Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En "kompis" (uvenn) av meg Går alltid og snakker om hvor dårlig BMW er, og at de er traktorer pga bakhjulstrekk, seff kommer han med et slikt element fordi han kjører jo gamle toyota camry og honda accord...Så man skjønner jo hvorfor han kommer med slike påstander :roll: Uansett her om dagen klagde han på BMW og alt jeg sa var: BMW (E36) ruster ikke, i motsetning til honda/toyota pga galvanisert karroseri...noe han mente ikke stemte! Over til poenget: de har det ikke sant? Karosseri platene ble visst dynket ned i galvanisering? 8)

mvh

Patrick

Skrevet

Er ca 100 måter å galvanisere på. Audi og Porsche har brukt en veldig god metode lenge. Porsche fra 70-tallet og Audi fra ca 1986. Hvor gode BMW er på dette vet jeg ikke. Er mange E36 som begynner å få bra synlige rustskader. Men det virker på meg som at på E36 er det sjelden alvorlige rustsakader, bare sånn overflate rust som ikke har så mye å si. Dette har med mange andre ting å gjøre enn galvanisering. Har med hvordan kanaler o.l. er utformet, platetykkelser, fester til understell osv.

Alle bilmerker galvaniserer litt her og der eller hele bilen. Det som er avgjørende er hvor godt arbeidet er gjort og hvilke metode de har brukt.

En metode er å dynke den i zink, noe som ikke holder så veldig lenge men er mest utbredt. Annen metode er gjennom elektrolyte.

Tror nok Honda og Toyota galvaniserer like mye som BMW gitt. Var på 80-tallet de merkene var rustbomber.

Skrevet

Tror egentlig bare det er Audi og Porsche som har helgalvaniserte karosseri.

BMW galvaniserer en del, men jeg _tror_ ikke karosseriplatene på E36 ble galvanisert. Kanaler og alt slikt derimot..

Uansett er BMW rimelig bra mot rust. Ihvertfall E34 og oppover. Selv min gamle 520i er jo 99.9% rustfri, på tross av at den "snart" er veteran... ;)

Skrevet
En "kompis" (uvenn) av meg Går alltid og snakker om hvor dårlig BMW er, og at de er traktorer pga bakhjulstrekk, seff kommer han med et slikt element fordi han kjører jo gamle toyota camry og honda accord...Så man skjønner jo hvorfor han kommer med slike påstander :roll: Uansett her om dagen klagde han på BMW og alt jeg sa var: BMW (E36) ruster ikke, i motsetning til honda/toyota pga galvanisert karroseri...noe han mente ikke stemte! Over til poenget: de har det ikke sant? Karosseri platene ble visst dynket ned i galvanisering? 8)

mvh

Patrick

Vel, bmw er ikke galvanisert og e36 ruster som bare den .

Bakluke,hjulbuer, flensen inn i døra (kritisk, dør må byttes/sveise) og kanaler. Vil si at en e36 er like godt /dårlig beskyttet mot rust som en Toyota carina E

Skrevet

sikkert mye forskjellige erfaringer,men min har blitt kjørt i salt og drit i årevis uten så mye som en rustflekk.fri for tectyl er den og.hjelper på å vaske og polere bilen innimellom og spyle den under med jevne mellomrom i de verste saltebyene.

gir man faen og bare kjører så er det jo ingenting som holder :roll: audiene også ruster som faen hvis de først får muligheten ved skade/oppstriping ol.

Skrevet

Alle biler ruster om de får skader... Min er derrimot også 99.9% rustfri, bortsett fra den rusten som kommer etter ELENDIG lakkarbeid som vist tidligere på bilder. HA hørt lite om e36 som ruster "uten grunn" Dette kommer helt ann på hvordan du behandler bilen...

Skrevet

Her kommer det en del meninger ja! :D Vel som sagt så kommer det an på hvordan man behandler bilen, min er en 94 mod. og fins ikke rust på den, og kommer ikke til å bli noe så lenge jeg har den! Er nøye med å spyle/vaske godt i hjulbuene/understell (minimum en gang i uka!) der det på de fleste biler danner seg rust hvis man ikke tar vare på bilen, avfettning burde man vel også bruke. Ja har sett mange E36 som ruster men det er som nevnt overflaterust, toyota/honda som er like gamle som de første utgavene av E36 er mer utsatt for rust, men det er bare min erfaring.

Patrick B

Skrevet

Bmw begynte med del-galvanisering av bilene sine fra -88. Tyske og svenske biler er vel kjent for å være/vært best mot rust. De har ihvertfall jevnt over vært bedre enn japanerne.

Skrevet
Bmw begynte med del-galvanisering av bilene sine fra -88. Tyske og svenske biler er vel kjent for å være/vært best mot rust. De har ihvertfall jevnt over vært bedre enn japanerne.

Jepp, jappsene har kommet seg de siste årene,men det blir litt feil da en tøffing som kommer med en sliten toyota camry fra 1985 og sier at BMW ruster, det blir bare for galt. Man skal jo ikke bry seg sånn sett fordi de som ikke har eller har kjørt en BMW vet ikke hva de snakker om. BMW er i en klasse for seg selv.

Patrick B

Skrevet
Bmw begynte med del-galvanisering av bilene sine fra -88. Tyske og svenske biler er vel kjent for å være/vært best mot rust. De har ihvertfall jevnt over vært bedre enn japanerne.

Var dette jeg hørte også en gang. I hvertfall er E36 galvanisert. Platene også.

Men som sagt. Galvanisering og gavlanisering er minst 10 forskjellige ting.

Skrevet

Peugeot har en god del plastdeler i karosseriet på nyere modeller. I grunnen ganske genialt. Billig å bytte ut, og om de blir klemt inn trenger det ikke bli merke engang.. Popper bare ut igjen. Gjelder f.eks. fremskjermene på 307.

Skrevet
Peugeot har en god del plastdeler i karosseriet på nyere modeller. I grunnen ganske genialt. Billig å bytte ut, og om de blir klemt inn trenger det ikke bli merke engang.. Popper bare ut igjen. Gjelder f.eks. fremskjermene på 307.

Men kanskje ikke det mest lekre å se på? ;)

Skrevet
Men kanskje ikke det mest lekre å se på? ;)

Skjermene eller bilene?

De færreste kan se eller legger merke til at skjermene er i plast uten å fikle med de...

Skrevet
Peugeot har en god del plastdeler i karosseriet på nyere modeller. I grunnen ganske genialt. Billig å bytte ut, og om de blir klemt inn trenger det ikke bli merke engang.. Popper bare ut igjen. Gjelder f.eks. fremskjermene på 307.

plastskjermer er jo genialt! har det på to renault`er på jobben. klemmer du inn skjermen, så popper de bare ut igjen uten att lakk sprekker og att det blir bulker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...