut at de var akkurat like gode. Say No more!

Olje (og mye bildeler) er akkurat som merkeklær. Man betaler for merket, ikke kvaliteten.

Men skal man ha 10W-60 olje er det ikke så mange billigmerker som har det. Jeg ville nok personlig også kjøpt ett trygt merke hvis jeg hadde en slik dyr S motor selv om de i teorien skal være like bra.

Skrevet
Hva bilfabrikanter anbefaler styres mest av avtaler mellom dem og oljeselskapene. De får sikkert god pris på den oljen de fyller på bilene på fabrikken mot at de anbefaler oljen offentlig.

Sintef testet Biltema og Mobil1 olje mot hverandre og fant ut at de var akkurat like gode. Say No more!

Olje (og mye bildeler) er akkurat som merkeklær. Man betaler for merket, ikke kvaliteten.

Jeg tviler ikke på at du har hold i påstandene dine hva angår Sintef, men før jeg får en fyldig dokumentasjon på hvordan de har utført testene sine så velger å tro at det ikke er riktig. Hvorfor? Fordi jeg nekter å tro at de gjør sine eksperiment der de teller mest: På banen!

Laboratorie forsøk og "real-life" testing har gang på gang på gang vist seg å være to vidt forskjellige ting.

På dette området lener jeg meg til visdommen til folk som har kjørt maaaaange mil på baner rundt omkring. TWS (evt. Valvoline Racing 10/60) er oljen for meg som kjører på bane. INGEN TVIL!

Skrevet
Hva bilfabrikanter anbefaler styres mest av avtaler mellom dem og oljeselskapene. De får sikkert god pris på den oljen de fyller på bilene på fabrikken mot at de anbefaler oljen offentlig.

Jeg tviler ikke på at du har hold i påstandene dine hva angår Sintef, men før jeg får en fyldig dokumentasjon på hvordan de har utført testene sine så velger å tro at det ikke er riktig. Hvorfor? Fordi jeg nekter å tro at de gjør sine eksperiment der de teller mest: På banen!

Laboratorie forsøk og "real-life" testing har gang på gang på gang vist seg å være to vidt forskjellige ting.

På dette området lener jeg meg til visdommen til folk som har kjørt maaaaange mil på baner rundt omkring. TWS (evt. Valvoline Racing 10/60) er oljen for meg som kjører på bane. INGEN TVIL!

Og for meg. Og den blir jo ikke så dyr heller for meg som har så liten motor :) Bruker vel en tusenlapp for året i olje, og hva er vel det?

Forøvrig veldig imponert over at oljen er blank og fin etter 6.000km. Skulle ha skiftet på 5tkm, men.. :oops:

Skrevet
Mye ga du for selve bilen egentlig?

Var det det en bil som stod i skogen som ikke hadde vært i bruk på 20 år eller noe?

Jeg ga 30k for bilen... og da var den faktisk akkurat eu godkjent og i daglig bruk... helt til han som hadde den mista lappen da.... men den hadde mye rust ja..... :wink:

Skrevet

Forøvrig veldig imponert over at oljen er blank og fin etter 6.000km. Skulle ha skiftet på 5tkm, men.. :oops:

At oljen ikke er fint og blank etter en stund betyr ikke at den er dårlig. Tvert i mot tyder det på at oljen trekker godt til seg urenheter. Noe den skal gjøre.

Mulig at luftfilterets tilstand har mye å si her.

Hva slags frontspoiler har du på bilen din? Er en av de lekreste 6'er jeg har sett. Du må fikse flere bilder :wink:

Så en 633csi til 30 000 på finn.no mulig jeg starter ett lignende prosjekt 8)

Skrevet

Det er en orginal Bmw M6 frontspoiler på bilen... den har også orginal Bmwl M6 spoiler på bagasje lokket også.. og det er mulig det kommer sideskjører også.... Front spoilern og bagasjeluke spoilern er kjøpt på GS så det er nye ORGINALE deler.... :wink:

Nye bilder kommer så snart motoren starter og bilen er kjørbar...:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...