Gå til innhold

Hente bil på tilhenger

///M
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde ikke med bilen likevel på tilhenger. Det som skjedde at den bilen vi skulle ta med var ikke stand til det, en renault 19 89mod som veier 990kg,med 4personer oppi,med slitte dekk,med tilhenger bak og en bil på.

Passer ikke sammen, så vi tok ikke den sjansen, tok med 2biler, en varebil og renaulten og kjørte i vei til trondheim, dro fra oslo 5tiden og var der 12tiden.

Det var 92mod mercedes e klasse coupe, som vi tok ut all interiør fra og baklykter, så resten av bilen blir sendt ned til oslo om noen uker.

Kom hjem klokken 8søndag morgen.

Må si at det var det peneste av natur jeg har sett i livet mitt, fjellene der oppe, snø i juli måned er ikke man ser hver dag og så kaldt der oppe, jævlig fine veier, dette var morsomt.

Er det noen fra forumet her som bor der eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du B sertifikat så har du lov til å kjøre en henger som har maks nyttelast 750kg, og bilens og hengerens nyttelast må ikke overskride 3500kg. Har du BE sertifikat, så har du lov til å kjøre så stor henger du har lyst til, men bilens og hengerens nyttelast må fortsatt ikke overskride 3500kg. Altså: Har du en henger som har nyttelast 2500kg så kan du kjøre den under forutsetning at bilen ikke veier mer enn 1000kg fullastet, for då kommer du over 3500kg. Men i og med at det ikke fins noen biler med nyttelast 1000kg som har lov til å dra 2500kg så kommer du i ett dilemma..

Du kan ikke dra noen biltilhenger med BE sertifikat, for en biltilhenger har rimelig høy nyttelast. For at du skal ha lov til å dra denne, må du ha en bil som har lov til å dra noen tonn.. Denne bilen vil da også ha en nyttelast på noen tonn, og da kommer man over 3500kg.. Så skal man kjøre bil med biltilhenger, så må man nok ha C1 lappen... IDIOTISKE REGLER..

Biltilsynet har faktisk begynt å ha en del kontroller på dette nå, i og med at det er såpass mange som kjører ulovlig med henger i våres vidstrakte land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller du.

Har du BE så er det ikke TILLATT totalvekt på hengere man ser på. Da gjelder AKTUELL totalvekt.

Dvs om hengern har lov til å lesse 10 tonn, så kan du trekke den likevel. Men du kan ikke lesse den med mer enn bilen har lov til å trekke. Samlet totalvekt kan være OVER 3,5 tonn.

I vognkortet står det "tillatt hengervekt," og dette tallet viser hvor tung henger du kan trekke med bilen. (uavhengig av hengerens TILLATTE vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp på BE for ikke så lenge siden og fikk følgende beskjed fra biltilsynet:

Nå kan du kjøre så stor henger du vill, bare den tilatte totalvekten på hengeren er i overenstemmelse med hva som er oppgitt i vognkortet til bilen du kjører. 3500kg regelen gjelder ikke for BE heller ikke regelen om at henger ikke kan være tyngre enn bilens totalvekt.

I mitt tilfelle veier bilen ca 1650 kg eller noe sånt og jeg kan trekke en henger på 2000 kg i følge vognkortet. Da kan jeg altså trekke hengere med tilatt totalvekt på opp til 2000 kg.

Det hjelper ikke om hengerens egenvekt og vekten av lasten ikke overstiger 2000kg så lenge tilatt totalvekt på hengeren er over 2000 kg. Da har jeg ikke lov til å kjøre denne. Jeg spurte hvorfor det var slik og fikk til svar at siden det er langt mellom vektene kan ikke politiet/biltilsynet føre kontroll med hva folk kjører rundt med, hvis man skulle gå ut fra aktuell totalvekt.

Det vil i mitt tilfelle si at jeg med BE kan kjøre med enn henger som er 350 kg tyngre enn med B. Jeg kunne jo kjøre med henger på 1650kg før mot 2000 kg nå....

Dette hvar ihvertfall hva jeg ble fortalt muntlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuller du.

Har du BE så er det ikke TILLATT totalvekt på hengere man ser på. Da gjelder AKTUELL totalvekt.

Dvs om hengern har lov til å lesse 10 tonn, så kan du trekke den likevel. Men du kan ikke lesse den med mer enn bilen har lov til å trekke. Samlet totalvekt kan være OVER 3,5 tonn.

I vognkortet står det "tillatt hengervekt," og dette tallet viser hvor tung henger du kan trekke med bilen. (uavhengig av hengerens TILLATTE vekt).

Kan bekrefte at dette stemmer. Jeg tok selv BE-lappen i romhjula, og det er noen småting man kan gjøre som man ikke kan med vanlig B.

-Man kan blåse i hva som er tillatt totalvekt, noe som gjør at jeg kunne kjøre en skaphenger med tillatt totalvekt på 2 tonn etter en liten Golf I som kun kan trekke 700kg. Uten BE regnes dette som 1300kg overlast...

-Man kan trekke et vogntog (bil med henger er faktisk et vogntog) på mer enn 3500kg. Unntaket er at man ikke regner henger på under 750kg som henger! Dvs: Man kan laste opp bilen til 3500kg (altså maks tillatt totalvekt i vognkortet på bilen) og hekte på en liten henger bak. Merk at 750kg da er tillatt totalvekt på hengern, ikke aktuell!

Fatterns Mitsubishi Pajero har en tillatt totalvekt på 2800kg, og kan trekke 2800kg med bremset henger. Egenvekt på bilen er forøvrig 1900kg. Maksimal vekt på dette vogntoget er da 5,6 tonn!

Min 330Ci kan forøvrig trekke 1700kg bremset henger, og kan således fint trekke en bilhenger med en E36 318is bakpå (hvis det ikke er bagasje i den, og evt ikke full tank). Tillatt vogntogvekt er da 3705, så man trenger faktisk BE-lappen der også.

Husk også at man skal ha ca 50kg trykk på hengerfestet på bilen. Dvs at hvis du hekter av hengern, tar ned støttehjulet og setter badevekta under, så skal den vise ca 50kg når koblinga på hengern står i samme høyde som det aktuelle hengerfestet. Dette gjør at hengern blir mye mer stabil, og man reduserer tendens til pendling osv kraftig! Husk at disse 50kg også skal regnes med som last på trekkbilen! Men man kan da faktisk laste 50kg mer på hengern!

Husk at man skal sikre lasten forsvarlig. Dvs at man skal sikre MINIMUM 1*lastens vekt forover, og 0,5 ganger lastens vekt bakover og til sidene.

På en bil som veier 1000kg, så bruker man stropper som tilsammen har minst 1000kg bruddstyrke til å sikre forover, og 500kg bakover, og 500kg til hver side. En god lastsikring her vil være å bruke 4 1000kg stropper, en i hvert hjørne. Disse må enten dra mot hverandre, eller vekk fra hverandre. Hvis stroppene drar samme vei, kan det fort bli farlig. På BMW'er og andre pene biler man vil ta vare på, så stropper man gjennom felgene, slik at bilen fjærer fritt. På drittbiler fra japan og korea etc, så kan man evt stroppe fast i slepekrokene til bilen, men det tryggeste er gjennom felgene. Er det stålfelger kan man feste stroppens krok i et hull i felgen.

Skal du kjøre litt bred henger, så kjøp ekstra speil. Det gjør at man har MYE bedre oversikt over hva som foregår bak, og er veldig fint til rygging! Det finnes ganske pene og skånsomme ekstra speil som kan monteres på i løpet av 2 minutter uten å skade lakken på speilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp på BE for ikke så lenge siden og fikk følgende beskjed fra biltilsynet:

Nå kan du kjøre så stor henger du vill, bare den tilatte totalvekten på hengeren er i overenstemmelse med hva som er oppgitt i vognkortet til bilen du kjører. 3500kg regelen gjelder ikke for BE heller ikke regelen om at henger ikke kan være tyngre enn bilens totalvekt.

I mitt tilfelle veier bilen ca 1650 kg eller noe sånt og jeg kan trekke en henger på 2000 kg i følge vognkortet. Da kan jeg altså trekke hengere med tilatt totalvekt på opp til 2000 kg.

Det hjelper ikke om hengerens egenvekt og vekten av lasten ikke overstiger 2000kg så lenge tilatt totalvekt på hengeren er over 2000 kg. Da har jeg ikke lov til å kjøre denne. Jeg spurte hvorfor det var slik og fikk til svar at siden det er langt mellom vektene kan ikke politiet/biltilsynet føre kontroll med hva folk kjører rundt med, hvis man skulle gå ut fra aktuell totalvekt.

Det vil i mitt tilfelle si at jeg med BE kan kjøre med enn henger som er 350 kg tyngre enn med B. Jeg kunne jo kjøre med henger på 1650kg før mot 2000 kg nå....

Dette hvar ihvertfall hva jeg ble fortalt muntlig..

Vel, det er akkurat like langt mellom vektene om du tilfeldigvis har overlastet hengern, så jeg kjøper ikke det argumentet fra biltilsynet.

Jeg har lett etter dette med aktuell totalvekt etter at jeg tok BE, men jeg kan ikke finne hvor jeg har lest det, enda jeg har lest gjennom forskrift om kjøretøy 2 ganger. Mulig det er pga akutt dysleksi siden det er svært mange sider å lese :roll:

Det er liksom de 2 store argumentene for å ta BE-lappen, du kan kjøre over 3,5 tonn, og du slipper å regne tillatte totalvekter når du skal kjøpe henger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte akkurat Biltilsynet.. Ho sa at ho ikkje var heilt sikker, men ifølge det som stod der, så gjekk dei utifrå vekta som var på hengeren og bilen i det øyeblikket ein vart stoppa. Det vil sei har du ein henger som kan lasta 10 tonn, men du berre laste 2 tonn på den, så køyre du lovlig..

Men du kan fortsatt ikkje køyra med ein større henger enn bilen har lov til å dra. Har bilen lov til å dra 2 tonn, så kan du ikkje køyra med ein henger som er meir enn 2tonn, eller som e lasta slik at den blir meir enn 2 tonn.. Men det er vel logisk!!!

Men dette er faktisk ein anna tolkning av BE enn eg har fått før.. Men men.. Det gjere no berre at eg kjeme til å ta BE sertifikatet i sommer.. Takk ska du ha GSS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte akkurat Biltilsynet.. Ho sa at ho ikkje var heilt sikker, men ifølge det som stod der, så gjekk dei utifrå vekta som var på hengeren og bilen i det øyeblikket ein vart stoppa. Det vil sei har du ein henger som kan lasta 10 tonn, men du berre laste 2 tonn på den, så køyre du lovlig..

Men du kan fortsatt ikkje køyra med ein større henger enn bilen har lov til å dra. Har bilen lov til å dra 2 tonn, så kan du ikkje køyra med ein henger som er meir enn 2tonn, eller som e lasta slik at den blir meir enn 2 tonn.. Men det er vel logisk!!!

Men dette er faktisk ein anna tolkning av BE enn eg har fått før.. Men men.. Det gjere no berre at eg kjeme til å ta BE sertifikatet i sommer.. Takk ska du ha GSS

Det er slik jeg har oppfattet det også. Driver å leter litt på nettet nå, jeg vet at jeg har hørt det et sted. :x

Greit å ha med en utskrift av den forskriften i bilen hvis man blir stoppet med BE-lappen og STOOOOOOR henger (med liten last). Sier fra når jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite hvis man plutselig trenger å flytte noe stort:

§ 12-2. Særregler for visse typer kjøring

I garasjehus, servicestasjon, bilverksted-, industri- eller lignende område i Norge kan motorvogn/vogntog som betinger førerett i klassene C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E flyttes av person som har førerett klasse B.

(fra "Forskrift om førerkort m.m.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah!

Jeg fant det! :D

"Forskrift om bruk av kjøretøy":

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-004.html#4-2

§4-2 , 4.ledd:

Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

Dessuten gjelder:

a) Motorvogn med største totalvekt over 3.500 kg og som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell aksellast/last fra akselkombinasjon som tilsammen er større enn 1,5 ganger motorvognens aktuelle totalvekt.

B) Motorvogn som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhengerredskap som ikke har driftsbremseanlegg, dersom vogntogets aktuelle totalvekt er større enn motorvognens tillatte totalvekt. Motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhengerredskap som ikke har driftsbremseanlegg dersom

i) påhengsredskaps aktuelle aksellast/last fra akselkombinasjon tilsammen er større enn summen av motorvognens aktuelle aksellast/last fra akselkombinasjon,

ii) slepredskaps aktuelle totalvekt er større enn det halve av motorvognens aktuelle totalvekt.

c) Traktor eller motorredskap må ikke brukes til å trekke tilhenger konstruert for fart ikke over 30 km/t når tilhengeren ikke har driftsbremseanlegg dersom

i) påhengsvogns aktuelle aksellast/last fra akselkombinasjon tilsammen er større enn summen av motorvognens aktuelle aksellast/last fra akselkombinasjon,

ii) slepvogns aktuelle totalvekt er større enn det halve av motorvognens aktuelle totalvekt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder ikke beltemotorsykkeltilhenger eller -tilhengerredskap som bare brukes utenfor offentlig veg.

---

Merk at i) og ii) er underpunkter til B) og c)

---

Henger uten brems er vel aldri over 750kg totalvekt uansett når det gjelder bil (har ikke sett det enda), så den problemstillingen er vel ikke veldig aktuell. Fant en artikkel på nettet hvor Senioringeniør Ivar Fjeldberg oppgir følgende: "Maksimal vekt av tilhenger uten brems, inkludert last. Vil aldri overstige 750 kilo."

http://www.dinside.no/php/art.php?id=7380

Grunnen til at det gjelder visse krav til totalvekter når man kun har klasse B kommer av følgende:

"Forskrift om førerkort m.m.":

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html#3-5

§3-5, 1. 2. og 3.ledd:

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

"Forskrift om førerkort m.m.":

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html#3-11

§3-11:

Førerett klasse BE:

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1, og tilhenger.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

----

Merk her at det ikke står noe om vektbegrensning av hengeren. Ergo er det den aktuelle totalvekt av hengeren som blir begrensningen her. Denne vekten må da selvsagt ikke overskride den oppgitte maksvekt i vognkortet på bilen (eller oppgitt maks vogntogvekt), ei heller ikke overskride tilhengerens tillatte totalvekt. Husk også at den vekten som ligger på kulekoblingen må regnes med i bilens vekt, og trekkes fra hengeren. Dvs at hvis du laster 2075 kg på en henger som har tillatt lasteevne på 2000kg, så vil dette kunne kjøres lovlig hvis du da har et kuletrykk på 75kg (husk å sjekke hva bilens maksimale kuletrykk er). Dette har man begynt å oppgi på de nye vognkortene, men det vil stå en maks vekt i bilens instruksjonsbok, eller i dokumentasjonen til hengerfestet (TÜV papirer e.l.).

Så hvis bilen veier mer enn 750kg, så er det bilens egenvekt som er grensen for størrelsen på hengeren du kan trekke, forutsatt at du ikke overskrider 3500kg på de sammenlagte tillatte totalvekter!

Eneste unntak er da at du kan kjøre en bil på 3500kg og en henger på 750kg og dermed få en vogntogvekt på 4250 og kjøre lovlig kun med førerkort B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må bli at det kan være greit å kjøre opp på BE hvis du ønsker å dra tungt :D

Jeg gjorde det i 2004, og ser at det har blitt noe mer omfattende nå.

Litt av en jobb du gjorde der Kjetil :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje jeg skulle blitt jurist?

Jeg la til en bit til som også beskriver BE. Så nå skal denne "guiden" være komplett.

Så da er det bare å skrive ut og putte i hanskerommet. Selv om dette ikke er et offentlig dokument, så står det hvilke forskrifter som beskriver dette emnet og hvilke paragafer det gjelder, noe som enhver paragrafrytter ute på veiene våre lett vil kunne ringe hjem til mor og sjekke opp. Utifra den informasjonen jeg fant på nettet, så er det mange politi og også biltilsynsfolk (som en annen i tråden her nevnte) som ikke har peiling på hva du kan kjøre med klasse B vs. BE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke funnet ut hvilken egenvekt på bilen som blir maksvekt for hengern. Man legger alltid på ca 75 kg på egenvekt (68kg fører, 7 kg bagasje og 90% full tank) for å få den såkalte EU-vekten som blir grunnlaget for bl.a. importavgift.

Så man kan sikkert bruke den tyngste av de 2 egenvektene på bilen til å bestemme totalvekten på hengern. Man må tross alt sitte i bilen for å kjøre uansett.

Det morsomme er at man betaler vektavgift på sin egenvekt når man kjøper bil i norge! :shock:

Pottitland altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...