Gå til innhold

"Klonkelyd" i bakvognen BMW 316 E36 -98 mod.

apshai@chello.no
 Share

Anbefalte innlegg

Slitte foringer er ikke farlig for bilen, men veldig ubehagelig å kjøre med. Som hagenisse nevner, sliter du dekk veldig fort. I tillegg anbefales ikke å kjøre med slitte foringer vinterstid. Delemessig er det en bagatell økonomisk, men regn med en del verkstedtimer hvis du ikke kan gjøre det selv

Slitte foringer i traversen bak er faktisk farlig for bilen! Boltene som kommer ned fra ramma blir bøyd lenger med slitte foringer, og kan resultere i tretthetsbrudd i bakramma. Biler med kraftg motor er hardest rammet, men det kan skje på alle e36 og e46 bilene, selv M3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slitte foringer i traversen bak er faktisk farlig for bilen!

Mulig det, men jeg ble fortalt av et BMW-verksted at det ikke var det. Men kan uansett ikke tenke meg at det er bra å kjøre over tid med slitte foringer, så var det det du mente holder jeg med deg i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte foringer i traversen bak er faktisk farlig for bilen!

Mulig det, men jeg ble fortalt av et BMW-verksted at det ikke var det. Men kan uansett ikke tenke meg at det er bra å kjøre over tid med slitte foringer, så var det det du mente holder jeg med deg i den :)

Gå inn på http://forum.e46fanatics.com og søk etter subframe. Se etter bildene folka har lagt ut.

Eller se på forsterkningskittet som turnermotorsport har til e46 og e36 "rear subframe" (http://www.turnermotorsport.com)

Vanligvis er ikke slitte foringer noe stort problem, men i dette tilfellet vil en skade kunne koste rundt 50.000 kr hvis du må bytte gulvet som traversen med de faststøpte boltene sitter i.

Men for all del, det er din bil og dine penger!

Se forøvrig: http://forum.E46Fanatics.com/showthread.php?t=195602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh....skrev ikke jeg at jeg var enig med deg?? Jeg fikk påvist slitte foringer for 2 år siden da jeg hadde bilen til service og fikk bytta de med en gang. Kjører ikke rundt med defekte deler uten å bytte dem. Skjønner ikke problemet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh....skrev ikke jeg at jeg var enig med deg?? Jeg fikk påvist slitte foringer for 2 år siden da jeg hadde bilen til service og fikk bytta de med en gang. Kjører ikke rundt med defekte deler uten å bytte dem. Skjønner ikke problemet :roll:

Sorry, my bad. Er litt trøtt og leste litt fort her. Tilogmed autozentrum som er norges største på BMW hadde ikke større kjennskap til problemene. Noen ganger kan vi entusiastene mer ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos Furubakken bilverksted i Bærum idag (BMW-spesialister) og fikk pris på skifte av bærearmsforingene (de foran bakhjulet). De skal ha 1250.- pr. side. Hørtes ut som en OK pris (siden Stenshagen og SnapDrive skulle ha 1800.- pr. side). Bremsevæske-skifte og oljeskift (eks. olje og filter) samtidig blir 900.- ekstra, så jeg håper jeg har fått en OK pris totalt. Noen som har erfaring med dette verkstedet eller hva dette typisk burde koste?

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på verksted i går for å bytte de samme foringene. Jeg måtte betale totalt 2600 kr. Dette var begge sider, pluss 4 hjulskontroll som i seg selv kostet 1200. Dette ble gjort hos EMM Sport i Trondheim.

Ble litt skuffet når jeg fikk bilen etterpå da. Første som møtte meg var et skittent dørtrekk. Heldigvis skinn, men sånn skal det ikke være. Gidda bare ikke gå inn å si det i og med at jeg hadde ventet i 1.5t allerede da. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, my bad. Er litt trøtt og leste litt fort her. Tilogmed autozentrum som er norges største på BMW hadde ikke større kjennskap til problemene. Noen ganger kan vi entusiastene mer ja :)

Den er grei du :wink: Entusiastene har nok peiling ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Fikk byttet de jævla bærearmsforingene nå på torsdag. "Klonkingen" ble borte som dugg for solen. Tok med skifte av olje, bremseveske og kjølevæske, skifte av venstre bærekule foran, og stramming av håndbrekk. Ble tilsammen 4.330 kroner å betale. Synes ikke det var så galt egentlig. Bilen føles mye bedre og sporer ikke så mye lengre, samt at bakparten ikke beveger seg sideveis når jeg kjører over ujevnheter. Noen som har en formening om Mobil 1 (0W-40) som vinterolje forresten ??? Har for meg at denne burde være bedre på vinteren og gi lengre intervall mellom oljeskiftene generelt. Korrigèr meg for all del hvis jeg tar feil (oljen var dyr, selv om jeg fikk den til halv pris).

Mvh

apshai@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...