Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Restaurering/oppbygging av Alpina B7 Turbo

Flere bilder og info finnes på www.storsveen.org/e12/b7prosj.htm

Bilen er nummer 001 av 149 produserte. Det er den FØRSTE Alpina 5-serie som ble laget hos Alpina, og bil nummer to av alle bilene som er kommet ut. Den første er en 6-serie B7 som fortsatt befinner seg i Tyskland.

Bilen ble i 1994 vraket i en ulykke, og ble i Sveits, hvor den var registrert, betraktet som vrak. I dag er det jeg som har denne bilen, men dessverre er karosseriet vraket og finnes dessverre ikke lenger. Alt av deler er plukket av bilen før det HELT tomme karosseriet ble vraket. Dører, panser, bakluke, skjermer og tak(!) ble også plukket av og tatt vare på. Jeg rakk ikke å ta over bilen før dette ble gjort.

Nå holder jeg på å bygge opp bilen i et norsk karosseri, ettersom dette er eneste mulighet til å få denne bilen til å leve videre.

Pga historien bak vil jeg fortsatt kalle dette for en Alpina, også at det er den første, selv om jeg ikke vil legge skul på at den har nytt karosseri. Ellers har jeg hver eneste del fra den originale bilen, inkl alle papirer. Biltilsynet har gitt meg klarsignal til å begynne, men det kom ikke et ja med en gang, ettersom det ikke fantes noen norsk typegodkjenning på bilen.

”Der Alpina Gemeinschaft” / ”The Alpina Community” i Tyskland har kommet ut med en artikkel om bilen i et blad, selv om det i dag ikke er så mye til bil. Det synes jeg er litt artig. Hvor ekte DERE mener det er får være opp til hver enkelt av dere å bedømme. Nok om det!

Da får jeg spe på med litt bilder etter hvert. Som sagt, det er gjort svært lite synlig.

Jeg skal prøve å få oppdatert dere med hva som skjer framover, men kanskje ikke like flittig som enkelte andre her.

Donorbilen, heretter kalt alpinaen, vil bli bygget identisk med originalen. Her er bilder fra takbyttet gjort ved juletider. All B7 ble levert med soltak. Taket som monteres kommer fra den originale bilen.

fig8.jpg

fig10.jpg

fig11.jpg

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Heftig prosjekt 8)

Kan bli virkelig bra dette, men det mye jobb ja.

Men det er jo det som er et skikkelig prosjekt :D

  • 1 month later...
  • 11 months later...
Skrevet

Jeg har oppdatert litt her

Webmaster: Når jeg endrer ett innlegg i dette emnet, kommer ikke dette emnet først i lista da? Må det legges til en ny post for at tråden skal bli merket som "oppdatert"?

Skrevet

Dette ser meget bra ut! At du tilogmed tar vare på taket sier litt om at du vil ta vare på ALT ved denne bilen! :) Ser fram til flere bilder!

Skrevet

Kjempemorro å se at folk tar vare på gamle biler, og hvertfall gjør det så grundig som du gjør det! Jeg vil se på dette som en orginal B7 når den er ferdig, ettersom at du har tatt vare på historien på bilen og lagt ned så mye arbeid i den! Lykke til videre :)

  • 2 weeks later...
Skrevet

Når du gjør så grundig jobb vil jeg ikke si dette er fake i det hele tatt, det er jo bare snakk om "rammebytte" som de kalte det i gamle dager da de byttet karosseriet på en ramme. Det jeg driver med er mer fake enn din fordi jeg har ikke 100% orginal donor bil som deg, har vært heldig å fått fatt i Alpina deler som ikke finnes lenger.

F.eks en kobber radiator som kostet 8 lapper i sin tid hehe. Lykke til :)

  • 1 month later...
  • 7 months later...
Skrevet

Da er bilden endelig levert til fargelegging. Blir spennende å hente den igjen om noen uker. Det har kanskje gått sakte, men sikkert framover.

forlakk1.jpg

forlakk2.jpg

forlakk3.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...