Gå til innhold

mistet lappen - kjøre moped? her er svaret...

[space]
 Share

Anbefalte innlegg

":1k3o6c01]Ringte politiet og hørte hvordan det var med moped hvis man hadde mistet lappen.

Han jeg snakket med var litt usikker, men sjekka det opp med en jurist.

Det er IKKE lov å kjøre moped, om en har mista lappen.

Mopedførerbevis gir en M på førerkortet, og de beslaglegger "hele rekka" som han sa.

.

tror faktisk ikke man har lov å kjøre motorisert gressklipper engang, dvs sånn stor man sitter på å kjører, men har vel til gode å se politiet sjekke vognkort å førerkort der ;)

Er ikke helt sikker men tror kun det forbudet gjelder hvis lappen er mistet pga av kjøring med promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men å miste lappen er uansett kjipt. Har selv vært uten i 2 år + 24 dager pallespikring. Jeg og Røkke :)

Hva gjorde du for å miste den så lenge?

115 i 50 sonen. Til mitt forsvar kan jeg vel kun si at det var nedoverbakke :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3c0pixgo]Ringte politiet og hørte hvordan det var med moped hvis man hadde mistet lappen.

Han jeg snakket med var litt usikker, men sjekka det opp med en jurist.

Det er IKKE lov å kjøre moped, om en har mista lappen.

Mopedførerbevis gir en M på førerkortet, og de beslaglegger "hele rekka" som han sa.

.

tror faktisk ikke man har lov å kjøre motorisert gressklipper engang, dvs sånn stor man sitter på å kjører, men har vel til gode å se politiet sjekke vognkort å førerkort der ;)

Er ikke helt sikker men tror kun det forbudet gjelder hvis lappen er mistet pga av kjøring med promille.

Det er jeg temmelig sikker på også. Har flere kompiser som har mistet lappen pga. av fartsovertredelse og alle fikk kjøre moped. En kompis som mistet lappen pga. promille fikk IKKE kjøre moped..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i anmeldelsen: "...tape retten til å kjøre førerkortpliktig motorvogn, fjr. Vegtrafikkloven §33 nr. 1 for 5 måneder..."

Ifølge juristen på politikammeret, innebærer dette også moped, da en må ha førerkort for å kjøre moped. (Noe en ikke nødvendigvis måtte ha før)

Klippe gresset kan jeg nok dessverre fortsatt... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min kjørte ihvertfall litt for sent på lørdagskvelden og parkerte i ei fin grøft. Han mistet lappen og var uten i 2år og pallespikringa stod for tur. Han kusket da rundt på moped ihvertfall. 31år og trimmet moped. :) Gikk som ei kule sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2s09a58c]80 i 50 sone...

7000,- i bot og 5 mnd uten lappen.

Nå har jeg ikke moped da, så ikke no krise akkurat det, men skal søke om kortere tid hvertfall. Har diverse gode grunner. Kan jo håpe på gjennomslag.

Det er for jævlig... :x

Hvis du har kjørt i 80 i 50 sona så må jeg bare si det at jeg virkelig ikke syns synd på deg!

Er vel en grunn til at vi har 50 soner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å miste lappen er uansett kjipt. Har selv vært uten i 2 år + 24 dager pallespikring. Jeg og Røkke :)

115 i 50 sonen. Til mitt forsvar kan jeg vel kun si at det var nedoverbakke :roll:

115 i 50 sona???

du skulle aldri fått lov til å kjøre i trafikken igjen! aldri noensinne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som har mista lappen og alle av dem som søkte om å få kjøre moped fikk det innvilget... Tydelig litt forskjellige tolkninger.

Men hey, vi bor jo i rettstaten Norge, kanskje ikke så rart? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115 i 50 sona???

du skulle aldri fått lov til å kjøre i trafikken igjen! aldri noensinne!!!

ok?

Skal ikke gjenta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forb. med promillekjøring får man motorforbud, noe som faktisk inkl. motorisert gressklipper! I forb. med fart får man sjelden eller aldri (i praksis) motorforbud. For oss som er "litt oppe i årene" så er det ikke krav til førerkort på moped, så vi kan kjøre moped, så lenge vi ikke har fått motorforbud... Og holder man alkohol og bilkjøring ifra hverandre, så går det nok bra! :D De som promillekjører burde egentlig vært straffet hardere enn de blir. Gapestokk er en fin innretning... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...