Gå til innhold

Et luksusproblem... (what to choose (felger))


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm... Studielånet kommer snart inn, så det er snart på tide med nye felger på den nyinnkjøpte bimmern. :wink:

Såh... jeg har siktet ut tre forskjellige felger, som alle har dimensjonen:

225/40 - 18"

Bilen som disse skal passe på, og man må visualisere seg til (eller se på cc330 sin compact) er en 318i, E36, hvit, rieger E46 styling, senket 40/40, (angeleyes osv osv)

Er er følgene valg jeg sliter med:

AVPrestigeplus.jpg

Artec / RH AV Prestige (polert kant)

is_144.large.jpg

PROLINE PU

is_134.large.jpg

DIVERSEN VANCOUVER

smcbmwweb5jp.jpg

BMW M5-look

Er det noen av disse som da -absolutt- ikke passer til bilen jeg ser for meg? (e46-styling, etc)

Trenger ingen råd om omlakkering og slikt. ;)

Jeg fant et bilde av en 316i compact med 17" versjonen av RH AV Prestige (heh... bare 17" ;)) ---> se her

Felgene vil bli utstyrt med dekk fra Falken, tenker jeg.

Totaltpris på felger & dekk vil komme på mellom 10 500,- og 12 000,-

Og én ting til:

Hvis jeg fører opp dimensjonen som er oppgitt i vognkortet og dimensjonen til disse her, inn i dekkdim-kalkulatoren her på bimmers.no, så vil jeg ha en diff på 9%. Er dette riktig fremgangsmåte? Dette vil jo være laaangt over de 5% -+ som er lovlig.

Det er jo mange som har slike dimensjoner på E36, så hvor gjør jeg ting feil?

Takker for alle svar!

EDIT: typo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

nei det må ikkje vere noe du gjør feil org dimm på bilen er vel 15 tomms jul og det er langt derifra til 19 tommere

Sant sant.. men det er jo standard på de fleste E36, 318 modeller?

Og... det er jo mange som kjører rundt med både 18" og 19" på slike. Og snakker da ikke om ulovlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp BMW-norge, og de fortalte meg at -UANSETT-, så kan man ikke ha 18" på en slik E36.

Menne..! Det er jo -mange- som kjører rundt med slike dimensjoner på bilene sine...! *argh*

Minnes da at de har fått slikt lovlig på papiret osv.

De sa også at man ikke fikk slikt godkjent hos vegvesnet osv. Hva pokker!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! :D

Menne... noen som kan svare meg på det siste spm mitt ang +/- 5%? Det må jo være NOE jeg gjør feil.

Jepp du gjør sannsynligvis noe feil. 225/40-18 er omtrent akkurat orginal rulleomkrets på hjulene.

som jeg nettopp postet, så er 18" ulovlig på en 318i E36... Hva pokker!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte nettopp BMW-norge, og de fortalte meg at -UANSETT-, så kan man ikke ha 18" på en slik E36.

Menne..! Det er jo -mange- som kjører rundt med slike dimensjoner på bilene sine...! *argh*

Minnes da at de har fått slikt lovlig på papiret osv.

De sa også at man ikke fikk slikt godkjent hos vegvesnet osv. Hva pokker!?

Det er reinspikka tullprat. Reglene er at du kan ha så store felger du bare vil så lenge de er innen for +/- 5% rulleomkrets. 19 og 20" går også fint på en E36. Saken er at hvis du nevner 18" for en inngrodd fjompenisse på BMW Norge så har han aldri hørt om noe så stort som 18" hjul og tror du er komplett gal. Dessuten så er det kontorrotter som ikke har peiling på noe teknisk eller noe praktisk i det hele tatt. De har aldri tatt i en skrutrekker eller fastnøkkel i hele sitt liv.

18" går helt fint på E36

Går helt opp til 22" hjul hvis du har på 205/20-22 dekk :P

18" er NULL problem.

E46 har akkurat samme rulleomkrets som E36 (en haug av biler som har denne rulleomkretsen på dekkene i dag) og den er levert med 19" hjul orginalt (M3 CSL).

Hvis jeg setter på 225/40-18" på min bil vil jeg få 0,92% større rulleomkrets enn med orginalhjulene.

http://www.bimmers.no/statisk.php?id=de ... mit=Beregn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er reinspikka tullprat. Reglene er at du kan ha så store felger du bare vil så lenge de er innen for +/- 5% rulleomkrets. 19 og 20" går også fint på en E36. Saken er at hvis du nevner 18" for en inngrodd fjompenisse på BMW Norge så har han aldri hørt om noe så stort som 18" hjul og tror du er komplett gal. Dessuten så er det kontorrotter som ikke har peiling på noe teknisk eller noe praktisk i det hele tatt. De har aldri tatt i en skrutrekker eller fastnøkkel i hele sitt liv.

18" går helt fint på E36

Går helt opp til 22" hjul hvis du har på 205/20-22 dekk :P

18" er NULL proglem.

E46 har akkurat samme rulleomkrets som E36 (en haug av biler som har denne rulleomkretsen på dekkene i dag) og den er levert med 19" hjul orginalt (M3 CSL).

og når du sier at det går fint, så snakker vi om at hvis jeg dro ned på vegstasjonen, så ville ikke de hatt noe å si, så lenge jeg var innenfor -/+ 5%-området? --UANSETT--?

Har ikke lyst til å bli stoppet av Mr. Police fordi jeg kjører på ulovlig store felger, bare fordi det går sånn rent tekninsk, og ikke i henhold til Herr Loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp du gjør sannsynligvis noe feil. 225/40-18 er omtrent akkurat orginal rulleomkrets på hjulene.

Menne... Originalt på bilen min (ifølge vognkortet), så er dimensjonen: 185/60-15

Dette blir 5,67% diff :?

Vil jo ikke gå da, med 225/40-18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp du gjør sannsynligvis noe feil. 225/40-18 er omtrent akkurat orginal rulleomkrets på hjulene.

Menne... Originalt på bilen min (ifølge vognkortet), så er dimensjonen: 185/60-15

Dette blir 5,67% diff :?

Vil jo ikke gå da, med 225/40-18

Jeg har papirer fra O.Z på mine felger, og de er tüv godkjente på alle E36 med 225/40 dekk mener jeg. De er forøvrig 8x18 ET38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...