Gå til innhold

Problem med Vanos på e36 325icab


daggy82
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg en nydelig 325icab fra 94. Fant etterhvert ut at det er en tikkelyd der som ikke skal være der, og jeg hørte med BMW og de sa med en gang at det var vanos, et vanlig problem på disse bilene. Han sa den må justeres, evt byttes. Noen som har noe erfaring med dette ? Mye penger å spare på å dra til Sverige/Tyskland for å gjøre det ?

Jeg synes også bilen min går ganske dårlig..... :( Forhåpentligvis vil den gå bedre etter at vanosen blir fikset..

Km er forøvrig kun 85.000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rasle/tikkelyd, og det virker som det kommer fra vanos. Det kan kanskje være like greit å kjøre ned til Tyskland for å fikse dette, så vet man at det blir gjort ordentlig ? Noen verksteder å anbefale meg ?

Jeg kjørte om kapp med en 323i e30 med bilen full av folk (fra ca 80-150), og jeg var alene i bilen og klarte såvidt å dra fra den....... :( Så håper da bilen skal gå bedre enn det den gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rasle/tikkelyd, og det virker som det kommer fra vanos. Det kan kanskje være like greit å kjøre ned til Tyskland for å fikse dette, så vet man at det blir gjort ordentlig ? Noen verksteder å anbefale meg ?

Tror ikke du har igjen for å dra til Tyskland. Skal du dit på ferie, kan du vel gjøre det samtidig, men tror neppe du sparer noe på en slik reperasjon med tanke på at du må betale bensin osv.

Ved hvilket turtall kommer lyden da? Til meg kom den mellom 2000 og 2500 rpm. Ganske kraftig raslelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte isåfall å kombinere det med ferie.

Lyden er der på tomgang, høres godt utenfor bilen, men ikke inni. Merker ikke noe til lyden når jeg kjører.

Fikk pris på 6500 for å bytte hos stenshagen, samt time om 2 uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å lokalisere hvor lyden kommer fra. Sett et skrujern inntil den fremste delen av motoren (nermest radiatoren). På bildet under er det på den delen som er sølv av farge.

motorrom.jpg

Kommer lyden derfra?

Du må også høre deg rundt om pris. Syntes 6500 var mye i og med at jeg fikk det til 2600 + oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er det som kan justeres på vanos?

Siterer fra www.bmw.no istedet jeg:

VANOS:

De variable ventiltidene (VANOS) i BMWs åttesylindrede bensinmotorer er styrt av DME (digital motorelektronikk). Innsugningskamakslen styres i 12,5° hydraulisk-mekanisk avhengig av motorens turtall og gasspedalens stilling. På denne måten åpnes innsugningsventilene sent ved lavt turtall, noe som forbedrer tomgangen og gir en jevnere motorgange. I det mellomste turtallsområdet åpnes derimot innsugningsventilene tidlig, noe som øker dreiemomentet betydelig og skaper en tilbakeføring av avgassen i motoren. Dette betyr lavere forbruk og mindre utslipp av avgasser. Ved høyere turtall åpnes ventilene sent igjen, slik at det oppnås full ytelse. 4-ventilsteknikken med sentralt plassert tennplugg sikrer en bedre fylling av sylindrene i bensinmotorene, slik at forutsetningen for høyere effekt og dreiemomentverdier øker vesentlig. På grunn av oppdelingen i to innsugningsventiler og to utblåsningsventiler, kan motoren suge inn mer luft og avgi mer avgass på kortere tid. Dessuten fører 4-ventilsteknikken til en mer effektiv utforming av forbrenningsrommet og bidrar dermed til å redusere drivstofforbruket. I det hvilende tenningsanlegget har hver sylinder og hver tennplugg en egen tennspole. Resultatet er et bedre forbrenningsforløp og en mer effektiv utnyttelse av drivstoffet. Den variable innsugningsmanifolden (DISA) sikrer bedre dreiemomentkarakteristikk over hele turtallsområdet. Ved lave turtall gir lang innsugningskanal høyt dreiemoment. I øvre turtallsområde åpnes et forbindelsesspjeld mellom innsugningsrørene, dermed blir innsugningskanalen kortere og effekten høyere.

Skjønner ikke helt hvorfor de skriver BMW's åttesylindrede bensinmotorer, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring BMW i Flensburg (Albert Bauer)og få en pris, tlf.nr når du ringer fra norge er 0049 461 999 00. Skal ned der selv og ha service 15 august. Det er jo bare 33 mil fra ferjekaien i Danmark (Hanstholm). Ringte og snakket med dem der om service og et par ting å fikse, snakket engelsk og de er veldig hyggelige og lette å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!!

Jeg ringte nå og bestilte et vanos rep-sett fra gs-bildeler: 500,- + porto :)

Han sa det var en svakhet på disse vanosene og at dette repsettet skulle gjøre susen. Så da har jeg avbestilt hos Stenshagen og satser på å få noen kamerater til å ordne repsettet for meg. GS-mannen sa at det var en enkel sak å sette i repsettet, var visstnok noen skruer og skiver og no greier som skulle byttes.

Om bilen kom til å gå bedre eller ikke visste han imidlertid ikke, men det var mulig sa han.

Bilen min går dårlig - det er noe galt. Enten vanos eller noe annet. Kan det være at hjernen slår inn på sikkermodus el no i den dur fordi vanos er ødelagt eller av andre grunner ?

Noen med 325 i nærheten av oslo som har lyst til å kjøre om kapp/prøve den, så får jeg en bekreftelse på at den ikke går som den skal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...