Gå til innhold

Nå sprenges 250 km/t grensen


 Share

Anbefalte innlegg

Flere bilprodusenter bryter nå den frivillige avtalen mellom produsenter og myndigheter, om at bilenes topphastighet skal sperres på 250 km/t.

Først ute er Mercedes og Porsche, som nå leverer biler med høyere topphastighet. Og dermed vil både Audi, BMW og Lexus følge etter. Topphastighetene holdes nede elektronisk – og enkelte bileiere har selv sørget for at sperrene oppheves.

BMW var tidlig ut med sperret hastighet. Det skjedde ved lansering i 1987 av BMW 750i med V-12 motor. For å tilfredsstille ønsker fra tyske politikere og byråkrater, ble topphastigheten frosset til 250 km/t. Andre produsenter fulgte etter. Og det er ikke mange steder i verden idag med fri hastighet. Tyske motorveier er fortsatt uten fartsgrenser. Det samme er tilfelle i noen få stater i USA, der det ikke er fartsgrenser på dagtid.

b_27021.jpeg

Først ut til å gi bilene topphastighet er Mercedes-eide AMG, samt Maybach. Den nye Maybach 57S har en topphastighet på 275 km/t - mens Mercedes SL65 AMG kan nå opp i over 330 km/t, selv om fabrikken oppgir topphastigheten til 300 km/t.

Audi kan ikke være dårligere og nye Audi RS4 med 420 HK motor har en toppfart på 300 km/t - selv om fabrikken oppgir den til 250 km/t. Det samme gjelder den nye Audi R9, sportsbilen bygget på Le Mans Quattro konseptbil. Den blir lansert i 2006.

Porsche holder noe igjen - men nye Boxster har en topphastighet på 256 km/t. Ledelsen for Lexus sier at også deres SC sportsmodeller og LS sedan trolig vil komme uten fartssperre.

(hentet fra bilnorge.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS2`en som som en kompiss av meg hadde sperret ikke på 250.... det kan jeg og Kjell Rune her på forumet skrive under på... :whistle: og den var helt orginal.

Men laget de RS2 i 2002 da??? trudde det kun var fra 1994 - 1996 jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS2`en som som en kompiss av meg hadde sperret ikke på 250.... det kan jeg og Kjell Rune her på forumet skrive under på... :whistle: og den var helt orginal.

Men laget de RS2 i 2002 da??? trudde det kun var fra 1994 - 1996 jeg...

selvfølgelig :oops: Mente RS4 :P Er jo en V6 med Bi-Turbo å det er jo RS4..huff jeg er bra trøtt og sløv for tiden :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R Andersen; ...reel fart...vi ble faktisk observert av det tyske politiet i helikopter utenfor Frankfurt am Main og målt til godt og vel 250 Km/t, men hastigheten var i lange perioder før målingen enda høyere... :oops: Jeg behøver vel ikke å nevne at vi hadde et forklaringsproblem da vi omsider ble stoppet av politiet...fartsgrensen på stedet var 130 Km/t. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behøver vel ikke å nevne at vi hadde et forklaringsproblem da vi omsider ble stoppet av politiet...fartsgrensen på stedet var 130 Km/t. :roll:

Hehe.. :D Tør jeg spørre hva som skjedde?.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R Andersen; ...reel fart...vi ble faktisk observert av det tyske politiet i helikopter utenfor Frankfurt am Main og målt til godt og vel 250 Km/t, men hastigheten var i lange perioder før målingen enda høyere... :oops: Jeg behøver vel ikke å nevne at vi hadde et forklaringsproblem da vi omsider ble stoppet av politiet...fartsgrensen på stedet var 130 Km/t. :roll:

JA!, hva skjedde?! :o:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilprodusenter bryter nå den frivillige avtalen mellom produsenter og myndigheter, om at bilenes topphastighet skal sperres på 250 km/t.

Først ute er Mercedes og Porsche, som nå leverer biler med høyere topphastighet. Og dermed vil både Audi, BMW og Lexus følge etter. Topphastighetene holdes nede elektronisk – og enkelte bileiere har selv sørget for at sperrene oppheves.

BMW var tidlig ut med sperret hastighet. Det skjedde ved lansering i 1987 av BMW 750i med V-12 motor. For å tilfredsstille ønsker fra tyske politikere og byråkrater, ble topphastigheten frosset til 250 km/t. Andre produsenter fulgte etter. Og det er ikke mange steder i verden idag med fri hastighet. Tyske motorveier er fortsatt uten fartsgrenser. Det samme er tilfelle i noen få stater i USA, der det ikke er fartsgrenser på dagtid.

b_27021.jpeg

Først ut til å gi bilene topphastighet er Mercedes-eide AMG, samt Maybach. Den nye Maybach 57S har en topphastighet på 275 km/t - mens Mercedes SL65 AMG kan nå opp i over 330 km/t, selv om fabrikken oppgir topphastigheten til 300 km/t.

Audi kan ikke være dårligere og nye Audi RS4 med 420 HK motor har en toppfart på 300 km/t - selv om fabrikken oppgir den til 250 km/t. Det samme gjelder den nye Audi R9, sportsbilen bygget på Le Mans Quattro konseptbil. Den blir lansert i 2006.

Porsche holder noe igjen - men nye Boxster har en topphastighet på 256 km/t. Ledelsen for Lexus sier at også deres SC sportsmodeller og LS sedan trolig vil komme uten fartssperre.

(hentet fra bilnorge.no )

Vel... Porsche har aldri hatt noen grense da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cmn og TorErling;

Nå sporer tråden helt av (sorry) og jeg tror at jeg har skrevet om dette lille eventyret i Tyskland før, men saken er at jeg og en kamerat i 1985 kjørte i følge nedover Tyskland på vei mot Spania. Vi kjørte i hver vår Porsche (min venn i en Porsche 924 Turbo og jeg i min Porsche 928S) og farten var rundt 240/250 km/t da vi passerte Frankfurt am Main. Fartsgrensen på stedet var vekselvis 100 og 130 kilometer i timen, men ingen viste tegn til å ta hensyn til det og det gjorde selvsagt ikke vi heller. Vi ble omsider innhentet av en VW Passat; en sivil politibil. Vi stoppet ved første og beste "nød-holdeplass" der politiet fortalte oss at et politihelikopter med radar hadde målt den hvite Porschen (924 Turbo´en) til å ha kjørt i minst 240 km/t. Politimannen på stedet så betenkt ut...akkurat som om han der og da forstod at vi var to biler i følge...ergo så hadde begge bilene kjørt i minst 240 km/t. Vi ble begge beordret inn i politibilen for å vente mens politiets helikopteret så ble konferert med det faktum at vi var to biler i følge. Nei; de hadde kun målt den hvite Porschen til å kjøre for fort og en rød Porsche (min 928S) kjente de ikke til i denne sammenhengen. Dette var litt av et dilemma for den vennlige tyske politikonstabelen. Hvis begge bilenes eiere skulle ha en bot var det helt konkret kun bevis for at den ene hadde kjørt for fort. Hvis kun den ene bilens eier (den hvite Porschen) skulle ha en bot ville ganske sikkert den andre bilens eier påstå at farten var betydelig lavere enn sant var og selvfølgelig forfekte det faktum at bilene var i følge. Og siden begge bilenes eiere var i en dialog med politiet på den aktuelle "nød-holdeplassen" var det logisk et faktum at bilene var i følge. :P

Enden på historien ble at konstabelen rådførte seg med en overordnet pr. mobiltelefon og vi omsider fikk lov til å kjøre videre uten en bot, men med en streng instruks om å holde oss til fartsgrensene i Tyskland. Et par tre kilometer lenger fremme var det faktisk fri fartsgrense igjen og da var det jo bare å kjøre etter forholdene igjen...altså 240/250 Km/t. :D

Historien er i desember måned 20 år gammel og et artig minne når jeg av og til møter min gamle venn. Han har sin visuelt originale 1979 924 Turbo (931 med Carrera GT motor - 210 HK) den dag i dag...den er restaurert og den er derfor et ganske artig 26 år gammelt leketøy. Jeg solgte min 928S allerede i 1986 til fordel for en Porsche 911 SC. Enkelte data er forøvrig etter en samtale for kort tid siden med min venn korrigert en smule siden jeg sist skrev om historien for et par år siden (les: min venn husket enkelte detaljer ved historien bedre enn meg). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...