Gå til innhold

Trådløst Router

///M
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Man bør ikke spare så mye med å bruke web-butikk. Husk at det kommer frakt i tillegg som som regel blir på i hvert fall 100 kr.

Butikken har nok en høyere varepris, men varepris + frakt bør bli nokså lik. Derfor vil jeg si at det på "normale" data-butikker ikke vil ha så mye å si om du bestiller fra Komplett, eller kjøper i sjappa på hjørnet.

Men merk at enkelte butikker spiller på kundens uvitenhet og priser sine varer 10-20 % mer enn på webben.

Vær derfor obs., og si at de på Komplett selger samme vare for en mindre pris. Da får du som regel avlsag.

D-link har jeg generelt dårlige erfaringer med, så det anbefales ikke, men for all del. Elkjøp har jo solgt mange tusen D-link, og alle er nok ikke like gale... :)

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men merk at enkelte butikker spiller på kundens uvitenhet og priser sine varer 10-20 % mer enn på webben.

Vær derfor obs., og si at de på Komplett selger samme vare for en mindre pris. Da får du som regel avlsag.

:twisted: hater sånne folk, men har bra erfaring med komplett, men første gang jeg kjøper noe fra web.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett er veldig store og veldig gode. De er seriøse og sender avtalt vare omtrent samme dag som du bestiller. Dvs. 1-2 dagers levering, som er kjempe bra.

I tillegg har de en bra e-business løsning mtp. retur av defekte varer o.l.

Så komplett anbefales.

www.psdata.no er like bra. Disse er ikke fullt så store, men til gjengjeld enklere å få tak i pr. telefon, og servicen her er like bra som på Komplett.

Så helt trygt å handle fra en av disse.

(Det finnes også andre som er bra, men disse to som jeg har nevnt her har jeg lang erfaring med)

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke spare så mye med å bruke web-butikk. Husk at det kommer frakt i tillegg som som regel blir på i hvert fall 100 kr.

Butikken har nok en høyere varepris, men varepris + frakt bør bli nokså lik. Derfor vil jeg si at det på "normale" data-butikker ikke vil ha så mye å si om du bestiller fra Komplett, eller kjøper i sjappa på hjørnet.

D-link har jeg generelt dårlige erfaringer med, så det anbefales ikke, men for all del. Elkjøp har jo solgt mange tusen D-link, og alle er nok ikke like gale... :)

TK

er forskjell på pris, og ikke en liten heller... innkjøprpris på en elektrobutikk ligger 2-4kr under utsalg hos f.eks komplett eller PSdata. og butikken skal iaf ha betalt for utgifter, frakt osv.... ca 20-30% de skal jo også tjene noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 3com lager noen ufattelige møkkaprodukter. Jeg har hatt et trådløst accesspunkt i flere år, som det bare har vært trøbbel med. Det fungerer fint en stund, så bare kutter det ut og nekter reagere før man tar strømmen.

Kjøpte også en bredbåndsrouter m/wlan og håpte den skulle være bedre. Men samme driten, plutselig bare slutter den reagere, og siden den liksom skal holde internetten i live er det rimelig kjedelig. Kuttet den ut og en linuxboks gjør samme jobben nå - uten noen problemer.

Så 3com = blæh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at noen skal snoke i pc'en din må du ha gjort den tilgjengelig, ellers kan de ikke "se" inn i den. Men de kan bruke båndbredden du har fått tildelt, altså surfe på din tilkoblig, og gjøre din oppkkobling tregere.

I oppsettet til ruteren kan du oppgi passord for å logge deg på, som du igjen setter opp likt i tilkoblingsoppsettet på pc'ene som skal tilkobles ruteren. Alternativt kan tråløskortenes MAC-adresse være kontrollpunktet. Jeg har 2 andre usikrede nettverk innen mitt tråløskorts radius jeg kan koble meg til om jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet telefonen min fra Telenor til Telio, så jeg trenger en bredbåndsrouter, jeg tenker på å sette opp et trådløst system her hjemme.

Men hvilken trådløst router skal jeg kjøpe, skal jeg kjøpe noe fra finn.no eller komplett nå, og kan noen fortelle meg hva hva vil det si at du har 54mbs eller 108mbps routere.

Vel av mine datakunnskaper tenker jeg på denne, er denne bra, bra for meg er at jeg vil ikke internett skal slutte å fungere uten noen grunn eller å ha for dårlige signaler og ikke vil jeg miste båndbredde, alltid utnytte den fullt selvom den ikke er så ekstrem bra og rask da.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302411&cks=SER

eller denne

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312398&cks=PRL

Jeg vet bare at D-link og Telio adapteret passer VELDIG dårlig sammen... :x og Telio kundeservice er ikke mye å skryte av.. bare så du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... 3Com har vært uheldige med noen produkter for en tid tilbake, men det kan overhodet ikke sies om de routerne de leverer nå med oppdatert firmware. Helt stabile og enkle å sette opp.

Cisco lager også bra produkter, men de er mye dyrere og mer avanserte...

For å sikre det trådløse nettet, bruker du enten WPA eller WEP kryptering. Sikring med MAC-adresser er ikke noe som er så veldig sikkert... Det kan mange mennesker med litt databakgrunn lett klare å hacke, men spørsmålet er jo hvor mange som gidder å hacke seg inn på pcen din for å stjele de gamle word-dokumentene du har lagret, samt bildene fra siste danmarkstur. = Ganske få, derfor er det som regel kun nyttig å holde andre borte i fra din båndbredde så ikke naboen surfer gratis. Da vil mest sannsynlig en MAC-sikring holde.

Men som sagt så er jo WPA det tryggeste å kjøre.

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt som all trådløskryptering kan brytes på noen timer. Det som er sikrest er å kjøre en gateway på et uroutet nett, og kjøre eget VPN-nett routet mot internett på toppen av det trådløse nettet. Men for folk flest er det unødvendig så det holder. Jeg kjører ikke kryptering/sperring i det hele tatt her hjemme, men så bor vi uti skauen også så.. :)

Gjør man det slik og bor et sted med mye folk, så kan det i det minste være lurt å kjøre lokal firewall på PCen (f.eks. Zonelabs) slik at man unngår virus om noen med slikt på PCen havner inn på nettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nett beskrevet som over vil jeg nå si er overkill for den vanlige bruker.

Jeg kjører også ukryptert nett selv hjemme. Hvis noen skulle kødde, ja ja,. så får jeg formatere og begynne på nytt. Sannsynligheten er liten for akkurat det.

Verre er det med alle virusene og disse trojanske hestene som kommer fra all nedlastinga fra nettet.

De er en mye større trussel for mine datamaskiner enn en sleip nabo, som mest sannsynlig har annet å gjøre enn å sabotere for meg... :)

Jeg mener man bør bygge brannmurene høyere slik at de trojanske hestene ikke hopper over!

:)

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg har feriebilder fra danmark eller hva faen jeg har i pcen min, ville jeg ikke like at naboene hadde snust på pcen min og se hva jeg har for no der, man kan ha masse privat saker i pcen, og jeg bor jo i en blokk med 6.7etasjer og en haug med naboer så det hadde hvert greit med disse vpn kryptering greiene (skjønte ikke helt).

Jeg kommer til dette nærmere når jeg har fått dette i posten og fått dette installert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...