Gå til innhold

Lakk & kjemi

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få vekk et par "avtrykk" av barnefingre på siden av bilen. Avtrykkene stammer fra junior (2 år) og går ikke av ved selv en grundig vask. Jeg skal prøve å polere vekk avtrykkene når været blir bedre, men hva kan årsaken til avtrykkene være ?. Kanskje det er en kjemisk reaksjon mellom lakken og klamme/svette barnefingre (les: noen få % ammoniak) ?

Kjemi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en omgang rubbing. Det "sliper" ned lakken littegrann. Funka bra på min da noen ukjente vandaler hadde gnidd seg inntil bilen min på en parkeringsplass og laget småriper i lakken. Prøv med Autoglym eller Turtle produkter. Husk at du MÅ polere etterpå!

Takk for svaret. :D Jeg ble imidlertid etter din melding så nysgjerrig på om ganske alminnelig polering kunne få vekk avtrykkene så jeg løp ut mellom regnbygene og "flekk-polerte" litt med flytende Turtle Wax Original. Sim sala bim så var avtrykkene polert vekk, men hva i alle dager er det som kan reagere med billakk på denne måten ? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syre, løsningsmidler etc. Lakk som er vannbasert er vel ikke like sterk som gammel "miljøfarlig". Men bare se på fuglemøkk, den etser seg ned i lakken på noen timer... Jeg skyller med det jeg har tilgjengelig hvis jeg oppdager det, har tilogmed kjøpt flaskevann en gang for å skylle det bort så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått det bort, men vil tro vanlig lakkrens (f.eks. Sonax sin) funker bra på slike ting. Det er en meget mild form for rubbing.

Har ellers tidligere hatt stort hell med bensin når det gjelder å få bort drit som ikke vil bort med vask... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse nevnte merkene du har fått på bilen din er ikke noe som har reagert på lakken ettersom du kunne gnikke det av med polish, har ikke no fasitsvar på hva det er guttungen har hatt på henda, for småunger er borti det utroligste..

:)

uansett er klarlakken motstandsdyktig for det meste, men ikke syreholdige ting, som f.eks. fugledritt, det må lakkeres opp igjen om det har fått satt seg skikkelig! og for å få sagt det: når det gjelder aggresiviteten på vannbasert lakk vs. løsemiddelbasert, er det kun basen dette gjelder, klarlakken er den samme på begge! :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fugledritt, så merka jeg for litt siden at det er mye lettere å få bort dersom bilen er relativt nypolert. Forsvant med en gang med en liten sprut vann og tørk av :D Så kanskje litt oftere polering er tingen folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...jeg polerer bilen 3 ganger pr. år...rett etter at vinteren er over (mars måned her i Danmark), rett før sommerferien for å beskytte mot solens stråler og rett før vinteren kommer (november måned her i Danmark). Det er med andre ord kun 6 uker siden jeg polerte bilen, men det skal nevnes at den står ute hele året...24 timer i døgnet...7 dager i uken... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...