sax Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 ":1k3o6c01]Ringte politiet og hørte hvordan det var med moped hvis man hadde mistet lappen.Han jeg snakket med var litt usikker, men sjekka det opp med en jurist. Det er IKKE lov å kjøre moped, om en har mista lappen. Mopedførerbevis gir en M på førerkortet, og de beslaglegger "hele rekka" som han sa. . tror faktisk ikke man har lov å kjøre motorisert gressklipper engang, dvs sånn stor man sitter på å kjører, men har vel til gode å se politiet sjekke vognkort å førerkort der Er ikke helt sikker men tror kun det forbudet gjelder hvis lappen er mistet pga av kjøring med promille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Men å miste lappen er uansett kjipt. Har selv vært uten i 2 år + 24 dager pallespikring. Jeg og Røkke Hva gjorde du for å miste den så lenge? 115 i 50 sonen. Til mitt forsvar kan jeg vel kun si at det var nedoverbakke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Psyfoon Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 ":3c0pixgo]Ringte politiet og hørte hvordan det var med moped hvis man hadde mistet lappen.Han jeg snakket med var litt usikker, men sjekka det opp med en jurist. Det er IKKE lov å kjøre moped, om en har mista lappen. Mopedførerbevis gir en M på førerkortet, og de beslaglegger "hele rekka" som han sa. . tror faktisk ikke man har lov å kjøre motorisert gressklipper engang, dvs sånn stor man sitter på å kjører, men har vel til gode å se politiet sjekke vognkort å førerkort der Er ikke helt sikker men tror kun det forbudet gjelder hvis lappen er mistet pga av kjøring med promille. Det er jeg temmelig sikker på også. Har flere kompiser som har mistet lappen pga. av fartsovertredelse og alle fikk kjøre moped. En kompis som mistet lappen pga. promille fikk IKKE kjøre moped.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juli 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2005 Det står i anmeldelsen: "...tape retten til å kjøre førerkortpliktig motorvogn, fjr. Vegtrafikkloven §33 nr. 1 for 5 måneder..." Ifølge juristen på politikammeret, innebærer dette også moped, da en må ha førerkort for å kjøre moped. (Noe en ikke nødvendigvis måtte ha før) Klippe gresset kan jeg nok dessverre fortsatt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Kompisen min kjørte ihvertfall litt for sent på lørdagskvelden og parkerte i ei fin grøft. Han mistet lappen og var uten i 2år og pallespikringa stod for tur. Han kusket da rundt på moped ihvertfall. 31år og trimmet moped. Gikk som ei kule sa han. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dix Skrevet Juli 15, 2005 Share Skrevet Juli 15, 2005 Førerkort er oppskrytt. Kjør som folk, så klarer du deg fint uten. Med unntak av mindre steder der purken kjenner deg igjen, selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimrisan Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 ":2s09a58c]80 i 50 sone...7000,- i bot og 5 mnd uten lappen. Nå har jeg ikke moped da, så ikke no krise akkurat det, men skal søke om kortere tid hvertfall. Har diverse gode grunner. Kan jo håpe på gjennomslag. Det er for jævlig... Hvis du har kjørt i 80 i 50 sona så må jeg bare si det at jeg virkelig ikke syns synd på deg! Er vel en grunn til at vi har 50 soner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimrisan Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 Men å miste lappen er uansett kjipt. Har selv vært uten i 2 år + 24 dager pallespikring. Jeg og Røkke Hva gjorde du for å miste den så lenge? 115 i 50 sonen. Til mitt forsvar kan jeg vel kun si at det var nedoverbakke 115 i 50 sona??? du skulle aldri fått lov til å kjøre i trafikken igjen! aldri noensinne!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 16, 2005 Share Skrevet Juli 16, 2005 Jeg kjenner mange som har mista lappen og alle av dem som søkte om å få kjøre moped fikk det innvilget... Tydelig litt forskjellige tolkninger. Men hey, vi bor jo i rettstaten Norge, kanskje ikke så rart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Men å miste lappen er uansett kjipt. Har selv vært uten i 2 år + 24 dager pallespikring. Jeg og Røkke Hva gjorde du for å miste den så lenge? 115 i 50 sonen. Til mitt forsvar kan jeg vel kun si at det var nedoverbakke 115 i 50 sona??? du skulle aldri fått lov til å kjøre i trafikken igjen! aldri noensinne!!! ok? Skal ikke gjenta seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3_CSL Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 I forb. med promillekjøring får man motorforbud, noe som faktisk inkl. motorisert gressklipper! I forb. med fart får man sjelden eller aldri (i praksis) motorforbud. For oss som er "litt oppe i årene" så er det ikke krav til førerkort på moped, så vi kan kjøre moped, så lenge vi ikke har fått motorforbud... Og holder man alkohol og bilkjøring ifra hverandre, så går det nok bra! De som promillekjører burde egentlig vært straffet hardere enn de blir. Gapestokk er en fin innretning... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Har 3 kompiser som kappkjørte med motorsykler og i tillegg kjørte fra politiet, lite smart! De mistet alle lappen i 2 år + stor bot, men alle fikk lov å kjøre mopeder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW_JP Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Er det ikke sånn at hvis man er over en viss alder (25 år?) så trenger man ikke førerbevis på verken bil eller moped for å kjøre moped lovlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3_CSL Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 Den alderen "flytter" seg. Det gjelder fra et visst kull, altså de som var fyllt 16 før en bestemt dato. Jeg er 33, så jeg er en av dem det gjelder. Husker ikke år/dato, men sjekk www.lovdata.no, mulig du finner noe der! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320d_stasj Skrevet Juli 18, 2005 Share Skrevet Juli 18, 2005 det ble nye regler fra 1.1. 2005 tror jeg. før kunne du kjøre moped vist du mistet kortet men slik er det ikke lenger har jeg hørt , nå mister du alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå