Gå til innhold

Basskasse og liter


Anbefalte innlegg

Hadde en basskasse med et trykk kammer foran basserne med plexi. Og vil ha ny kasse som jeg kan få litt lavere å få den lengere inn i bagasjen, men hvordan skal jeg regne ut litern som kassa trenger da.. Er det noen tommelfinger regel som sier at du kan ha en kasse på f.eks 30L per basser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. kommer helt ann på elementet du har. Har du noe info om det? eventuelt navn så det kan spores på nettet.

Eneste jeg vet at det er boss og selgeren i ragnar haga var ikke så hjelpsom med å finne det ut heller.. :roll:

Og nå står jeg uten basskasse i bilen.. elementene er tatt ut.. hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på 50-60 liter lyd vil du jo få. Det som skjer er at du kanskje får en ujavn frekvens kurve. Den vil da spille noen frekvenser høyere enn andre. Det som er forskjellen på tunet kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på 50-60 liter lyd vil du jo få. Det som skjer er at du kanskje får en ujavn frekvens kurve. Den vil da spille noen frekvenser høyere enn andre. Det som er forskjellen på tunet kasse.

#-o Får hente subbene mine å se nærmere på de.. så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det finnes mange programmer for og regne ut størrelse på kasse + porter. se her http://www.netsonic.fi/~asserial/speaker/ for data på høytaler se papirer som fulgte med eller se her om den er listet opp (litt gammel liste) : http://www.rdrop.com/users/billmc/enclosures

Bare søk etter "subwoofer enclosure-design software" på google så finner du masse info. Jeg brukte ett programm fra JBL for og designe min kasse. Jeg ville ikke ha så stor kasse, så jeg brukte programmet for å regne ut volum + porter. Jeg har 2X12" i push-pull med ca. 40 liter tilsammen, og det spiller kjempebra takket være et slikt program.

NokiaAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...