Gå til innhold

95 eller 98 blyfri?


Hylland
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

oktantallet har noe med hvor mye ekstra dritt det er i bensina, altså 98 er "renere" enn 95 og det sprenger mer enn det brenner! altså er 98 blyfri mye bedre å kjøre med! dette forutsetter at bilen er justert for dette! de fleste nye biler har bankesensor som stiller tenninga etter dette! Dette er hvertfall det jeg er blitt forklart, uten at det trenger å være helt korrekt, jeg er heller ikke no ekspert på bensin, kjørte kun 98 blybensin på bmw`n jeg! :wink: og kjører 95 blyfri på toyotan for den er billigst :lol:

I fjor kom autofil med en reporatsje angående trimming og tommy rustad sa at det var MYE å hente på bare å gå over til 98 blyfri. :!:

Så jeg regner med han har rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører 95 på min nå, og supplerer med en såkalt oktan-booster når jeg tanker. Vil jeg alikevel kunne merke noe forskjell på å gå over til 98?

Føler jeg har veldig høyt forbruk nå, men det er nok litt fordi jeg hadde TDI tidligere.... Prøver å få forbruket litt ned. Kjører ganske fint, men blir mye småkjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oktantallet har noe med hvor mye ekstra dritt det er i bensina, altså 98 er "renere" enn 95 og det sprenger mer enn det brenner! altså er 98 blyfri mye bedre å kjøre med! dette forutsetter at bilen er justert for dette! de fleste nye biler har bankesensor som stiller tenninga etter dette! Dette er hvertfall det jeg er blitt forklart, uten at det trenger å være helt korrekt

Stemmer at det ikke er korrekt ja... :P

Tallet er bare blandingen mellom oktan og n-heptan. Høy oktan brenner/sprenger heller ikke bedre enn lav oktan. En bensin med lavere oktan antenner lettere enn en med høyere oktan, det gjør at den har bedre motstand mot banking (tåler høyere kompresjon). Noe som igjen er grunnen til at høyeffektsmotorer ofte bruker høy oktan. De er designet for det og får derfor best effekt med det. Bruker de for lav oktan får de nok ofte problemer med banking pga. for lett antenning (om de ikke har bankesensor slik at tenningen forsinkes om man brukere lavere oktan).

I fjor kom autofil med en reporatsje angående trimming og tommy rustad sa at det var MYE å hente på bare å gå over til 98 blyfri. :!:

Så jeg regner med han har rett!

At bensinen ikke selvantenner like lett gjør ikke at den gir mer effekt.. Oktan og energi henger ikke direkte sammen, og alt jeg har lest/hørt om bensin tilsier at motorer går best på det de er laget for. En racemotor med høy komp vil banke på for lav oktan, så derfor går de best på høy. Hadde vært moro å se bremsepapirer fra 95/98 på en helt vanlig bil.. jeg kjører på 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...