Hylland Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Har ein E34 535ia 89modell. Ka bensin ska eg ha på denne??? Eg har tanka 95 hittil, men nokon meinar eg skal ha 98? Nåken som veit ka den går best på??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 bruk 98! ALLE bensinbila går best med 98.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Men det gjør vel ikke noe om man bruker 95? Bare at den ikke går så bra?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Jo, man sparer litt penger også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Jo, man sparer litt penger også. Ja det er sant, og det er jo ikke bra. Må jo få brukt så mye penger som mulig på bilen.. Hehe.. Da blir det 98 blyfri neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elementz Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 hvor mye forskjell er det å bruke 95 og 98 da? utgjør det mye? og man kan da vel ikke blande bensintypene.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoyV Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Bli ikkje det meir ettertening med 95 en 98. Eg har kjørt på 98 på min 328. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 Bli ikkje det meir ettertening med 95 en 98.Eg har kjørt på 98 på min 328. Da bør du prøve å kjøre på 95 oktan. Jeg syns min 328 går DÅRLIGERE på 98 oktan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveinar Skrevet Juli 12, 2005 Share Skrevet Juli 12, 2005 98 er best, koster litt mer , men bruker sikkert litt mindre og??? merker litt forskjell med min bil, nok til at eg ikkje gidder å fylle 95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2005 Ka som kan skje viss eg blande desse to bensintypane då??? E vel ikkje heilt bra??? Ka e egentleg forskjellen på 95 og 98? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 oktantallet har noe med hvor mye ekstra dritt det er i bensina, altså 98 er "renere" enn 95 og det sprenger mer enn det brenner! altså er 98 blyfri mye bedre å kjøre med! dette forutsetter at bilen er justert for dette! de fleste nye biler har bankesensor som stiller tenninga etter dette! Dette er hvertfall det jeg er blitt forklart, uten at det trenger å være helt korrekt, jeg er heller ikke no ekspert på bensin, kjørte kun 98 blybensin på bmw`n jeg! og kjører 95 blyfri på toyotan for den er billigst I fjor kom autofil med en reporatsje angående trimming og tommy rustad sa at det var MYE å hente på bare å gå over til 98 blyfri. Så jeg regner med han har rett! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sagen Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 Kjører 95 på min nå, og supplerer med en såkalt oktan-booster når jeg tanker. Vil jeg alikevel kunne merke noe forskjell på å gå over til 98? Føler jeg har veldig høyt forbruk nå, men det er nok litt fordi jeg hadde TDI tidligere.... Prøver å få forbruket litt ned. Kjører ganske fint, men blir mye småkjøring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 Dette var jeg ikke klar over, bruker 95, tror jeg går over til 98 nå Men som andre her har spurt, kan de blandes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 ja, de kan blandes, ikkeno problem! men da får du en mellomting da! hehe.. akkurat som å blande et glass med svak saft og et glass med sterk saft, hehe bare kjør tanken så tom som mulig og så fyll 98 så funker det nok som bare det skal prøve å finne den reportasjen av tommy rustad! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 13, 2005 Share Skrevet Juli 13, 2005 oktantallet har noe med hvor mye ekstra dritt det er i bensina, altså 98 er "renere" enn 95 og det sprenger mer enn det brenner! altså er 98 blyfri mye bedre å kjøre med! dette forutsetter at bilen er justert for dette! de fleste nye biler har bankesensor som stiller tenninga etter dette! Dette er hvertfall det jeg er blitt forklart, uten at det trenger å være helt korrekt Stemmer at det ikke er korrekt ja... Tallet er bare blandingen mellom oktan og n-heptan. Høy oktan brenner/sprenger heller ikke bedre enn lav oktan. En bensin med lavere oktan antenner lettere enn en med høyere oktan, det gjør at den har bedre motstand mot banking (tåler høyere kompresjon). Noe som igjen er grunnen til at høyeffektsmotorer ofte bruker høy oktan. De er designet for det og får derfor best effekt med det. Bruker de for lav oktan får de nok ofte problemer med banking pga. for lett antenning (om de ikke har bankesensor slik at tenningen forsinkes om man brukere lavere oktan). I fjor kom autofil med en reporatsje angående trimming og tommy rustad sa at det var MYE å hente på bare å gå over til 98 blyfri. Så jeg regner med han har rett! At bensinen ikke selvantenner like lett gjør ikke at den gir mer effekt.. Oktan og energi henger ikke direkte sammen, og alt jeg har lest/hørt om bensin tilsier at motorer går best på det de er laget for. En racemotor med høy komp vil banke på for lav oktan, så derfor går de best på høy. Hadde vært moro å se bremsepapirer fra 95/98 på en helt vanlig bil.. jeg kjører på 95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå