Gå til innhold

Bilen "sluker" kjøle veske

Divine
 Share

Anbefalte innlegg

Still bilen i en bakke med fromten opp, slå på alt av varme du har inni bilen, sånn at kranene åpner seg.

Har du en skrue på toppen av radiatoren så skru den ut, har du det ikke skrur du av den øverste slangen( den tykke) så er det bare å ha en 10 liters bøtte med vann, start motoren og la den gå se varm sånn at termostaten åpner seg, så er det bare å fylle på på den vanelige plassen, det burde minke i beholdere etter vert.

ikke vær redd om du søler mye :wink: hell i vannet hele tiden når du ser det begynner å synke, ikke la den gå tørr i tanken for da kan det komme luft inn. når vanninholdet ikke synker mere, skal det komme vann hele tiden ut av skruen på radiatoren / eventuelt ut av slangen, slangen skal bare ligge løst mot åpningen til radiatoren.

Kjør på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still bilen i en bakke med fromten opp, slå på alt av varme du har inni bilen, sånn at kranene åpner seg.

Har du en skrue på toppen av radiatoren så skru den ut, har du det ikke skrur du av den øverste slangen( den tykke) så er det bare å ha en 10 liters bøtte med vann, start motoren og la den gå se varm sånn at termostaten åpner seg, så er det bare å fylle på på den vanelige plassen, det burde minke i beholdere etter vert.

ikke vær redd om du søler mye :wink: hell i vannet hele tiden når du ser det begynner å synke, ikke la den gå tørr i tanken for da kan det komme luft inn. når vanninholdet ikke synker mere, skal det komme vann hele tiden ut av skruen på radiatoren / eventuelt ut av slangen, slangen skal bare ligge løst mot åpningen til radiatoren.

Kjør på :lol:

OK ? men hvorfor av med skruen/slangen ? vil ikke vannet bare renne ut av slangen/skruen da ? og ikke inn tilbake til radiatoren ? Og skal fifta i bilen stå på max under denne prossesen ? Siden bilen også er på normal arbeids tempratur, hvor langt opp skal jeg fylle beholderen ? Skal den helt opp til toppen på raditatoren ? eller skal jeg legge den til merke på midten av radiatoren der det står "kald/cold"

Hvis jeg legger den til der det står "kald/cold" , vil det ikke da synke helt ned til bunden av radiatoren?

Spørr kansje litt vel mye, men er lei av små knote problemer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la motoren gå,sett varmeapp på fullt,skru opp Kun lufteskruen ved siden av ekspasjonstanken..fyll i ekspasjonstanken helt til du ser at vannet som kommer ut lufteskruen er uten bobler..dette kan ta tid da systemet er ganske stort..ikke vær redd for og fylle på Masse...du vil se at den trekker til seg vannet/kjølevæska fra ekspasjonstanken..er det mye luft i systemet så kan det sprute med bra trykk ut av lufteskruen men det er normalt.

når det har gått en stund med rent vann uten bobler i ut av lufteskruen skrur du på skruen og så lokket til ekspasjonstanken og kjører deg en lang tur etterpå å sjekker.

hadde samme problem med en e36 91mod 320 selv for noen år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når du skal finne en lekkasje er å ha god tålmodighet. Sett bilen på et tørt sted, la bilen gå på tomgang leeeeeeeeenge, lys nedi alle steder, før eller senere vil du se noen vanndråper ett eller annet sted. Selv hadde jeg en liten lekkasje inntil torpedoveggen nede i et mørkt hull der, vannet blir pumpet rundt i varmeapparatet derfra tror jeg, var veldig vanskelig å finne den lekkasjen, etterfyllte vann annen hver dag.

Dersom det ikke er hvit røyk eller vann i oljen drypper det garantert et eller annet sted om du lar bilen gå lenge nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når du skal finne en lekkasje er å ha god tålmodighet. Sett bilen på et tørt sted, la bilen gå på tomgang leeeeeeeeenge, lys nedi alle steder, før eller senere vil du se noen vanndråper ett eller annet sted. Selv hadde jeg en liten lekkasje inntil torpedoveggen nede i et mørkt hull der, vannet blir pumpet rundt i varmeapparatet derfra tror jeg, var veldig vanskelig å finne den lekkasjen, etterfyllte vann annen hver dag.

Dersom det ikke er hvit røyk eller vann i oljen drypper det garantert et eller annet sted om du lar bilen gå lenge nok.

Ja, hvis det da ikke er som 325 custom sier og Tåmmi. At det er luft i systemet. Begynner ut der. Resten blir klage til bil 24 som har skurdd på dritten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statoil har et ufarlig tettningsstoff som du også kan prøve(liten flaske med rent flytende stoff i)

Dette forkalker seg ikke og skader ingenting i systemet ditt..jeg hadde en brukbar lekkasje i radiatoren på den 320`n jeg hadde lufteproblemer med..hadde prøvd flere typer tetning,men det stoffet på statoil til rundt 100,- gjorde susen :)

D skal visst tette alle lekkasjer..om det er i slanger,radiator el lignende UTEN at det gjør/tar skade. Kan være verd og prøve det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statoil har et ufarlig tettningsstoff som du også kan prøve(liten flaske med rent flytende stoff i)

Dette forkalker seg ikke og skader ingenting i systemet ditt..jeg hadde en brukbar lekkasje i radiatoren på den 320`n jeg hadde lufteproblemer med..hadde prøvd flere typer tetning,men det stoffet på statoil til rundt 100,- gjorde susen :)

D skal visst tette alle lekkasjer..om det er i slanger,radiator el lignende UTEN at det gjør/tar skade. Kan være verd og prøve det

MMm absolutt, men er det noe som holder? Jeg kan nemmelig ikke se noen lekasje noen sted :( jeg har sjekket under bilen, den lekker kun olje , men det er en annen historie. Ikke noe vann Nada nikks .. det er derfor jeg også for lit tro på at det er noe luft i systemt.

Men uansett.

Etter jeg har kjørt den turen du snakker om. Skal jeg da bare la bilen stå til den blir kald, også fylle i veske opp til streken som er merket "cold" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp..la den stå over natta før du skrur opp ekspasjonslokket er lurest..er det varme i motor så er det å trykk og hvis du skrur opp mens motoren er litt varm så vil den bare suge til seg luft og dra det inn i systemet igjen..

hørt mye skrekkhistorier i sammenheng med problemet ditt..kompis måtte bytte hele jævla motor`n på sin 520 E39 pga at gjengene i blokka var slitt eller noe.. den ble lufta 10-15 gang uten hell før de fant ut hva som var galt.. så prøv og luft den skikkelig og se hva som skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil tro at dette er luft. Hvis vannpumpe-problemet er eliminert, så er det nok bare til å lufte til den store gullmedalje. For min egen del, så har jeg alltid motoren avslått. Setter kun tenning på og setter varmen på fullt (slik at kranene åpner seg) og så tenning av igjen.

Tar av lokk og den skruen. Fyller på vann til den ikke vil svelge unna lengre (her kan det ta litt tid, fyll gjerne litt sent på slutten), pump på slanger på å skvise ut luft underveis.

Nå intet vann lengre vil på, så fyller jeg opp en 1,5l brusflaske med vann - og setter den oppned i påfyllinga til radiatoren. så er det å pumpe forsiktig på slangene igjen og igjen, til lufta er ute. Somregel er dette når en ser nedi der skruen skal stå, og det er KUN vann som kommer. Da er somregel lufta ute.

Gjerne litt lettere for meg å gjøre dette enn å forklare det rett 100% hva jeg mener, men dette er nå iallefall prinsippet.... Funker som snus dette... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lufta bilen til den store medaljen.

Bilen kan nå gå fra varm til kald på alle områder (untatt mot cupen , men den er merket blå også, så regner med at det skal vere slik)

Det gikk MYE luft ut, og vannet kom godt rundt når jeg tok på litt gass.

Så vanpumpa er nok god som guld.

Var ikke lett og få ut alt av luft, når den stod vanelig kom det nesten ingen ting, så presset jeg ned gass vaieren og det boblet bra. Lufte skruen burde jeg ikke ta av. Du så på måten kjøleveske sank og steg når det kom bobler, og så lenge man holdt javn gass, fresa det bare sikkelig ut på toppen av radiatoren .

Takk for tips, regner med at alt bortsett fra lekasje er avdekket.

Lekker det ser jeg det ikke i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...