Gå til innhold

Vurderer bytte av motor i min 328 Komp (e36)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

skal tru om det er mulig å putte den 2.8 motoren du har nå i en E34..... :-k

Passer smukk rett i den...

Husk bare å ettermontere innsug fra en 325, slik at effekten økes med 10% ca, for (billig) optimal ytelse...

er det mye jobb å bytte innsuget eller? Vurderer å bytte når jeg evt setter inn IC'n.. Hvis det ikke blir motorbytte. :)

Jeg kan ikke en dritt med mekking, men fikk byttet throttlebodyen og manifolden på 5 timer, du bør få deg både en oppfrest throttlebody og en modifisert 325 manifold, jeg kjøpte kittet fra england og fy som han går på turtall, øker kjappere og kjappere helt opp til 6.5k rpm,mens den (fikk puste besvær over 5.5k før) de fleste i england har økt sperren til 7.0-8.1k etter den oppgraderingen, spytter som fan fra 4k rpm og oppover nå. skal visstnok gi 218-222hk med dette kitet og 240hk om jeg får fatt i M3 kammer fra en amerikansk S50, de europeiske M3 kammene kan ikke brukes på 328, men am spec M3 kammene passer perfect.

Ha også fått en liten tøddel ettertenning når jeg bremser på girene som er akkurat passe, gir en liten ekstra opplevelse lydmessig. og de sinnsyke pustelydene fra racing luftfilteret, katjyyyy :)

Hvor mye koster nytt innsug fra england a? Og evt slik throttlebody som jeg da ikke vet hva er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mne vist du optimaliserer det du har så er det vel mulig og hente ut over 400 da og? eller er eg helt på bærtur? intercooler karbon innsug datainnsprut evt smidde stempler og div

eg veit ikkje ka som er på bilen da men det går vel altid an og bygge videre?

Motoren er i dag original. Bare større dyser, king dragon filter. Og M3 eksos. Datasprut regner jeg med er dyrt. Men innsug koster jo ikke all verden. Smidde stempler er også en mulighet på sikt. Og pianotråd såklart.

Regner med jeg kan hente ut en god del fra den motoren ja. Den har ikke gått mer enn mellom 80-90000 så er mye motor igjen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maze, throttlebody er gasspjeldet.. Men hvis du er flink å fikse ting, hvis du er en sånn type som kan fikse hva som helst med litt hyssing og bruntape kan du komme billigere ut av det.

Jeg avtalte med han fyren at han skrev at jeg bare hadde betalt 150 pund for alt, slik at jeg bare måtte ut med 495 i fortolling og MVA.

her er info

Hi.

Yes, I can ship to Norway for £60. I will also need £100 (£50 if you

don't have

ASC) deposit on the old throttle body, I will refund it when the body comes

back, or you can keep it if you want, and I will keep the deposit.

It won't need a re map, but it will help to give the car a bit more power. I

also suggest fitting the American spec S50 M3 cams.

Here are the details of the manifold conversion:

The manifold conversion is designed to remove the restrictions that BMW

deliberately built into the M52 2.8 engine. They did this to restrict

the power

to 193 bhp (the same bhp as the old 2.5 unit). The reason for the

restriction is

the German insurance market, which penalises cars which have more than

194 bhp.

However, the 2.8 has a much better torque figure than the 2.5 unit. It

will fit

all E36 328s and all E39 528s up until 1998 model. It will also fit he

323 /523

models with similar gains in bhp.

The kit takes about 4 or 5 hours to fit. The only downside after

installation is

the fuel rail cover cut outs don't quite match the manifold, though it

is barely

noticeable. Also a small piece of one of the fuel rail bracket needs trimming

off. Everything is reversible, should you ever wish to resort back to the

original.

Power gains with a free flow filter are in the region of 20 bhp, typically

giving around 218bhp. Tests have shown that this manifold will flow 275 cfm of

air as opposed to the standard 185cfm! Schrick make a free flow

manifold, which

costs £900 without the body! The Schrick unit flows 250cfm.

The manifold itself is an extensively re worked 2nd hand M50 manifold,

complete

with the seals that came with it. Though you might prefer to buy new ones. It

has a new chamber, screwed and bonded into the underside, which houses the

idle valve, air sensor, and oil recirculation valve in exactly the same

position as the original M52 manifold. There are also two new special

fittings,

which accept the standard M52 stabiliser brackets and idle valve cage. Also in

the kit is a big bore throttle body and if required, a big bore traction

control body. These are sold on an exchange basis, where you return your old

body or bodies once the kit is fitted. I will also need the plastic chamber

from your old manifold that houses the idle valve etc. The manifold comes with

a slightly reworked one already fitted.

This conversion has to be easily the best power per pound that you can buy for

the M52 2.8 engine. The engine revs all the way to the redline without any

hesitation at all. Whereas the standard engine struggles past 5,000 revs.

The cost is £325 without traction control or £375 with traction control. + £20

postage. Or £425/£475 fitted. (In Essex) Please add £15 for E39 5 series

models.

I can supply the throttle body on its own which can be fitted prior to

the full

manifold conversion. This will cost £120 for non traction or £170 with

traction

control. These are exchange prices, so I will need your old ones back after

fitting. The manifold can be added later. I can supply a brand new manifold

instead of a second hand one at £175 Extra.

You can phone me on 01245 442851 or 07968 391056.

email alpina527@aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=44668

Her ser du forskjelleng i åpningen (scroll litt ned), men det dette bildet ikke viser er at for det første er 328 manifold kanalene enkle, mens 325 kanalene er doble og midt på er 328 kanalene snevret inn og er skikkelig tynne der.

Det er ganske stor forskjell ja.. Skal prøve å få skaffet meg en slik en manifold og bytte den samtidig. Men, lønner det seg å kjøpe denne i england da egentlig? Får jo de ganske billig brukt i norge også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er modifisert slik at alt passer kan du sikkert få tak i den billigere i Norge, men hvis du sjekker på GS ser du at en ny helt original er 5000 + moms og det er uten throttlebodyen + at du må jobbe endel med en original manifold for å få den montert, en org får du ikke på.

Jeg betalte 475 pund + 60 i porto (siden jeg ikke ville sende tilbake min throttle body og antispin body), 375 hvis du sender dine tilbake, er ingen grunn til å bytte tilbake til org TB/asc body uansett, så send de tilbake og få 1200 bols tilbake hvis du finner ut du skal bestille.

535pund + 495 nok i fortolling (495 hvis du gjør en slik avtale som jeg gjorde) = 6900, men som sagt blir det 5700 hvis du sender tilbake din throttlebody og asc body.

Forøvrig kan jeg si at fyren var 100% imøtekommende og ærlig, jeg hadde iallefall ikke noe tull med han, selv om posten og tollen var treg, tok 1 dag fra England til oslo ( og 3 og en halv uke fra oslo og frem hit. du får pakkesporingsnummer med en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som vurderer mye rart om dagen. For meg høres det ut som du bare bør droppe hele greia, virker som om du sitter inne med ca 0 kunnskap om akkuratt motorbytte og motoren generelt.

Men stå på!

For en latterlig kommentar, la oss si (bare for diskusjonens skyld) at han ikke vet noe som helst om motorbytte og mekking, han kan velge delene evt kjøpe motor og betale andre til å montere, han vil ha like stor glede av en mer snerten bil om han har satt på delene selv eller om andre har gjort det for han, vel nesten like like stor glede iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som vurderer mye rart om dagen. For meg høres det ut som du bare bør droppe hele greia, virker som om du sitter inne med ca 0 kunnskap om akkuratt motorbytte og motoren generelt.

Men stå på!

Har null peil på motor nei. Men får høre forskjellige ideer fra andre.. Men takk for kommentaren.. Var jo veldig nødvendig..

Og som WilliamsF1 sier.. Så klart skal jeg ikke gjøre dette selv. For jo såklart noen av mekke-kompisene min til å gjøre det. Jeg kun kjører, vil ha mer, betaler.. Enkelt og greit. Alle vil jo ha mer power.

Og en ting til, man lærer ikke en dritt om man ikke spør.

Takker for alle svar WilliamsF1, da får jeg se hva det blir til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kun kjører, vil ha mer, betaler.. Enkelt og greit. Alle vil jo ha mer power.

Endelig en åndsfrende :lol:

Og det er mange av oss.. Er nok mange skap-"kan ikke noe om motor" folk, men er ikke så mange som står frem. Hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mAZE

Jeg kan ubetinget annbefale dette kittet..

Jeg syntes det var verdt hver en krone 6900 + 2000 for en brukt luftmengdemåler som en kompis ødela mens vi byttet...

Altså jeg kom opp i 8900 kroner for upgraden og syntes det var værdt hver en krone. du kan få det for 5700 :) hvis du sender tilbake TBen og asc bodyen og ikke ødelegger luftmengdemåleren når dere skal fjerne et gitter i luftmengde måler huset.

Ellers gjorde vi noen andre tabber som å legge noen kabler på feil side av manifold kanalene slik at den ikke rakk frem til pluggkontakten og måtte av med manifolden igjen. Men alt i alt tok det 5 timer for oss amatører å bytte rubb og stubb.

Som jeg tidligere nevte kan jeg ingenting, eller iallefall svært lite om mekking, kompissen min kan litt mer, men ikke mye mer.

Ja en ting til, du må ha nytt toppdeksel over manifolden da 328 dekslene bare er utringet til enkle kanaler og M50 manifolden har doble, så du vil ikke få det originale m52 dekslet skikkelig ned, men det koster 250 for et nytt M50 hos GS så det er ikke verdens undergang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...