Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imponerende Henrik.

Hadde egentlig lyst på annen motor i min E30, men holder meg til den originale. Skal få meg en prosjekt sak neste år.

Viss du skal bygge Stort plenum midt i v'en hadde det vært rått med E39 M5 lignende sak. Er det en 5liter 12'er eller CSi motor?

Det som er fint med 12'erene til BMW er jo at de er ganske simple, 1 kam per sylinder rekke osv. Eller er dette feil?

• Svar 300
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har dette med bil som en helt EKSTREM lidenskap og, jeg er nesten flau for å si det, men bil er nesten det eneste jeg har som aktivitet utenom jobb. Jeg tenker bil stort sett hele tiden, hodet er fylt opp av alle mulige nyttig OG unyttige opplysninger om biler. Jeg får nesten ikke sove om nettene ettersom jeg ligger å tenker sporvalg, hjuloppsett, hjulvinkler, sjaltetidspunkt osv osv osv. Etter en lang dag på jobben er det som balsam for sjelen å låse opp verkstedet, gå inn i en lett oljetrukket atmosfære og glemme verden rundt meg. Jeg er en person som er VELDIG utåmodig og klarer nesten aldri å sitte stille (det er helt utenkelig for meg å tilbringe mer enn 20min på en kafèstol bla.), men om jeg befinner meg på verkstedet eller sitter bak rattet på en bil er jeg verdens mest avslappede person.

hehe!

det er akkurat sånn jeg har det også! alle mine venner (som bare bruker bilen fra A til B) er helt oppgitt over min hobby. bruker nesten all tid og penger på det.

lykke til med prosjektet ditt! helt rå bil! :D

Skrevet
Imponerende Henrik.

Hadde egentlig lyst på annen motor i min E30, men holder meg til den originale. Skal få meg en prosjekt sak neste år.

Viss du skal bygge Stort plenum midt i v'en hadde det vært rått med E39 M5 lignende sak. Er det en 5liter 12'er eller CSi motor?

Det som er fint med 12'erene til BMW er jo at de er ganske simple, 1 kam per sylinder rekke osv. Eller er dette feil?

Hold deg til S14 i M3en!!! :D Om du skal bygge om/modifisere synes jeg at du bør begynne på et vanlig E30 karrosseri - M3ene (og spesielt din som er i så god stand) bør holdes relativt org. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å skamombygge en M3. Det er jo ingen problem å få en vanlig E30 om til M3 spec. om man bruker tid og sjel. Og de har det jo blitt laget en del av...

Jeg har mange idèer ang. plenum, det hadde feks. vært utrolig kult å bygd to plenum (rett ved siden av hverandre) i plexiglass og dernest hatt giljotininnsug istedenfor individuelle spjeld - Tenk DEN LYDEN da!!! Med denne konstellasjonen hadde det vært mulig å SE med det blotte øye hva som foregår inne i toppen. Ventiler som går opp og ned, bensin som blir sprøytet inn osv. Men, men, det er mange måter å løse dette på. Aller først og fremst skal motor og kasse skikkelig på plass og det meste av de andre tingene (oljefilterholder, hydraulikkoljebeholder, trykkslanger, bremsekraftforsterker osv) på plass slik at jeg ser hvor stor plass jeg har å jobbe med. Det blir nok mest sannsynlig bygd greinrør på motoren også...

Og joda, disse motorene er nokså "low-tech" rent mekanisk. Èn kam per bank osv. Tør ikke tenke på plassproblemene jeg hadde hatt om det var flerventils-teknikk her... :roll:

Skrevet

Joda, M3en skal ikke ha noe motorbytte. Men Carbon race innsug kommer med Alpha N hjerne. Men først må jeg bytte vannpumpa, som for øvrig ikke var noe "billig" del.

Har vurdert enten E30 eller E12 med 745turbo maskin.

Eller en 2002 med M10 motor med dobble webere og M3 E30 innmat.

Syns forøvrig at du Henrik har norges råeste E30 (non-m3)....

Fargevalg, opptikk osv.

Skrevet
Joda, M3en skal ikke ha noe motorbytte. Men Carbon race innsug kommer med Alpha N hjerne. Men først må jeg bytte vannpumpa, som for øvrig ikke var noe "billig" del.

Har vurdert enten E30 eller E12 med 745turbo maskin.

Eller en 2002 med M10 motor med dobble webere og M3 E30 innmat.

Syns forøvrig at du Henrik har norges råeste E30 (non-m3)....

Fargevalg, opptikk osv.

Hva kostet vannpumpa? Ser at pumpa til en "vanlig S14 koster rett i overkant av tusenlappen i Tyskland... Dyre S14 deler er forøvrig ikke noe nytt :(

Skrevet

Issadå! Hos meg er takhøyden stor i forhold til avsporinger. Det er jo et DISKUSJONSforum :D

Det fine med BMW er at de har laget så mange flotte motorer at vi som er glad i modding egentlig har det største problemet - vi må velge...

M102 er jo en meeeeget bra motor, men den begynner nok å bli litt gammeldags (tenker på turboteknologien), men den kan jo bli veldig heftig lell.

Jeg tror at dagens X30i motor er kjempeaktuelt i E30er og E28er fremover. Det er en fantastisk motor.

Den 02-idèen er allerede i gang her i Ålesund :D Mener på at det er en som bygger en slik en rundt blokk/topp på en S14 - med gassere :D

Skrevet

Ja, den nye lettvekts 3literen kommer nok til å bli hyppig brukt i fremtiden, spesielt viss den kommer i turbo format.

Skrevet
Ja, den nye lettvekts 3literen kommer nok til å bli hyppig brukt i fremtiden, spesielt viss den kommer i turbo format.

Er ikke litt av morroa å bygge turbo selv da?

Jeg tror at dagens X30i motor er kjempeaktuelt i E30er og E28er fremover. Det er en fantastisk motor.

Jeg har vært "aktiv" på dette motorombyggingsområdet (DET var et langt ord, hehe.. ) med E21, E28, E30 og E34 i mange år etterhvert nå - og det er en ting som forundrer meg: Av sååå mange ombygginger av større og mindre motorbygg, så har jeg kun hatt EN eneste forespørsel om å motortrimme E36... Ser heller ikke den store tendensen til trimming/større motorer i E36 rundt om, slik som det har vært i de andre nevnte modellene her....

Det er liksom helst E30en som er den o store ombyggingsbilen føler jeg...

Andre som har samme oppfatning som meg her??

Skrevet

Det er klart det er litt av sjarmen, men det jeg mente var at da er jo manifoil og lignende å få tak i fra forhandler (selv om dette ikke kom frem i teksten). Dette vil nok bli til at flere velger denne motor til turbo bygging ann andre. Ta de eldre 745i motorene f.eks.

Skrevet
hehe!

det er akkurat sånn jeg har det også! alle mine venner (som bare bruker bilen fra A til B) er helt oppgitt over min hobby. bruker nesten all tid og penger på det.

lykke til med prosjektet ditt! helt rå bil! :D

Dyr hoppy vi har dessverre.. Men gud hvor gøy. :) Får bilen fra toning i morra. :) OG mye av tiden om sommeren går med til bilen. Om vinteren har jeg dessverre ikke noe sted å drive så da står den bare lagret. Så da er det tid til å drive med andre ting.

Skrevet
Endelig en litt spennende teknisk tråd her!

Vil plexiglasset i plenumet tåle varmen fra motoren?

Kan du fortelle litt mere giljotin gasspjeld? Linker osv.

Tja... Dette er et ganske spennende område :D

Jeg vet ikke ennå om plexiglasset vil tåle varmen, det vil nok tåle det, men kanskje det blir nokså blast etterhvert - og da er jo litt av vitsen borte (det vil nok uansett bli ganske skittent relativt fort). Men, det er jo mulig å gjøre visse ting for å ta vekk det meste av "presset" på det. Dessuten er det jo KALD luft som kommer inn der, så SÅ varmt blir det ikke...

Ang. giljotinspjeld så klarer jeg ikke å finne en eneste link på nettet, verken med bilder eller tekst (si ifra om dere finner noe).

Systemet er i prinsippet nokså enkelt. Enkleste måten å forklare dette på er at dere tar 3 papirark og klipper det til et rektangel (på størrelse med en linjal feks.). Deretter klipper eller tegner runde hull bortover (hullene representerer innsugskanalene - og antall hull korresponderer med antall sylindre).

Legg arkene oppå hverandre slik at det første og det siste er i samme posisjon (hullene ligger parallelt). Det midterste arket er nøkkelpunktet - dette skal kunne beveges. Se for deg at det første arket representerer rør ut fra toppen, det siste arket er rørene inn til plenumet mens det midterste er selve spjeldet (bare en plate med hull i). Når man har halv gass vil det feks være halv åpning (nesten som en solformørkelse). Full gass er full åpning osv.

Skjønner dere? Litt vanskelig å forklare uten bilder kanskje...

Fordelene med dette er blant annet at man kan kutte ut den kompliserte konstruksjonen som separate spjeld er (som krever mange stag osv osv). En annen ting er at man kan ha FULL åpning uten noe spjeld som ligger i midten å "forstyrrer". Det er også mindre å holde styr på med tanke på kalibrering av ting og tang...

Så! Hvorfor bruker ikke BMW dette på sine S-motorer?

Vel, når det til og med ikke er lov i mange motorsport motorer (homologeringskrav) så sier det seg selv at dette neppe er lov på vanlig vei. Vet at dette systemet ble brukt på noen av de 850ene som Volvo kjørte STCC(?) med. Stasjonsvognene... :D

Skrevet

Merkelig nok så forsto jeg nøyaktig va du mener. Det blir som et som trekker seg til siden istedenfor o vippe opp i posisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...