Neonlars Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Men hva er da forskjellen på 98 Blyfri og 98 Super-- Utenom at 98 Super inneholder bly og koster 50øre mer...???
bmwdude_1 Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Bilen går ikke NOE bedre med 98. Syns kanskje den blir yderst litt mer dravillig i bakkene(med kn-filter) men gjikk ikke noen bedre ellers!
Gunnar Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Men hva er da forskjellen på 98 Blyfri og 98 Super-- Utenom at 98 Super inneholder bly og koster 50øre mer...??? Tror nok ikke det selges bensin som inneholder bly her til lands lenger. De fleste stasjoner har kun blyfri, og om noen har noe super-greier er det nok ikke den gamle "gode" blybensinen. Forskjellen var uansett at de brukte bly for å få opp oktantallet i den gamle bensinen, mens det nå gjøres på helt andre måter pga. miljøproblemene knyttet til blybruken.
SteffenK Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Hva med denne Clean Power bensinen som Hydro Texaco selger? Er det vits å betale en 30-40øre mer pr liter for denne? Skal vist både rense motoren, redusere friksjonen og redusere bensinforbruket.. Er dette fakta tror dere?
Mykle Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Men hva er da forskjellen på 98 Blyfri og 98 Super-- Utenom at 98 Super inneholder bly og koster 50øre mer...??? Tror nok ikke det selges bensin som inneholder bly her til lands lenger. De fleste stasjoner har kun blyfri, og om noen har noe super-greier er det nok ikke den gamle "gode" blybensinen. Forskjellen var uansett at de brukte bly for å få opp oktantallet i den gamle bensinen, mens det nå gjøres på helt andre måter pga. miljøproblemene knyttet til blybruken. Blyet hadde en også en smørende funksjon. Bly holdig bensin er vel ikke lov til å selge her til lands lenger. Skal man ha bly så må man tilsette dette selv. Bensin med høyere oktan tall inneholder IKKE mer energi enn en med lavere oktantall. Man vil derfor ikke oppnå noen effekt økning. Det eneste man vil oppnå er å bruke noen ekstra kroner. Oktantallet forteller oss om bensinens evne til å hindre fortenning og ukontrolert detonasjon (bankefasthet). - Chris
NSS Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Men hva er da forskjellen på 98 Blyfri og 98 Super-- Utenom at 98 Super inneholder bly og koster 50øre mer...??? Tror nok ikke det selges bensin som inneholder bly her til lands lenger. De fleste stasjoner har kun blyfri, og om noen har noe super-greier er det nok ikke den gamle "gode" blybensinen. Forskjellen var uansett at de brukte bly for å få opp oktantallet i den gamle bensinen, mens det nå gjøres på helt andre måter pga. miljøproblemene knyttet til blybruken. Esso på alnabru selger bly 98
bimmerdude Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 Uno-X stasjonen jeg bruker her har også en pumpe med rødt håndtak og 98 oktan. Regner med at den er blyholdig. Har hørt mange ganger at man skal få høyere effekt på 98 oktan. Derfor ble jeg litt overrasket over at jeg syns bilen går dårligere på det. Er mulig at motorstyringen må tilpasses 98 oktan før man får noe mer effekt ut av den kanskje?
Jarle Skoftedalen Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 biler skal gå bedre med 98oktan, det e en renere bensin som gir renere forbrenning, men som sagt så må bilen være innstilt for det, man må stille tenninga for at det skal bli helt 100%. Vet hvertfall at opel har et system så gjør at tenninga stilles når man fyller forskjellig bensin. Jeg brukte kun blyholdig 98 på bilen frem til jeg krasja, så da er det ikke lenge siden det blei ulovlig hvis det er sant som noen sier her! racingbensin har jo over 100oktan og ifølge dahlbäck så er dette et must for å få det til å gå bra! Men dette blir bare tull når alle mener en ting hver, kan ikke noen sende en mail til et eller annet tuningfirma og høre så vi får et endelig svar på dette? jeg er hvertfall overbevist om at det i teorien skal gå bedre med 98oktan hvis motoren er innstilt for dette!
Gunnar Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 Trodde egentlig det var inngått en avtale produsentene mellom at blyholdig bensin ikke skulle selges mer i Norge. Den er en _seriøs_ miljøtrussel. I tillegg ødelegger den katalysatorer og slikt. Og det er ikke bare Opel som har bankesensor - det er helt normalt på biler under 10 år.
R Andersen Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger. har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak)
R Andersen Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 da det var bly i bensinen, så var det 0,15 gram pr liter. blyet ble tilsatt for å gi bensinen en høyere oktantall og hadde i tillegg en smørende effekt, som motvirket slitasje på ventiler og ventilseter i motorer som ikke er konstruert for blyfri bensin. i dag, så må man kjøpe en flaske med blyerstatning som gjør den samme jobben som blyet gjorde. den øker ikke oktantallet.
mAZE Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Her jeg bor (Lena utenfor Gjøvik) kuttet de ikke ut blyholdig bensin før nå nylig ihvertfall.. 2-3mnd sider tror jeg. Tenkte ihvertfall over det da når jeg så at prisen på det var borte.
Neonlars Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Esso Stasjonene her i byen selger 98 Bensin med rødt håndtak, koster ca 30-40øre mer en )8 Blyfri, så regner med at dette er en annen type bensin en 98 blyfri......????
Arimanni Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 Tenkte eg sku ta diskusjonen eit hakk vidare, kva er best av 98 og V-Power bensinen som Shell selger?
Gunnar Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 det er INGEN bensinstasjoner som selger bensin med bly i lenger. det er forbudt, og forsvant for noen år siden. ingen bensinleverandør som leverer det lenger.har de røde håndtak, så har de evt ikke byttet dem til grønne. (kanskje privateiede stasjoner som ikke har kostet på seg nye håndtak) Mener også at det ikke finnes på markedet i Norge lenger - tror den røde noen stasjoner har er blyfri, men med tilsetninger. En "jalla-super". Usikker though. Det jeg derimot vet du tar feil på er at du sier leverandører ikke leverer blyholdig bensin lenger - blyholdig bensin er desverre fortsatt meget utbredt, spesielt i u-land, og selv Norge leverer blybensin til utlandet (men ikke i Norge..). I u-land kan blybensinen inneholde opp mot 1% bly...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå