Gå til innhold

Dreiemoment VS Lett\Tungt Svinghjul


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

bilen mister nm, når jeg trimmet mopeder i min tid dreide jeg av svinghjulet. den ble satans hissig på flate strekker, men gikk dårligere i bakker. kanskje litt merklig å sammenligne me en moped, men prinnsippet er det samme.
Men gikk den dårligere i bakker enn før "modifisering" ? Eller var bare forskjellen på hvor bra den gikk på flat vei og i bakke større? Jeg gjorde lignende med mopeder (for mange kilo siden), med resultatet at de gikk mye bedre på flate, men siden de gikk så fort på flaten opplevdes det enda tregere når en motbakke kom seilende, men de gikk allikevel fortere opp bakken enn i original stand, det var bare det at forskjellen mellom flate og bakke nå var større.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

detter er ikke helt riktig, motorens effekt og dreimoment er det samme uavhengig tyngden på svinghjulet!

Det kan virke som en mister moment med lettet svinghjul fordi motoren har mindre "plass" til å lagre energien, og da vil den også dabbe fortere av i motbakkene...

Men effekten og momentet er fortsatt likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kinetiske energien til et omdreiningslegemene avhenger av massen (E = (1/2)*I*w^2), men dreiemomentet/effekten i motoren vil være den samme hele tiden.. Med mindre masse vil bare den kinetiske energien svinghjulet klarer å lagre bli mindre.. I = kg * m^2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg egentlig selv, svinghjulet er jo bare en"død " ting som sviver rundt, hvordan skal det kunne dra bilen? Det blir jo selv dratt av motoren. Ellers kunne man: sett et 500 kg tungt svinghjul på en gammel Mini 1000 motor, og sett den i en trailer og sett om den kom seg over fjellet :D:D:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant tema egentlig. Blir gøy å se fasiten.

Ett innspill: noen av lekebilene til guttungen er av opptrekktypen. På disse er det montert en skive/vekt som kanskje kan sammenlignes med ett svinghjul :?::?:

Uten dette vil ikke motoren ha kraft nok til å skyve bilen over hele gulvet. Den vil spinne i ett sekund, så stopp. Blir det samme prinsipp med tanke på hvordan overføring av energi vi ønsker. Og blir det riktig å kalle dette Hk vs Nm på hjulene i lekeformat? Effekten i motoren er jo den samme. På tynn is her men...... det er vel ett forum for alle idioter og de tanker de skulle besitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant tema egentlig. Blir gøy å se fasiten.

Ett innspill: noen av lekebilene til guttungen er av opptrekktypen. På disse er det montert en skive/vekt som kanskje kan sammenlignes med ett svinghjul :?::?:

Uten dette vil ikke motoren ha kraft nok til å skyve bilen over hele gulvet. Den vil spinne i ett sekund, så stopp. Blir det samme prinsipp med tanke på hvordan overføring av energi vi ønsker. Og blir det riktig å kalle dette Hk vs Nm på hjulene i lekeformat? Effekten i motoren er jo den samme. På tynn is her men...... det er vel ett forum for alle idioter og de tanker de skulle besitte.

Ingen dum tankegang dette, Diesel Power...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motvekten på lekebilen er der fordi: En trekkoppmotor gir alt med en gang om den ikke får motstand. Loddet vil i tillegg få motoren til å svive en stund etter at trekkoppen har gjort sin jobb. På en vanlig motor blir det ikke slik fordi der er trekkraften konstant,den tømmer seg ikke for energi slik trekkoppen gjør. Men man kan likevel si at dette loddet og svinghjulet gjør samme jobb fordi de begge forlenger tiden det tar før turtallet synker, men de hindrer også motoren i å øke turtaller raskt, det er spesielt viktig på trekkoppmotoren :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svar fra Pure Performance Factory i Sverige og her ser dere hva de skrev;

Man får inte sämre maximalt vrid med lättare svänhjul. Det som påverkar karaktären negatvit på motorn är att det finns mindre lagrad energi i det rotaerande svänghjulet när det är lättare, så motorn kan kännas som den tappar kraft om man på jämnt varvtal kommer upp för en backe, men är backen lång så gör det ingen skillnad då kommer den lagrade energin ändå ”ta slut”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha erfariger av en som har brukt begge deler. Ring Martin Schance Om jeg ikke husker helt feil så veide svinghjulet på den siste Esc..... 21 kg.
Det hørtes mye ut. Men så var det vel også 5-600hk i den bilen hvis jeg ikke husker feil, og da kan man muligens komme til å trenge et treghetsmoment, slik at ikke drivverket ryker hele tiden. Jeg undersøker. Er kompis med sønnen..... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere ha erfariger av en som har brukt begge deler. Ring Martin Schance Om jeg ikke husker helt feil så veide svinghjulet på den siste Esc..... 21 kg.

Det kan vel ha sammenheng med at man trenger maks pulver for å sikre seg en god plass når starten går i rallycross. Har man en god posisjon der, så kan man bare ligge og kontrollere resten av løpet. Så det er greit å lade opp svinghjulet på startplata, og bruke all energien som er lagret opp der når lysene slukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet har slik jeg ser det egentlig bare en eneste funksjon, og det er å oprettholde en jevn motorgange på tomgang. Bonus er at man har en flott plass å montere startkransen.

På trimmede biler var det på 80-tallet, og sikkert ennå, veeeldig populært å lette svinghjulet. Disse bilene fikk en rotete tomgang, hvor motoren jaget, ja sogar så kunne motoren stoppe. Så man kompenserte dette vekttapet med høyere tomgang. på den måten flyttet man den kinetiske energien fra svinghjulet (som ikke lenger var der) til stemplene, og motoren gikk igjen noenlunde rent, 300-500 rpm over det som sto oppført i instruksjonsboken.

Kjetil: Støtter ditt utsagn om kampen på startplata. Dumt å kvele motoren når clutsjen slippes,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...