Gå til innhold

240 Kmt!


Kenneth BMW
 Share

Anbefalte innlegg

Når vi snakker om misvisning på speedometeret så har jeg opplevd at det kan vise feil begge veier, sikkert avhengig av felg og dekk. En gang på Autobahn sjekket jeg en del mot GPSen. Da viste speedometer og GPS helt likt i 140, speedometeret viste litt for mye i lavere fart, og litt for lite når det gikk fortere...når speedometeret viste 220, viste GPS'en 227!

Og dette var med en E36 318iS :P

Men da buttet også motoren mot turtallsperra omtrent i femte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei,ikke utrolig at han kjører så fort, vet ikke en gang hvr mange hk han har, men viser nåla 300 viser vel all erfaring jeg har hatt de 25 årene jeg har kjørt bil at speedoen viser alltid for mye. Et analog inst er aldri helt korrekt.

Jeg har testet min bil mot slike fartsmålere med tavler som veivesenet setter opp, der man kan lese av hastigheten sin.

Kjenner noen som bor like ved en slik og hver gang jeg passerer legger jeg meg i 60 km/t for å sjekke speedometeret (høyeste fart som vises). Og gjett hver eneste gang jeg har klart å få nåla på akkurat 60 så står det også 60 på tavla.

Ut i fra det regner jeg med at speedometeret også viser 100% korrekt i andre hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feilmarginen vil variere. Det er heller ikke slik at om speedometeret er 5 km feil i 100 er det 10 km i 200.

Computeren din vil virke slik da den er digital. GJØR SLIK: Kjør i f.eks 60 km/t, resett gjennomsnittsmåleren på computer og se på differansen. Kjør så i forskjellige hastigheter og gjør det samme. Da vil du se hvordan det ligger an med feilmargin. Forøvrig er målingen til computeren SVÆRT nøyaktig. De viser 100% riktig etter lystavler på begge mine BMW'er, men speedoen er ikke helt riktig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feilmarginen vil variere. Det er heller ikke slik at om speedometeret er 5 km feil i 100 er det 10 km i 200.

Computeren din vil virke slik da den er digital. GJØR SLIK: Kjør i f.eks 60 km/t, resett gjennomsnittsmåleren på computer og se på differansen. Kjør så i forskjellige hastigheter og gjør det samme. Da vil du se hvordan det ligger an med feilmargin. Forøvrig er målingen til computeren SVÆRT nøyaktig. De viser 100% riktig etter lystavler på begge mine BMW'er, men speedoen er ikke helt riktig. :lol:

Og hvorfor det? Jo, det er nemlig fordi det SKAL være feilmåling på et speedometer på en BMW. Jeg var i lang tid nysgjerrig på hvorfor det er slik du beskriver Kjell. Jeg så at jeg fikk en annen hastighet på borcomputeren når jeg nulstilte den, enn det jeg fikk på speedoen. Jeg sendte mail til BMW i Tyskland, som kunne opplyse meg om at det var med overlegg. Hastigheten på BC skal være HELT korrekt (såfremt alt er riktig med hjuldimensjoner osv.) - dette for at bla. gjennomsnittshastighet skal kunnes måles riktig. Speedometer SKAL være feil iflg BMWs filosofi. Man skal alltid kunne ha en margin å gå på ble jeg opplyst om i mailen. Om denne marginen er til for å hjelpe kundene å unngå store bøter vet jeg ingenting om...:)

Det er litt interessant å se på tester i feks AMS. Der viser de avviket hos de forskjellige bilene som en av postene i databladet. Mercedes og Audi har veldig korrekte speedometer mens BMW alltid ligger 2-6km/t (varierer med hastigheten) under oppgitt hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom nye/gamle dekk utgjør 2,5% feilmåling. Betaler du forsikring for 12000 km, så kjører du i realiteten bare 10000 km før du har kjørt over. Så sett på større dekk folkens, å få valuta for pengene - og riktig speedometer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom nye/gamle dekk utgjør 2,5% feilmåling. Betaler du forsikring for 12000 km, så kjører du i realiteten bare 10000 km før du har kjørt over. Så sett på større dekk folkens, å få valuta for pengene - og riktig speedometer. ;)

Har du en e34 stasjonsvogn ? Kjøpt i østfold området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er nåla i "økonomimålaren" din trotto.? :lol::wink:

Ta og gi på gass på første gir med bilen din, og se hvor din blir av :wink:

På bilen min forsvinner den både på første og andre gir :wink:

Eg har ikkje økonomimålar. :wink:

Nok OT her no.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en e34 stasjonsvogn ? Kjøpt i østfold området ?

Nei.

My bad.. så ikke at du hadde lagt opp bilder av den..

Nydelig bil det der :wink: Testett en e34 stasjonsvogn i alpina utgave, han som hadde den mente på at det var 500 hp i den. Kan jo ikke stemme helt da din har 360 , uansett så gitt det vilt bra ! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående økonomimåler..

Da jeg passerte 200 kom min tilbake igjen fra hjemmestedet.. :?

Da den stod på 210-11-12 og jeg lå på den røde streken i 5. gir så brukte jeg 1.8 på mila.. Dumme nedstrupa 4ern, det var masse vei igjen å kjøre fortere på! :cry:

Da jeg kjørte i 110 nøyaktig på nåla forbi den måleren på brua i 100sona ved Drammen rettning Hamar.. så stod det 109 på den..

Jeg har bittelittegrann større rulleomkrets enn orginalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...