Gå til innhold

Fartsgrensene i norge


jcvold
 Share

Anbefalte innlegg

Hva mener folket om fartsgrensene her hjemme på bjerget? er de for lave eller for høye? i lederen til det siste "fahrfreude" (bmw klubbens eget magasin) skrv redaktøren noe bra om akkurat det der.har hadde kjørt på fine veier i sverige der grensa var 110 km/t,og tenkte at på tilsvarende veier i norge bare hadde hatt 80 km/t.poenget er at 80 km/t er en veldig "søvndyssende" fart,du er lite konsentrert,men kjører du i 100 +,

så er du med en gang mer konsentrert,og da har jeg en teori om at da vil ulykkestallene gå ned.hva mener dere om fartsgrensene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte selv et stykke innover landet der for noen uker siden, og det var bare helt fantastisk. For all del, det er mye smale veier der også, men de fikser dumper i veien (veiene ser ut som et lappeteppe av svart, grå, lys, rød asfalt, men funker!), og veien av litt størrelse har 90+ fartsgrenser, selv om det er mye svinger. Det er også gjerne gjerder inn mot skogen langs disse veiene, slik at man slipper å få en elg i fanget. Men med slike fartsgrenser må man virkelig være våken og oppmerksom, for det går unna. Det er rett og slett moro med 90 på svingete øde veier midt inni svarteste skogen. :) Det er det sjelden jeg kan si på norske veier med norske fartsgrenser..

Men.. jeg tror ikke Norge er klar for svenske fartsgrenser. Det er så mange som ikke tør å holde slike hastigheter, så det hadde blitt et helvete av farlige forbikjøringer hvor forbikjørerer faktisk hadde hatt loven i hånden for å påpeke at han faktisk ikke kjørte for fort. Det måtte kommet over tid, slik at folk hadde blitt vant til å kjøre litt fortere. Kjører man standardbil på de veiene jeg snakker om, så krenger det nok riiimelig bra i 90 i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,det har jo litt med alderen på den norske bilparken å gjøre også.en gammal toyota corolla hadde ikke funka i 110 km/t +,men svenskene har bedre biler og bedre veier.her på vestlandet er ikke veiene så mye å skryte av.vi bor jo i ei steinrøys,så er ikke så lett/billig å lage vei her,men på østlandet er det bra.og i danmark er det helt konge.der legger de jo asfalten direkte nedpå jordet når de bygger vei,det er jeg sikker på :) dermed er det billigere å bygge der,uten å måtte sprenge en eneste dynamitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som nettop var i Tyskland/Danmark... for så å komme hjem til 60 km/t på vanlig vei.. :shock:

MEN så har danskene mye bedre veier... der det faktisk er mulig å ha 90km/t på vanlig landevei...

Motorveien her hjemme derimot burde hatt 120 synes jeg... den her i Stavanger er jo faktisk godkjent for 120km/t...så hvorfor ikke??

Jeg tror at viss vi hadde fått det, så hadde det blitt mindre ulykker, for da får råkjørerne frest ifra seg LITT om ikke annet, for det er stor forskjell på 120 og å sinke i 90...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som nettop var i Tyskland/Danmark... for så å komme hjem til 60 km/t på vanlig vei.. :shock:

MEN så har danskene mye bedre veier... der det faktisk er mulig å ha 90km/t på vanlig landevei...

Motorveien her hjemme derimot burde hatt 120 synes jeg... den her i Stavanger er jo faktisk godkjent for 120km/t...så hvorfor ikke??

Jeg tror at viss vi hadde fått det, så hadde det blitt mindre ulykker, for da får råkjørerne frest ifra seg LITT om ikke annet, for det er stor forskjell på 120 og å sinke i 90...

Veiene i Danmark er faktisk veldig fine og myndighetene vurderer da også nok engang å sette opp den generelle hastigheten. Den generelle "landeveishastigheten" skal f.eks økes fra 80 Km/t til 90 Km/t. Det skal bli flere strekninger med 130 Km/t på motorveiene og det skal bli flere strekninger på motorveiene med forbikjøring forbudt for busser/lastebiler...de får med andre ord holde seg til ytterste høyre spor... :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene i Norge er elendige, selv nye 4felts veier er skikkelig dårlige, de er så ujevne at det halve kunne ha vært nok. Svære dumper og søkk. Du finner ikke ujevne motorveier i Sverige/Danmark/Tyskland eller på kontinentet. Jeg forstår ikke hva de veibyggerne i Norge gjør, ikke bare tar det fryktelig lang tid før en vei blir åpnet men så er dem så utrolig dårlige. Se på den nye E6 gjennom Østfold, prøv å kom i 110-120km/t på regnvått føre retning Oslo med en vanlig bil. Prøv å se om du klarer den svingen rett før avkjøringen til Moss/Rygge i den hastigheten. Tror du sliter temmelig bra da, og tenk om du ligger i marsj hastighet på 130-140, da drar rett ut med ett kjempe hopp før du aner det. Så Norske veier er ikke klare for noe høyere hastighet en 100km/t, jeg kan vanskelig se at det går bra når bestemor er på tur der i 110km/t og at hu får kraftig krengning pluss at du nærmest hopper ut av svingen, pluss vått føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensene er ALTFOR lave, veiene er ALTFOR!!! dårlige!(i forhold til mange andre land, som alt med bil er MYE billigere, og veiene er MYE bedre f.eks sverige). Hadde man brukt alle de milliardene som de raner oss billister for, så hadde vi uten tvil hatt de beste veiene i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorveien her hjemme derimot burde hatt 120 synes jeg... den her i Stavanger er jo faktisk godkjent for 120km/t...så hvorfor ikke??
Her i Stavanger er det visst for tett mellom sideveiene som kommer inn på motorveien til at fartsgrensen kan økes. Synd!

Jeg er også enig i at fartsgrensen mange steder i Norge er alt for lav. Det er som Aguilera sier dritkjipt å komme hjem fra en tur i utlandet til våre 60-soner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk, tro det eller ei, dyrere å bygge veier i danmark enn norge.

Grunnen til det er at Danmark må importere all pukken som blir brukt som fundament til veiene.

Danmark er jo bare en stor sandstrand :D

Neida...her i Danmark er det faktisk ganske mye granitt også. :lol: All gatesten som brukes i byene brytes ut på Bornholm og i undergrunnen er det faktisk store geologiske lag med stener som knuses lokalt til pukk ved veibygging. Det er forøvrig også litt begrenset hvor mye pukk man bruker til veibygging her nede iom. fraværet av telefrost. Ellers er jo Grønland og Færøyene også danske områder og der er det ikke så rent lite sten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiene i Norge er elendige, selv nye 4felts veier er skikkelig dårlige, de er så ujevne at det halve kunne ha vært nok. Svære dumper og søkk. Du finner ikke ujevne motorveier i Sverige/Danmark/Tyskland eller på kontinentet. Jeg forstår ikke hva de veibyggerne i Norge gjør, ikke bare tar det fryktelig lang tid før en vei blir åpnet men så er dem så utrolig dårlige. Se på den nye E6 gjennom Østfold, prøv å kom i 110-120km/t på regnvått føre retning Oslo med en vanlig bil. Prøv å se om du klarer den svingen rett før avkjøringen til Moss/Rygge i den hastigheten. Tror du sliter temmelig bra da, og tenk om du ligger i marsj hastighet på 130-140, da drar rett ut med ett kjempe hopp før du aner det. Så Norske veier er ikke klare for noe høyere hastighet en 100km/t, jeg kan vanskelig se at det går bra når bestemor er på tur der i 110km/t og at hu får kraftig krengning pluss at du nærmest hopper ut av svingen, pluss vått føre.

Hmm. Jeg tar ikke helt igjen hvilken sving du tenker på, men synes da de veiene der er rimelig bra. Samme med E18 oppover Vestfold, fra Kopstad til Drammen, og selvfølgelig også videre inn til Oslo. Helt fra Kopstad (litt utenfor Horten) til Drammen tror jeg ikke det er eneste sving som byr på problemer før du er oppe i 180. Konsentrasjon, ja, men ikke mer enn hva som kreves for å holde lovlig 90 på visse av skogsveiene i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av og til mistenker jeg veivesenet for å motarbeide oss bilister! for eksempel eikefet tunnellen mellom masfjorden og bergen er flere kilometer lang tunnel,men er bygget som en stor slakk sving,sån at når du kommer nordfra er det umulig å kjøre forbi, pga du får ikke oversikt fremmover! jævlig irriterende! samme andre veien,der kan du til nøden kjøre forbi,men er litt risky! skulle tro at en tunnel kunne bygges snorene bein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...