Gå til innhold

Et luksusproblem... (what to choose (felger))


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Er det forskjell på bærearmene på vanlig E46 og E46 M3? Hvis de er like så måtte de ha godtatt utvidet garanti til deg også, siden E46 M3 kunne leveres med 19"-felger som originalt ekstrautstyr.

Årsaken til at BMW Norge sier 17" er at det er den største dimensjonen originalt. Men så lenge rulleomkretsen ikke avviker mer enn +/-5%, sporvidden ikke endres mer enn 15 mm (7,5 mm på hver side), og dekk/felg ikke stikker lenger ut enn hjulbuen så skal det gå å få godkjent. Ulik dimensjon foran og bak kan du få godkjent, men da er det minst pes å gå for standard E36 M3-dimensjon (17"), siden disse ble levert med ulik dimensjon foran og bak.

Riktignok så er det mulig å få godkjent med ulik dimensjon i f.eks. 18" også, men da er du litt mer avhengig av at vedkommende på trafikkstasjonen har sovet godt den natta, ikke har på den trange trusa og har ei kjerring i godlune! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

jeg vet ikke om det er forskjell på M3 og vanlig E46, men en jeg kjenner hadde vært der litt før meg ang samme sak, og han fikk ikke delene på garanti fordi han hadde 19"..

og ja, møter du en skikkelig vrang person på biltilsynet, så kan det hende att de ikke godkjenner noen ting, selv med papir i orden.. men jeg vet ikke om det da er mulig å kjøre til neste biltilsyn å prøve lykken der? eller ligger det i systemet deres att du har prøvd ett annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på bærearmene på vanlig E46 og E46 M3? Hvis de er like så måtte de ha godtatt utvidet garanti til deg også, siden E46 M3 kunne leveres med 19"-felger som originalt ekstrautstyr.

Årsaken til at BMW Norge sier 17" er at det er den største dimensjonen originalt. Men så lenge rulleomkretsen ikke avviker mer enn +/-5%, sporvidden ikke endres mer enn 15 mm (7,5 mm på hver side), og dekk/felg ikke stikker lenger ut enn hjulbuen så skal det gå å få godkjent. Ulik dimensjon foran og bak kan du få godkjent, men da er det minst pes å gå for standard E36 M3-dimensjon (17"), siden disse ble levert med ulik dimensjon foran og bak.

Riktignok så er det mulig å få godkjent med ulik dimensjon i f.eks. 18" også, men da er du litt mer avhengig av at vedkommende på trafikkstasjonen har sovet godt den natta, ikke har på den trange trusa og har ei kjerring i godlune! ;)

Men sett at jeg i teorien IKKE fikk dem godkjent (235/40-18, 8,5x18)... Hva kan jeg gjøre når jeg først har kjøpt felgene (uten å selge dem ;)) for å få dem godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på EU kontroll forrige uke. Fikk to 2'er-feil pga manglet dokumentasjon på dekk og at jeg ikke hadde dokumentasjon på fjærene. Han på BMW i Kristiansand sa at det bare var å få det i vognkortet(dekkene altså), altså ikke noe problem. :) Jeg har 225/40-18 8,5x18, og kan ikke tenke meg at det er mulig å ha noe bredere bak uten å få subbing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på EU kontroll forrige uke. Fikk to 2'er-feil pga manglet dokumentasjon på dekk og at jeg ikke hadde dokumentasjon på fjærene. Han på BMW i Kristiansand sa at det bare var å få det i vognkortet(dekkene altså), altså ikke noe problem. :) Jeg har 225/40-18 8,5x18, og kan ikke tenke meg at det er mulig å ha noe bredere bak uten å få subbing...

Men nu er det jo 8,5x18 som bestemmer det hele. Så hvis du får 8,5 til å gå greit, så er det jo samme om det er 225 eller 235.

Ifølge flere dekkselgere, så vil 225 kanskje være litt i det minste laget på en 8,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså 9x17 eller 9x18?

Wow...!

Og dette er en normal E36 (evt senket)?

Er noen som sier at den kanskje kommer til å subbe med min usenkede E36 når jeg velger 8,5x18 (235/40-18 ).. :?

EDIT:

har du fått den godkjent hos biltilsynet da?

9x18 " ganske normal E36 etetr det jeg veit ja :D den er valset, er det eneste... og har senket ihvertfall 60/40 ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på EU kontroll forrige uke. Fikk to 2'er-feil pga manglet dokumentasjon på dekk og at jeg ikke hadde dokumentasjon på fjærene.

Da hadde jeg aldri mer tatt EU-kontroll på det verkstedet.

Har ALDRI fått en eneste feil på at jeg ikke har hatt hjulene på bilene mine i vognkortet når jeg har vært til EU med uoriginale hjul (faktisk i alle tilfeller jeg har hatt bil på EU bortsett fra en..). Dette gjelder minst tre forskjellige verksteder/kontrollstasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...