Gå til innhold

M10 Turbo


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har en BMW M10 motor, den satt i min E30 318.

Hvordan er det med muligheter for turbo på disse?

Den har kvassere kam vet jeg. Går rimelig greit egentlig.

Hvis jeg dreier ned stemplene for lavere komp., hvor mye trykk kan jeg kjøre med? Hvilken turbo anbefaler dere? Må vel ha intercooler også:D Vanskelig å få plass? Ca. hvor mye gamp kan jeg regne med å få?

Hvilke andre mods må jeg gjøre for å få til dette?

Takker og bukker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du dreier ned kan du vell kjøre med 0.8 eller 0.9. sikkert mer og, men da går det ut over holdbarheten. du vil få en del mer hester med intercooler + at draget blir kraftigere. plass går det alltid ann å fikse. var trossalt en som hev en v12 oppi e30. hvis du snakker med jarle skoftedalen(?) så vet han masse, da han hadde m10 turbo før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tuning sider for vw boble!

Ble faktisk litt usikker på om det er mahle nå jeg,husker ikke.

Finn boringa generelle mål på m10 stempel og sjekk.

Er ihvertfall de stemplene gutta bruker i de motorene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se om det ikke blir en telefon til VS motor i morgen da!

Jeg er veldig glad i turtall, så har planlagt en ting:

Smidde stempler

Titan ventiler

Sterkere ventilfjærer

Hvordan er turboen som sitter i Volvo S60R? Hvilken anbefaler dere?

Hvilken intercooler anbefaler dere meg?

Dumpventil må jeg ha:D

Må jeg ha et slags tilleggssprut? I så fall hvilket?

Kan jeg varve over 7000 rpm med dette oppsette tror dere?

Gjør ikke no om turboen våkner ved sånn rundt 4000 rpm, så drar det helt til 7500 :D

Få høre hva dere ville gjort a? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med 2002 tii stempla da? det er vell m10 blokk?

Er ikke det 2.0 liter da?

Er vel bare 1802 som er 1.8?

Ja, 2002 stempler går rett over, samme borringa, 89mm, bare slaget som er annerledes, jeg har 02 stempler i min, men da bytta jeg også veiv og råder. 2002 har kortere råder, flate stempler og lengre slag på veiva. Kompen i motoren min er 8,3:1 og det fungerer fett med turbo. Hvis alt går som det skal har jeg snart omtrent alt du trenger til å bygge turbo på M10`n.. hehe..

Her ser dere et bilde av 318 veiva og 2002 veiva, man ser ikke så stor forskjell utenom at den er endel kraftigere, men har også lengre slag.

11_oktober_2004_003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Har en BMW M10 motor, den satt i min E30 318.

Hvordan er det med muligheter for turbo på disse?

Den har kvassere kam vet jeg. Går rimelig greit egentlig.

Hvis jeg dreier ned stemplene for lavere komp., hvor mye trykk kan jeg kjøre med? Hvilken turbo anbefaler dere? Må vel ha intercooler også:D Vanskelig å få plass? Ca. hvor mye gamp kan jeg regne med å få?

Hvilke andre mods må jeg gjøre for å få til dette?

Takker og bukker for alle svar:)

Det som hadde pasa motoren din best er en t3, har du for stor turbo får du seint ladetrykk og det er kjedelig, tøft å ha trykket fra bunnen av! Den gamle 1,8 motoren min hadde t3 turbo, intercooler, neddreide stempler,original toppakning og større dyser , hehe.. litt jalla, men den holdt i tre år og blei målt til 190hk med 1 bar... utrolig nok! og dette var et bygg til kanskje 5k og maks ei uke arbeid! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...