Gå til innhold

Motorvask, hva må gjøres?


PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Har lyst å ta en real motorvask på bmw`n....MEN rynker litt på nesa...sist gang jeg tok motorvask på calibraen jeg hadde (dekka til luftfilter boks og fordeler lokk) ble jeg lenge plaga med dårlig tomgang osv...HVA må dekkes til på min BMW? KN filteret og?? noen som har efaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringsboksen er lur å dekke til ihvertfall, men viss du bruker høytrykkspyler så hold GOD avstand pga denne er såpass sterk...

Jeg brukte vanlig vannslange, autoglym rubber polish og svamp, dette funket meget bra ! men må nok bruke avfetting på olje o.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg vasker min så spyler jeg bare rett ned i motor rommet. har bare på vanlig avfettingsveske først. har ikke kn filter enda så det er ikke et problem... Men er forsiktig med mengde avfetting som legges på , bruk ikke mere en du trenger, renner bare ned i alle kriker å kroker å trenger da masse vann for å få det bort... spyl aldri direkte ned i dynamoen eller på elektriske komponenter!! kan bli dyrt og plagsomt vis det kommer vann in i kontaktene eller i fordeler/coil/plugghull. Legger aldri plastikk over noe av komponentene i motorrom. Vis du bruker fornuft kommer du til å få d rent og pent. Husk det er triveligere for en mekaniker å få inn en bil som er rein i motor rommet enn vis det ligger "1cm" med dritt i hele greia:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... alt elektrisk som kan krangle litt om du spyler vann på det.. Du kan jo bruke sånn derre innpaknings plast dingseboms som du pakker inn mat i f.eks. Dekk til fordeler, dynamo... ev. andre el. komponenter...

heter "glad-pack" plastfolie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger generelt sett ikke dekke til noe. Jeg spyler motorrommet (med høytrykkspyler på laveste trykk/vanlig vannslage) nesten hver gang jeg vasker min utvendig. Samme gjør jeg på foreldras 528iA E39, og har enda ikke opplevd noe trøbbel. Det skal også sies at jeg ikke spyler direkte på elektrikse komponenter, men på disse modellene er det meste dekt av plast.

1. Spyl motorrom med vann

2. Ha på motorvask/avfetting

3. Gnikk og gnu på plasser som trenger det med f.eks. en oppvaskkost

4. Spyl rent

5. Gå over med noe vinylshine (Autoglym, Mequair e.l)

= Glinsende motorrom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg inspirert her :) , kvier meg alltid for å foreta motorvask fordi jeg frykter elektriske problemer, men skal prøve oppskriften over her nå.

Skulle ha vasket i motorommet for lenge siden, litt støvete der får en si :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg inspirert her :) , kvier meg alltid for å foreta motorvask fordi jeg frykter elektriske problemer, men skal prøve oppskriften over her nå.

Skulle ha vasket i motorommet for lenge siden, litt støvete der får en si :oops:

Er enda lettere å vaske når du har diesel, trenger ikke å være så redd for coil/plugger osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det har jeg faktisk ikke reflektert over :roll:

Men ser du (meier1980) skriver at en ikke må dekke over med plast. Tenker du da på at folk bruker plast til å dekke over motordeler som ikke har fått kjølt seg ned eller hadde du andre ting i tankene?

Jeg vasker kun motorrommet når bilen ikke er kjørt på en stund. Likeledes lar jeg den stå å tørke før jeg starter den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm det har jeg faktisk ikke reflektert over :roll:

Men ser du (meier1980) skriver at en ikke må dekke over med plast. Tenker du da på at folk bruker plast til å dekke over motordeler som ikke har fått kjølt seg ned eller hadde du andre ting i tankene?

Jeg vasker kun motorrommet når bilen ikke er kjørt på en stund. Likeledes lar jeg den stå å tørke før jeg starter den igjen.

Trenger ikke å dekke til er min erfaring, tengte da spesielt på e39 som har mye plast deksel. men er greit som en ekstra forsikring, men er unødvendig i mine øyne. Dekslene er tette å tåler vanlig spyling, IKKE høytrykk 5 cm unna. Er det ekstra skittent er d bare å gå over med svamp. vasker motoren 2-3 ganger i mnd, så det blir aldri skittent. På min bruker jeg å blåse vannet bort med trykkluft. starter bilen å lar den gå seg varm så alt vannet fordamper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke tenke på fordeler, coil og plugger :? på M50 motor heller. Fordeler eksisterer ikke, coilene er skjult og plugger er enda mere skjult og kan ikke skjønne at har vært problem i sammeheng med motorvask på noen biler.

Er bare en ting jeg kommer på som du bør dekke med plastikk pose f eks og det er dynamoen.

Holder fint med vanlig hageslange, ikke høyt trykk.

Og radiatoren må du passe på å ikke spyle rett på med hverken høytrykk eller hageslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og radiatoren må du passe på å ikke spyle rett på med hverken høytrykk eller hageslange.

Fordi at..?

Han tenker kanskje på att en ikke bør gjøre det på en varm radiator.

Litt lett spyling på en kald radiator ser jeg ikke noe problem med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...