Desloch Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Har en BMW 325i coupé, E36 (1992). Jeg har bestilt slange som går fra vannbeholderen, og videre inn til radiatoren. Rett og slett fordi den lekker. Men, jeg prøvde å sette slangeklemma mer på skrå, slik at sprekka ble klemt igjen. Det som skjedde da, var at slangeklemma løsnet, og slangen hoppet av. Resultatet var at motorrommet ble fylt av sprutende vann. Fylte deretter på vann, og kjørte hjem. Da jeg kom hjem, og bilen hadde stått over natta, var alt vannet igjen borte. Fylte opp tanken (nesten 1 liter), og kjørte til skolen. Når jeg nesten var framme (8 km), så jeg temperaturmåleren til kjølevannet begynne å øke. Den jobbet seg til 60-70% etter 5-6 km, men når jeg nesten var framme, var den rett før rødmerkinga. Jeg satt fra meg bilen, og var på skolen i 6 timer. Da jeg kom ut, fylte jeg igjen på vann, og kjørte hjem. Temperaturen holdt seg da ganske stabil helt hjem, men da jeg kom hjem og stod stille (5 minutter), begynte den å krype oppover mot rødmerkinga. Jeg prøvde å skru opp lokket, og da kom vannet ut (hadde sikkert sprutet rett ut hvis jeg hadde skrudd opp lokket fort). Jeg så ikke noe vann under bilen da, og det var tydeligvis vann i beholderen nå. Jeg så ikke om det var noe vann under bilen på skolen, fordi det regnet. Hvorfor ble alt vannet brukt opp når jeg kjørte til skolen, men ikke når jeg kjørte hjem? Kan termostaten være gåen? Hvor mye koster den, og hvordan bytter man den? Ble bytta termostat for ett år siden, men kanskje den slangen som løsnet har utløset noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Luftet du systemet etter at du fylte på vann første gangen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet August 30, 2005 Forfatter Share Skrevet August 30, 2005 Luftet du systemet etter at du fylte på vann første gangen da? Hmm, nei. Det gjorde jeg ikke. Hvordan gjør man det? Synes jeg så en skrue oppe med vannbeholderen i sted, kanskje den? Ser man hva jeg vet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... p?dokid=71 Bruk denne prosedyren (litt ned på siden) så finner du ut hva du skal. Har noe med den skruen å gjøre ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Sikkert luft i systemet ja. Det er i blant litt drit å få ut alt. Hvis du ikke kjører lengre turer kan du egentlig bare fylle opp ekspansjonstanken, kjøre, la bilen bli kald og fylle på når du skal dra igjen (ikke skru opp ekspansjonstanken når væska er varm, siden det er trykksatt system), så vil den til slutt ha fått opp vannet den trenger, for den har jo luftesystem i lokket på ekspansjonstanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Husk frostvæske i vannet det forhindrer rust i systemet og smører vannpumpa.Sikkert dumt å nevne men er sikkert noen der ute som kjører rundt på rent vann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet August 30, 2005 Forfatter Share Skrevet August 30, 2005 Husk frostvæske i vannet det forhindrer rust i systemet og smører vannpumpa.Sikkert dumt å nevne men er sikkert noen der ute som kjører rundt på rent vann. Jepp! Hadde ikke noe liggende. Men skal jo bytte motor til helga, så da må sikkert alt tappes uansett? Hvor mye konsentrert frostvæske skal egentlig oppi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet August 30, 2005 Share Skrevet August 30, 2005 Husk frostvæske i vannet det forhindrer rust i systemet og smører vannpumpa.Sikkert dumt å nevne men er sikkert noen der ute som kjører rundt på rent vann. frostveske har ikke noen smørende effekt! den motvirker rust,gjør at vannet ikke fryser,desuten får vannet høyere kokepunkt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Med fersk frostvæske koker motoren først ved 134 grader. Frostvæske virker også smørende, den hindrer uttørring av toppakning, og tetning til vannpumpelager.Jeg mente ikke at den smører så du har rett i det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet August 31, 2005 Share Skrevet August 31, 2005 Har du sjekket de derre plastikk festene som den slangen tres innpå? Jeg hadde en slik som var knekkt...da mistet jeg alt vannet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cappel Skrevet September 7, 2005 Share Skrevet September 7, 2005 Kanskje radiatorsement fra Biltema er tingen? Men er vel lurest å finne årsaken først sikkert... http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82897 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Desloch Skrevet September 7, 2005 Forfatter Share Skrevet September 7, 2005 Det var rett og slett luftinga. Virker som bare juling nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå