Gå til innhold

Oljelampa lyse på lågt turtall


Are G
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Eg oppdaga at oljelampa på min nyskaffa BMW 520ia lyste ved lågt turtall. Når turtallet auka, forsvant varslinga. Eg peila olje på bådde automatkassa og motoren men det var fult.

Er det nokon som har vore borte i samme problemet og veit ke eg skal gjera ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner hadde samme problemet med sin Sierra. Det var mer enn nok olje på den men på lave turtall lyste oljelampa. Sier seg selv, nok olje men ikke oljetrykk = oljepumpa! Regner med at olja er god på bilen din så det skal ikke være det.

Hadde kjørte derimot med rådebank helt til det sa stopp! hehe, matallbiter i hele motoren, men det var jo bare en sur, gammel sierra. Finner motorer til dem overalt. Litt værre til BMW med en "ny" motor. Må betale da vettu, sierramotorene nærmest hiver dem etter deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom det er nok olje på motoren, ville jeg som neste trinn ha sjekket ut muligheten for instrumentfeil.

En gang for hundre år siden kjørte jeg rundt i en Ford Cortina, hvor oljelampen begynte å lyse straks motoren ble varm. Et av mine tiltak var å fylle på tykkere olje, som selvsagt ikke hjalp. Så snakket jeg med en mekaniker,som rådet meg til full motoroverhaling. Tosk som jeg var,gikk jeg med på dette. Kostet meg flere tusen kroner, i den tidens penger. Fikk jo en velsummende motor tilbake, men akk,-den oljelampa lyste likefullt. Så var det en som rådet meg til å sjekke "føleren",som viste seg å være defekt. Kostet 49,50 å bytte og alt var i orden...

Hei

Eg oppdaga at oljelampa på min nyskaffa BMW 520ia lyste ved lågt turtall. Når turtallet auka, forsvant varslinga. Eg peila olje på bådde automatkassa og motoren men det var fult.

Er det nokon som har vore borte i samme problemet og veit ke eg skal gjera ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsa.. Skal få gjort da iløpet av helga.

Men kva slags olje er til å anbefale på ein så gammal bil?

Både motor og automakasse.

Har høyrt om ei olje som er for motorer over 200 000 km. Denne motoren har gått 225 000.

Kva olje er til å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kan være pumpa. Men skal ikke glemme rådelager osv. Trykket svinner der slitasjen er størst....

Har faktisk vore inne på tanken og overhale motoren. Er det nokon som har peiling på prisen på å overhale ein motor? Då tenker eg berre på kva delene kostar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen olje spesiellt for over 200 000 km,derimot er det anbefalt å bruke fetere olje for eks 10-40 halvsyntetisk for langkjørte motorer,ett tegn er at bilen begynner å svette olje på undersiden av motoren og bruker mer olje.overhaling vil nok desverre koste mer enn prisen på en bra brukt motor hvis du skal gjøre det på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen olje spesiellt for over 200 000 km,derimot er det anbefalt å bruke fetere olje for eks 10-40 halvsyntetisk for langkjørte motorer,ett tegn er at bilen begynner å svette olje på undersiden av motoren og bruker mer olje.overhaling vil nok desverre koste mer enn prisen på en bra brukt motor hvis du skal gjøre det på verksted.

Ok.. Takk for svaret.

Eg skal overhale den heime, ettersom far min er mekaniker. Det blir skifting av alle slitedeler, så det kan jo bli interesant å sjå når det er ferdig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...