Gå til innhold

Hva skjer ved "for liten" subkasse?


Anbefalte innlegg

Er klar over at den sannsynligvis vil spille litt dårligere, men hvor mye snakker vi om?

Skal bare ha en billigforsterker på den uansett.. skal gi 1x160W RMS i 4 ohm brokoblet.

Men uansett, har begynt på kasse til bilen som vil bli ca. 22 liter. Subben jeg har liggende har anbefalt lukket kasse på 35-42 liter... blir det helt krasj?

Ser at de fleste 10" ligger rundt 20-22 liter.. Er også noen Sony/RF 12" som skal ha 26-28 liter. Har nemlig ikke laget hull til element og slikt enda, så jeg kan gå ned i substørrelse, men hadde jo vært greit å få brukt en av de jeg har.

Vil f.eks. en billig 10" spille bedre i denne kassen enn min 35-liters 12" i samme kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags 12" du har, og heller ikke hva slags "billig" 10" du mener, men hvis man ser kun på det teoretiske, så vil nok en 10" spille litt "penere" i en 22l-kasse, enn en 12" ville gjort, siden et 10" element klarer seg med mindre kassevolum!

Hvordan "dårligere" den vil spille, eller hvor mye kommer jo an på endel faktorer; hvordan kassa er bygd, _størrelsen_, materialer osv, men utifra det du skriver så kan jeg tenke meg at du vil miste "litt" dybde i bassen!

Litt hjelp her kanskje?

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=33&ids=artID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 4 ohms 12" BOSS 300W RMS til ca. tusenlappen.

Med billige 10" tenker jeg på de til ca. 800,-. Sony m.fl.

Kassen er bygd i MDF, og har ca. 70° vinkel på front og bakplate. Blir ca. 22 liter innvendig minus magnet/element.

Helt utrolig at det går an å bomme slik jeg har gjort her. Tegnet nemlig et utkast til kassen i 3D i jula, og hadde tenkt å endre målene etterpå for å tilpasse volum til elementet. Dro opp igjen tegningen i går og var bombesikker på at jeg hadde gjort meg ferdig med volumberegninger og slikt, og at kassens 25 liter stemte overens med hva elementet skulle ha. Gjorde så et par mods på den for å få den enda mindre, printet ut tegninger med mål og satte i gang.. og plutselig slo det meg at det ikke var 25 liter subben skulle ha, og at de 22-litrene da ville bli ikke bare 3 liter for lite, men 13 liter for lite..

Får kanskje bare hulle frontplata til 12" og skru den på uten å lime, og sjekke hvordan den spiller. Er det helt elendig kan jeg da heller bare skjære ut en ny frontplate og hulle til 10". Får selge den eller kjøpe meg et 10" element i så fall, men ville jo helst fått brukt det jeg alt har hatt liggende i en evighet. Var bare fordi jeg hadde den jeg skulle ha sub i bilen.. :P

Men må si at størrelsen jeg har endt opp med nå er meget fin til å ha i bilen. Vil ikke ha noen subkasse som tar halve bagasjerommet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subkassa mi og forsterkern tar ca halve plassen..kan nok ha noe med at jeg ikke er så "klartenkt" med hvordan jeg plasserer, kunne sikkert utnytta plassen litt bedre, men uansett så er det no dritt og miste så mye laste-kapasitet! vurderer nesten og bytte til et skikkelig frontsett, eventuelt med no "mini-subs" (6-8") i hattehylla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alle elementer vil kunne fungere i stort sett alle størrelse kasser, men det gjelder selvsagt å bruke hodet. 15 " i 10-15 liter er ikke noe å satse på. he he.

Lite volum vil nok gjøre at du mister de lave frekvensene, men spørsmålen er jo om dette er merkbart og det kommer ann på hvor forlite kassen er. En alt for liten kasse vil nok "ødelegge" lyden totalt. Man må nok prøve seg frem litt for å finne ut hvor liten kasse man kan bruke.

Om man mister den aller dypeste bassen, 20-30 hz, er nok dette ikke merkbart. Men mister man frekvensen +/- 50-60hz er det nok værre.

Men det er også metoder å "lure" et element til å tro at kassen inneholder mer volum en det den faktisk gjør.

Dette kan gjøres ved å fylle kassen med høytaler vatt, eller lignende og deretter la det være en åpning i kassen, ala en bassrefleks men større og uten rør osv.

Dette er noe vansklig å få til. Det er ingen formel for å regne ut kasse, mengde vatt og størrelse på åpning.

Her gjelder det å prøve seg frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den i bilen noen dager, og det fungerer vel såvidt. Men tror det har mest med den forbanna tette bilen å gjøre, for når jeg åpner bakluka spiller det rimelig bra - men mye bedre utenfor enn inni bilen. Med luka igjen høres det verken inni eller utenfor bilen.. :lol: Pokkers isolerte 5-serier..

Puttet forøvrig kassen full av vatt før jeg skrudde i elementet. Fikk høre av en hos Bilradiospesialisten at man kunne simulere opp mot 5 liter på den måten. Fortsatt for liten, men fin når det gjelder bagasjeromsplass.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en pioneer 12 tommer i en 28.5 liters kasse som egentlig skal ha en kasse på 45 liter... eneste forskjellen hos meg er at den spiller litt "strammere"og det blir letter forvrengninger ved BÅNN gass på volumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subkassa mi og forsterkern tar ca halve plassen..kan nok ha noe med at jeg ikke er så "klartenkt" med hvordan jeg plasserer, kunne sikkert utnytta plassen litt bedre, men uansett så er det no dritt og miste så mye laste-kapasitet! vurderer nesten og bytte til et skikkelig frontsett, eventuelt med no "mini-subs" (6-8") i hattehylla!

Da kan du vel like greit lage en i glassfiber. Utrolig hvor masse plass som kommer til syne vist du tar av ett deksel eller 2. En heftig 10" er jo helt konge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den i bilen noen dager, og det fungerer vel såvidt. Men tror det har mest med den forbanna tette bilen å gjøre, for når jeg åpner bakluka spiller det rimelig bra - men mye bedre utenfor enn inni bilen. Med luka igjen høres det verken inni eller utenfor bilen.. Pokkers isolerte 5-serier..

Hvilken vei slår bassen, inn mot seteryggen eller bakover? På en sedan jeg hadde ble lyden bedre når bassen spilte bakover, selv om det heter seg at på sedaner skal de spille fremover mot seteryggen....

Er jo enkelt å snu kassa da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vei slår bassen, inn mot seteryggen eller bakover? På en sedan jeg hadde ble lyden bedre når bassen spilte bakover, selv om det heter seg at på sedaner skal de spille fremover mot seteryggen....

Den slår bakover.

Er jo enkelt å snu kassa da.....

Desverre ikke.. for strømkablene er ikke lange nok til å nå rundt (må ha forsterkeren over på andre siden om jeg snur subben). I tillegg er den skrudd fast innefra kupéen, inn mot seteryggen. Men får vel se om jeg ikke får løst det på et vis. Mer kabel, loddebolt, loddetinn og krympeslanger skulle vel ordne det bra nok. Er ikke så svær forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

subkassa mi og forsterkern tar ca halve plassen..kan nok ha noe med at jeg ikke er så "klartenkt" med hvordan jeg plasserer, kunne sikkert utnytta plassen litt bedre, men uansett så er det no dritt og miste så mye laste-kapasitet! vurderer nesten og bytte til et skikkelig frontsett, eventuelt med no "mini-subs" (6-8") i hattehylla!

Da kan du vel like greit lage en i glassfiber. Utrolig hvor masse plass som kommer til syne vist du tar av ett deksel eller 2. En heftig 10" er jo helt konge. :)

selvom du er en tryllekunstner med støping og bruk av glassfiber, så betyr ikke det at ALLE fra Plankebyen er det ;):D hehe..hatt nok blitt bra det, får se hva jeg velger, er litt usikker om dagen, om jeg vil beholde 12"'ern eller gå over til noe litt mindre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. neida. Men det som du ser jeg har gjort i bilen er det første jeg har gjort av glassfiber! Så det er bare å begynne, lærer sann etterhvert. Er ikke så vanskelig. Eneste som er noe dritt med det er at det setter ned aktiviteten på de små grå vist du ikke har maske.. les polyesterdopet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...