Gå til innhold

Da var 335i turbo bekreftet!

Thorleif
 Share

Anbefalte innlegg

Da vil 3 serien komme med dobbel turbo :shock: , det er en 3 liter, som vil ha ca. 340 hk, og vil være binde leddet mellom 330 i (265 hk) og M3 (415 hk) :lol:

AMS tror dette og vil bli motoren BMW Motorsport wil bruke i 1 serien, for å lage M bil :? , vi får vel bare vente og se.

AMS sier også at BMW arbeider med 4 liters biturbo, og en 2 liters firer med turbo, vi får vel bare vente og se.

Thorleif

Hva er kilden(e) dine? Kun AMS?

Med en motor på 3,5 liters slagvolum og samme hk/liter som dagens 3-liter, så vil effekten lande på 300hk.

Hele greia er også litt snodig med tanke på at BMW's godkjente foredler Alpina bruker kompressor om dagen til å få mer pudding ut av BMW's motorer. 4,8is motoren som brukes i X5 er jo utviklet av Alpina.

Men vi som skal på tur til IAA i september får vel en sjanse til å få bekreftet/avkreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fatter ikke at så mange er imot turbo, det må vel være uvitenhet,. Dreiemomentet holder seg på topp mye lenger, turbomotoren er også mer økonomisk enn en kompressor.

Helt i starten gir selvsagt kompressoren mer luft enn turbo, men å bunrne er vel ikke det som er morsomst med en BMW.

Henter man ut like mye hk av like lite volum i en sugemotor som i en turbomotor må man ha effekten på høyt turtall, det betyr at den blir slapp på lave turtall sett i forhold til antall hk.

Heldigvis blir det heftige saker fra BMW både med og uten turbo så det er bare å kjøpe det man ønsker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW var tross alt først ut i europa med serieprodusert turbobil (2002) og hadde sin siste flørt med dette i E23 745i. Så dette er veldig uvant for BMW's tilhengerskare (selv om det har vært turbo på diesel en stund da).

Dessuten har BMW brukt kompressor i Mini Cooper S som jo er eid og utviklet av BMW. Jeg er skeptisk til både ryktene og turbo-motor, men håper selvsagt at jeg tar feil (at det ikke blir noen turbo-motor eller at det blir en motor som slår alt annet av turbo-motorer i støvlene)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har påpekt allerede, en moderne turbomotor fra en skikkelig fabrikant blir garantert bra! Jeg nekter å tro at BMW som er kjent for nettopp motorteknologi vil lansere noe de ikke kan stå inne for. "Ny" turboteknologi som Garrett VNT turboen VW bruker sammen med direkteinnspr. og avanserte motorstyringer vil nok frelse de fleste turbohatere.

Henger meg på rosen :applause: BMW! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri kjørt en Porsche 911 turbo, men kan ikke forestille meg at det er særlig kjedelig. Hadde turbo vært slik som noen her tror, hadde vel den bilen vært dødsdømt for en mannsalder siden.

I stedet er det en av verdens mest populære sportsbiler, kan ikke huske å ha lest om dårlig gassrespons når turbobiler fra Porsche er blitt testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen ny ide. Da M5 kom med V8 og 400 hk var det snakk om en 3 liters turbomodell som skulle ha noe over 300 hk, skulle være bil for de som ikke hadde gryn nok til M5, men ville ha noe raskere enn 540. Men den gangen ble det med ryktene, håper det blir noe av denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden(e) dine? Kun AMS?

Jeg har nå fått bekreftet at den kommer, fra sikre kilder, og etter hva han sier er det et udyr av en familie bil.

Jeg ser du har et slogon,Yes I am Fast, er du det, så vis det på ringen, ikke på fora, det blir bare dumt, siden jeg ofte treffer raske gutter i baren, men skjelden på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått bekreftet at den kommer, fra sikre kilder, og etter hva han sier er det et udyr av en familie bil.

Jeg ser du har et slogon,Yes I am Fast, er du det, så vis det på ringen, ikke på fora, det blir bare dumt, siden jeg ofte treffer raske gutter i baren, men skjelden på banen.

Nå får du rulle inn!

Jeg har vært på rudskogen 5 ganger allerede i år, kun for å kjøre på bane. Jeg har over 250 runder på rudskogen (over de siste 4 årene), 100 runder på våler, 40 runder på ACR og rundt 140 runder på karlskoga. Jeg sier ikke at jeg er noen verdensmester, heller ikke raskest i klubben uavhengig av hvilken bil man kjører! Jeg kjører mot klokka, og når jeg ikke tester ut sporvalg eller andre ting for å søke etter forbedringer, så ligger jeg med jevne rundetider som har 0,5 sekunder variasjon på rudskogen*. Og dette er med standard bil og understell (vanskeligere å treffe 110% på apex etc). Jeg bruker ikke dårlig eller manglende utstyr som noen unnskyldning for dårlige rundetider på bane, jeg jobber med meg selv som fører for å finne ut hva jeg gjør riktig og hva jeg kan forbedre, for det finnes ALLTID rom for forbedring!

Hvorfor du plutselig får en tanke i hodet ditt om at jeg skryter på meg kjøreferdigheter jeg ikke har, det aner jeg ikke. Jeg tok aldri opp det temaet i denne tråden, heller har jeg ikke rakket ned på dine kjøreferdigheter på bane! Jeg vet at du er svært rask og har jevne rundetider på ringen.

Jeg beundrer dine kjøreferdigheter, og skulle ønske at jeg var på samme nivå som deg! Jeg jobber målbevisst for å bli enda bedre enn deg!

Men jeg er JÆVLIG glad for at jeg ikke har dine arrogante holdninger!

Jeg har enda ikke vært på ringen, og rekker det sannsynligvis ikke i år heller (annet enn med BMWCCN's busstur da, men det teller liksom ikke). Planen er mer enn 1 tur til neste år. Ikke for å kjøre fort, men for å lære meg banen (selv om jeg har trent på playstation og lest BMW motorsport sin guide).

Hvis du lurer på om jeg "skryter på meg" banekjørings-erfaring, så kan du sjekke med resultatlistene på BMWCCN's web-sider, eller du kan høre med følgende profiler i BMWCCN:

-Geir Skjelseth

-Ole Jørgen Svendsen

-Tim Røsand

-Henning klevmark

-Jens Kristian Gunneng

-Anders Brauer

Også kan du høre med Gunnar på forumet her som var tilstede da jeg var hundredeler unna å slå en asfalt-rally rigget E30 M3 på autoslalom på BMWCCN Øst sitt treff på Tyrifjorden i fjor. Enda jeg kjørte med bil som var ca 500kg tyngre!

Jeg ser frem til å møte deg på ringen. Jeg vil neppe matche rundetidene dine, men å si at jeg bare har det i kjeften og at jeg må "vise meg" på bane for at du skal få respekt for meg? Hvis jeg greier en rundetid på under 10 minutter på ringen, spiser du kjøreskoene mine da?

--

mvh

Kjetil Sømme

Styremedlem BMWCCN Øst

*Har ikke hatt laptimer på de andre banene, så de har jeg ikke fått sjekket variasjonen på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at Kjetil kan kjøre bil. Den raceriggede E30 M3en var ribbet, hadde bur og R-dekk, og ble rattet av Cato Brynildsen (se på http://www.rally.no/nyheter/180804.htm hva som står bak Cato sitt navn..). Var sikkert satt opp etter reglement for bakkeløp eller noe. Nå skal jeg ikke påstå at han satset 110%, men han gav på og satte suveren bestetid før Kjetil satset skikkelig og havnet rett bak ham, og det med en tung mer eller mindre original E46 330Ci på den knøttlille banen... :)

Forøvrig tror jeg nok det kan være en viss fare for at Thorleif var ute etter å provosere konkurranseinstinktet ditt litt, Kjetil... Ser han driver aktiv rekruttering til kjøring på Ringen rundt forbi (her og på BMWCCN).. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at Kjetil kan kjøre bil. Den raceriggede E30 M3en var ribbet, hadde bur og R-dekk, og ble rattet av Cato Brynildsen (se på http://www.rally.no/nyheter/180804.htm hva som står bak Cato sitt navn..). Var sikkert satt opp etter reglement for bakkeløp eller noe. Nå skal jeg ikke påstå at han satset 110%, men han gav på og satte suveren bestetid før Kjetil satset skikkelig og havnet rett bak ham, og det med en tung mer eller mindre original E46 330Ci på den knøttlille banen... :)

Forøvrig tror jeg nok det kan være en viss fare for at Thorleif var ute etter å provosere konkurranseinstinktet ditt litt, Kjetil... Ser han driver aktiv rekruttering til kjøring på Ringen rundt forbi (her og på BMWCCN).. ;)

Jeg vet at han vil ha flere folk til kjøre på kurset, men det er vel over for i år. Uansett litt sent for folk å skaffe seg fri fra jobb etc. på kort varsel. Jeg skulle gjerne dratt dit, men jeg har ingen penger igjen til sånt. Har kjøpt understell og baneutstyr til 25.000 kroner i sommer, og har dessuten gått på et impulskjøp av E30 318IS...

For the record: 330CI'n var dønn original, bortsett fra et KN-innsatsfilter.

Torleif trigget vel ikke konkurranse-instinktet mitt (vi stiller ikke i samme klasse hverken med bil eller ferdigheter), men jeg blir lei meg og forbanna når han slenger ut påstander om at jeg bare har det i kjeften! Jeg påstår ikke at jeg er noen verdensmester i hverken banekjøring eller vanlig vei-kjøring, men jeg jobber mot klokka, og tidene bekrefter at jeg gjør mye riktig på banen! Jeg synes at personangrep uten at man (tydeligvis) vet noe om personen, blir slag under beltestedet. Og jeg er ikke like hårsår som Bondevik!

Jeg ble også evaluert på det siste BMWCCN-treffet på Rudskogen, og fikk jevnt over gode karakterer (topp-karakter på utnyttelse av banebredde, nest beste karakter på mange av punktene). Jeg tør å innrømme at jeg gjør feil, noen av feilene under evalueringen var nerver (man er jo spent), noe var fordi instruktøren foreslo et annet girvalg som resulterte i at sporvalget snodig når jeg gikk tom for kraft midt i svingen, men det meste av feilene var ting jeg gjorde galt, og ting jeg ikke visste om.

Jeg beundrer Torleifs kjøring, og jeg beundrer bilen hans (men ikke Torleif som person fordi han har en flott bil), men personligheten hans er ikke noe jeg ville lagt i en gen-bank for å sikre kommende generasjoner (på bakgrunn av sleivsparket han har slengt ut mot meg).

Dette blir litt OT, men et eller annet sted må jeg lufte mitt sinne. Heller her enn på veien, for da hadde det vel gått stygg-fort 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du rulle inn!

Jeg ser frem til å møte deg på ringen. Jeg vil neppe matche rundetidene dine, men å si at jeg bare har det i kjeften og at jeg må "vise meg" på bane for at du skal få respekt for meg? Hvis jeg greier en rundetid på under 10 minutter på ringen, spiser du kjøreskoene mine da?

--

mvh

Kjetil Sømme

Styremedlem BMWCCN Øst

*Har ikke hatt laptimer på de andre banene, så de har jeg ikke fått sjekket variasjonen på enda.

Detvarikke meningen å få deg sint, men du ser jeg har truffet utrolig mange raskesjåfører som bare hardet i kjeften.

Jeg ber om unnskyldning for måten jeg sa det på, ogsiden jeg ikke vet hvem du er, har ikke jeg noe bakgrunnsmaterialet, derfor visste jeg ikkedu var aktiv i klubben, igjen unnskyld, og kos dere på banen.

Jeg beundrer Torleifs kjøring, og jeg beundrer bilen hans (men ikke Torleif som person fordi han har en flott bil), men personligheten hans er ikke noe jeg ville lagt i en gen-bank for å sikre kommende generasjoner (på bakgrunn av sleivsparket han har slengt ut mot meg).

Dette blir litt OT, men et eller annet sted må jeg lufte mitt sinne. Heller her enn på veien, for da hadde det vel gått stygg-fort 8)

Nå gikk du alt for langt, og jeg trekker tilbake alt jegsa tidligere, for når du ikke angriper sak men person, jada går du over grensen. Jeg angrep ikke deg som person, men de som snakker seg opp,og ikke har mer enn snakket. Det var godt og vite at mitt første innlegg ikke var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...