Gå til innhold

Dreiemoment VS Lett\Tungt Svinghjul


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det virker som om enkelte her tror at et stort svinghjul tilfører motoren effekt.

HenrikE30+, jeg mener den motoren med lite svinghjul vil gå best, fordi den trenger ikke å drasse rundt på ekstra kilo. Det tar krefter å få en svæær gyro opp i fart. på samme måte får man igjen krefter når noe prøver å bremse den, krefter i form av varme om du prøver å bremse med hendene eller krefter i form av bevegelse om du kobler reimdrift til den.

En motor uten svinghjul vil kunne gå den også, i det øyeblikket startmotoren har fått motoren opp i et turtall slik at momentet på tomgang(bevegelsesenergien i stempelmassen/veiv) overvinner kompresjon og mekanisk motstand.

Se på motorene på radiostyrte fly. De starter ikke uten at man har en viss rpm. Ved for lite turtall, snurrer de en halv omdreidning tilbake. Stopper en slik motor, ja så har eier en situasjon. :)

Min Suzuki GSXR750 har svinghjul.

Clutchen er på andre siden av motoren.

http://foto.vg.no/show_image.php?bid=18159944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gunnar m.fl vil fram til her er at svinghjulet fungerer som en slags condensator :?: e :?: eller...... Den hjelper jo på bassen den og også, men vil gå tom om man konstant benytter over tilført energi fra dynamo?

Jeg tror heller de mener at dynamoen fungerer som et svinghjul. :? siden den er mekanisk koblet til motoren vil massen i rotorviklingene utgjøre en slags svinghjulseffekt. IMHO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om enkelte her tror at et stort svinghjul tilfører motoren effekt.

HenrikE30+, jeg mener den motoren med lite svinghjul vil gå best, fordi den trenger ikke å drasse rundt på ekstra kilo. Det tar krefter å få en svæær gyro opp i fart. på samme måte får man igjen krefter når noe prøver å bremse den, krefter i form av varme om du prøver å bremse med hendene eller krefter i form av bevegelse om du kobler reimdrift til den.

En motor uten svinghjul vil kunne gå den også, i det øyeblikket startmotoren har fått motoren opp i et turtall slik at momentet på tomgang(bevegelsesenergien i stempelmassen/veiv) overvinner kompresjon og mekanisk motstand.

Se på motorene på radiostyrte fly. De starter ikke uten at man har en viss rpm. Ved for lite turtall, snurrer de en halv omdreidning tilbake. Stopper en slik motor, ja så har eier en situasjon. :)

Min Suzuki GSXR750 har svinghjul.

Clutchen er på andre siden av motoren.

http://foto.vg.no/show_image.php?bid=18159944

Jeg tror ikke den med lett svinghjul viol gå best i disse hastigheten (på tunge gir). Hvorfor tror jeg det? Har teste "før og "etter" på gamlemotoren min... Det jeg ville oppnå var med turtallsvilje og det fikk jeg... :D

Selvfølgelig vil en motor uten svinhjul gå den også. Det finnes mange eksempler på motorer med minimalt svinghjul - feks nye Porsche Carrera GT. V10 motoren har en veldig liten clutch (noe som fører til mer kompakte mål - spesielt på undersiden av motoren). Dette er en turtallsmaskin. Èn av ulempene er at den er veldig lett å kvele ved igangsetting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gunnar m.fl vil fram til her er at svinghjulet fungerer som en slags condensator :?: e :?: eller...... Den hjelper jo på bassen den og også, men vil gå tom om man konstant benytter over tilført energi fra dynamo?

Jeg tror heller de mener at dynamoen fungerer som et svinghjul. :? siden den er mekanisk koblet til motoren vil massen i rotorviklingene utgjøre en slags svinghjulseffekt. IMHO

Tror du misforsto meg litt. Hvis man "isolert" sett ser på Dynamo og en condensator. Da vil den oppbygde energien i ett svinghjul kunne være elektroverdens svar på condensator. Hvis man da selvfølgelig ser bort fra at svinghjulet straks, i motsetning til condensatoren, mister all sin energi ved stans av tilførsel.

Dynamoen vil ikke levere mere enn det regulatoren sier uansett, men man har for korte perioder tilgang på vesentlig høyere effekt.

Det var bare ett forsøk på å belyse saken på en mere opplysende måte, men vet hverken om dette er riktig og om/eller det bare gjorde tråden enda mere rotete :-#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jo man kan jo sammenligne det med en kondensator. Svinghjulet mister jo heller ikke all sin energi ved stans av tilførsel. Ideelt sett, i et rom uten gravitasjon og luftmotstand vil svinghjulet fortsette i all evighet i samme hastighet som i det den mistet tilførselen. Men en motbakke tømmer energien raskere enn flat mark.

De av dere med barn har vel måtte krype til korset å kjøpt BeyBlade en gang eller 4. Der er jo svinghjul/snurrebass selve meningen med leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for oss dødelige, er dette noe og anbefale hvis man ønsker mer merkbar respons på motoren ?

Har hørt mange meninger rundt dette, men er det ingen her som har prøvd et lettere svinghjul ?

Som kan si om det hjelper bilen i og øke hastigheter fks fra 80-120 i 3 gir

Eller som kan bekrefte at han må gir ned et hakk i en motbakke han før kunne kjørt opp i fks 5 gir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kinetiske energien til et omdreiningslegemene avhenger av massen (E = (1/2)*I*w^2), men dreiemomentet/effekten i motoren vil være den samme hele tiden.. Med mindre masse vil bare den kinetiske energien svinghjulet klarer å lagre bli mindre.. I = kg * m^2.

hva slags matematisk doktor-tittel hadde du, sa du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for oss dødelige, er dette noe og anbefale hvis man ønsker mer merkbar respons på motoren ?

Hmmm. Spørs om du skal bruke bilen jevnlig på bane, om du ikke liker å tape lyskryssrace eller om du bruker den til daglig. Det er nok en grunn til at svinghjulet er det slik det er skal man bruke bilen i normal trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen er i bevegelse vil også bilens vekt gjøre svinghjulets jobb, til tyngre bilen er til mer motstand får motoren når du skal øke farten. Det samme når man slipper gassen, en tung bil bremser mindre på giret.

Man kan vel likevel ikke si at bilen får bedre dreiemoment av å være tung :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest en artikkel i siste Bilsport (side 88 ), hvor de har en artikkel om den nye rallybilen til Suzuki - Swift Super 1600.

Der kan de bla. fortelle at motoren, i forhold til en annen utgave, er tunet for bedre dreiemoment på lave omdreininger. Dette har de oppnådd ved et LETTERE SVINGHJUL, annen veivaksel og andre råder.

Med andre ord, så bekrefter altså Bilsport at et svinghjul VIL ha innvirkning på en motors dreiemoment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det hva Ettertenning mener om saken i hvertfall!

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9 ... 8+trimming

eg har altid hørt og trodd det at motoren mistet en del dreiemoment pga massen i motoren altså vekta på bevegelige deler blir mindre og dette fører til at motoren blir mindre seig i bevegelsene

eksempel du ligger på 2000 rpm og klamper op en bratt bakke så er vekta på massen i motoren med på og dra motoren rundt og dette gjør det lettere for motoren! Vist massen er mindre er det mindre masse som hjelper den rundt og den vil ikkje klare bakken på det giret!

Dette var sikkert en dårlig forklaring men du forstår sikkert teorien min

Eg har hørt dette fra folk som driver med rally kjøring osv med volvoer di har eksprimentert med og dreie av svinghjul, men kommet fram til det at blir det for lett er det helt ubrukelig og når det er optimalt så fungerer motoren bare på høgt turtal og mister nesten alt momentet!

Hadde nok ikke hørt noe mer fra han i denne saken ellers siden det har kommet gode forklaringer og "bevis" at han tar feil.. :P

Av og til gjør du meg meget irritert bimmerlude. Eg har vert heime i barnedåp med datteren min i solund\Sogn og fjordane. Denne helgen eg reiste på onsdag og kom tilbake idag. Eg har aldri vert redd for og ta feil eneste eg vil oppnå er og bli litt klokere!

Til ettertanke, neste gang du uttaler deg tenk deg om 2 ganger! :angry:

Ok Da var det til saken igjenn Hehe :wink:

Eg gir meg og er helt enig med gunnar og andre her! det positive med tungt svinghjul blir da denne lagrede ennergien.

Ok dette betyr da at eg skal lette svingjulet på min bmw når eg får bil igjenn! Takker for interesse. Og ja eg blei klokere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo enkel logikk :?::!::?:

Død masse kan ikke produsere energi, bare avgi tilført energi... Hvis ikke er vi jo godt på vei til en evighetsmaskin :idea:

Som forklart litt annerledes av diverse andre mennesker tidligere i tråden:

Eksempelvis om du ønsker å øke prestandan på din bil på stripa bruker du et stort svinghjul. Fordi her har du muligheten til å ruse opp motoren før start og dermed også "lagre" en del energi i svinghjulet.

Men derimot på bane har man ikke muligheten til å lagre opp energien da det kjøres (og bremses) hele tiden. Da vil man jo ikke bruke masse effekt på å få fart på et stort og tungt svinghjul, og kjører derfor med et lettere svinghjul. Dette vil jo da resultere i bedre respons og mer effekt ned i veien :)

Husk også at svinghjulet må tilpasses det bilen skal brukes til og selfølgelig også til hva slags motor det er snakk om.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...